Nő a laktózmentes termékek aránya
A növekvő értékesítés azt mutatja, a vásárlók ma már nem csak egészségi szempontok miatt választják a speciális étrendbe is beilleszthető, illetve a bio- és reformélelmiszereket – olvasható a Magyar Nemzet Online-on. Bár e téren egyre több a magyar beszállító, az árucikkek jelentős része még mindig Németországból vagy Olaszországból érkezik.
Világszerte közel 70 millió embert, a magyar lakosságnak pedig 1-2 százalékát érinti a lisztérzékenység. Kevesen tudják, de a panaszokat okozó glutén nem csak a lisztekben fordul elő, miközben az egyetlen hatásos kezelési mód az egész életen át tartó gluténmentes diéta. A laktózérzékenység többeket érint: úgy becsülik, világszerte a felnőtt népesség 75 százaléka nem képes teljes egészében lebontani a tejcukrot. Ez az arány Észak-Európában csupán 5, Dél-Európában viszont 71 százalék, egyes ázsiai és afrikai országokban pedig 90 százalék is lehet. Ennek kapcsán jártunk utána annak, mennyire kaphatók a speciális étrendekhez szükséges élelmiszerek a magyarországi áruházláncokban.
– Közel 300-féle glutén- és laktózmentes terméket találnak vásárlóink üzleteinkben, mintegy 40 százaléka magyar, 60 százaléka pedig importtermék – közölte a MagyarNemzettel az Auchan kommunikációs igazgatója. Samu Zsófia szerint ezen a területen is egyre több a hazai fejlesztésű élelmiszer. Ami külföldről jön, az leginkább Németországból és Olaszországból érkezik, a saját márkás termékek pedig Franciaországból. Az üzletlánc tapasztalata, hogy az európai trendeknek megfelelően a magyar vásárlók is egyre tudatosabbak a termékválasztás terén, és nagyobb az igény a speciális étrendbe is beilleszthető, illetve a bio- és a reformtermékek iránt.
A tartós élelmiszerek közül a legkeresettebb a gluténmentes liszt, fűszerolaj, tészta, keksz, snack, reggeli gabonapehely és a pástétomok. A friss élelmiszerek közül a legtöbben a speciális összetételű szalámit, párizsit, tartós csomagolt, valamint extrudált kenyeret, tejet, túrót, illetve jégkrémet és például az ilyen derelyét keresik. Ezeket a termékeket az Auchan mind a 19 üzlethelyiségében az úgynevezett egészségszigetre csoportosította, hogy egyszerűbb, gyorsabb legyen a bevásárlás. Az üzletlánc további saját márkás glutén- és laktózmentes termékek kifejlesztésén dolgozik.
A Tescóban azt tapasztalták, hogy a speciális élelmiszereket nem csak egészségi szempontok miatt választják az emberek: az első negyedév eladási adatai szerint a gluténmentes és hozzáadott cukor nélküli élelmiszerek iránti kereslet 30 százalékkal, a biotermékeké 27 százalékkal, a kiegyensúlyozott táplálkozás részét képező termékeké pedig 81 százalékkal növekedett az előző év hasonló időszakához képest. A sajtóosztály úgy tájékoztatott, jelenleg 288-féle bio-, 310 csökkentett laktóztartalmú, gluténmentes és hozzáadott cukor nélküli, valamint 239, a kiegyensúlyozott táplálkozás részét képező szárazárut kínál speciális étkezési igényű vásárlóinak. A csökkentett laktóztartalmú termékek kínálatában túró, vaj és tejdesszert is szerepel, a gluténérzékenyek pedig például számukra kifejlesztett sajttallért, muffint és pudingport vásárolhatnak. A legnépszerűbbek a tejhelyettesítő növényi italok, az extrudált kenyerek és puffasztott rizsszeletek, valamint a bio- és a gluténmentes lisztek.
A CBA kommunikációs igazgatója elmondta, az összes élelmiszertermék kínálatához viszonyítva őnáluk néhány százalékos részarányt képviselnek a glutén-, laktózmentes és bioárucikkek, de arányuk folyamatosan növekszik. Fodor Attila a Magyar Nemzetnek leszögezte, az alapvető élelmiszerek a legkelendőbbek, úgymint a laktózmentes tejtermékek és a gluténmentes pékáruk, de az édességek is egyre népszerűbbek. Mint mondta, a friss termékek túlnyomó része magyar, folyamatosan bővül a beszállítói kör. A tartós, hosszan eltartható árucikkeknél viszont a külföldön gyártottak részaránya a nagyobb, ezek főként Németországból származnak.
A Lidl arról tájékoztatott, hogy az elmúlt másfél évben folyamatosan bővült a lánc egyedi termékkínálata, ezzel összefüggésben 68 százalékkal nőtt a magyar beszállítók száma és 45 százalékkal emelkedett az értékesített egészséges élelmiszerek mennyisége is
Az Aldiban megfigyelték, nagy a kereslet a kiemelkedően jó minőségű sonkák és virslik, valamint a laktózmentes tejtermékek iránt; a kínálatukat folyamatosan bővítik.
hirdetés
A Spar arról számolt be, hogy a gluténmentes kenyerek és péksütemények forgalma 25 százalékkal növekedett az elmúlt évben, az extrudált termékek eladása 30 százalékkal ugrott meg. A laktózmentes friss tej pedig az első negyedévben a kategórián belül 5 százalékos részarányt képviselt. Az áruház kiemelte azt is, hogy saját húsüzemük összes készítménye laktóz-, glutén- és szójamentes. (mno.hu, Gyöngyösi Balázs)
Kapcsolódó cikkeink
Idén is megfizethető áron kaphatók a Szent István-nap termékei
Idén is megfizethető áron kaphatók a Szent István-nap termékei a…
Tovább olvasom >Sütve, főzve is ízletes a friss magyar csemegekukorica
A csemegekukorica a nyár egyik slágerzöldsége. Kevesen tudják azonban, hogy…
Tovább olvasom >Az év első öt hónapjában 8 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom Romániában
Az év első öt hónapjában 8 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >