Nő a laktózmentes termékek aránya
A növekvő értékesítés azt mutatja, a vásárlók ma már nem csak egészségi szempontok miatt választják a speciális étrendbe is beilleszthető, illetve a bio- és reformélelmiszereket – olvasható a Magyar Nemzet Online-on. Bár e téren egyre több a magyar beszállító, az árucikkek jelentős része még mindig Németországból vagy Olaszországból érkezik.
Világszerte közel 70 millió embert, a magyar lakosságnak pedig 1-2 százalékát érinti a lisztérzékenység. Kevesen tudják, de a panaszokat okozó glutén nem csak a lisztekben fordul elő, miközben az egyetlen hatásos kezelési mód az egész életen át tartó gluténmentes diéta. A laktózérzékenység többeket érint: úgy becsülik, világszerte a felnőtt népesség 75 százaléka nem képes teljes egészében lebontani a tejcukrot. Ez az arány Észak-Európában csupán 5, Dél-Európában viszont 71 százalék, egyes ázsiai és afrikai országokban pedig 90 százalék is lehet. Ennek kapcsán jártunk utána annak, mennyire kaphatók a speciális étrendekhez szükséges élelmiszerek a magyarországi áruházláncokban.
– Közel 300-féle glutén- és laktózmentes terméket találnak vásárlóink üzleteinkben, mintegy 40 százaléka magyar, 60 százaléka pedig importtermék – közölte a MagyarNemzettel az Auchan kommunikációs igazgatója. Samu Zsófia szerint ezen a területen is egyre több a hazai fejlesztésű élelmiszer. Ami külföldről jön, az leginkább Németországból és Olaszországból érkezik, a saját márkás termékek pedig Franciaországból. Az üzletlánc tapasztalata, hogy az európai trendeknek megfelelően a magyar vásárlók is egyre tudatosabbak a termékválasztás terén, és nagyobb az igény a speciális étrendbe is beilleszthető, illetve a bio- és a reformtermékek iránt.
A tartós élelmiszerek közül a legkeresettebb a gluténmentes liszt, fűszerolaj, tészta, keksz, snack, reggeli gabonapehely és a pástétomok. A friss élelmiszerek közül a legtöbben a speciális összetételű szalámit, párizsit, tartós csomagolt, valamint extrudált kenyeret, tejet, túrót, illetve jégkrémet és például az ilyen derelyét keresik. Ezeket a termékeket az Auchan mind a 19 üzlethelyiségében az úgynevezett egészségszigetre csoportosította, hogy egyszerűbb, gyorsabb legyen a bevásárlás. Az üzletlánc további saját márkás glutén- és laktózmentes termékek kifejlesztésén dolgozik.
A Tescóban azt tapasztalták, hogy a speciális élelmiszereket nem csak egészségi szempontok miatt választják az emberek: az első negyedév eladási adatai szerint a gluténmentes és hozzáadott cukor nélküli élelmiszerek iránti kereslet 30 százalékkal, a biotermékeké 27 százalékkal, a kiegyensúlyozott táplálkozás részét képező termékeké pedig 81 százalékkal növekedett az előző év hasonló időszakához képest. A sajtóosztály úgy tájékoztatott, jelenleg 288-féle bio-, 310 csökkentett laktóztartalmú, gluténmentes és hozzáadott cukor nélküli, valamint 239, a kiegyensúlyozott táplálkozás részét képező szárazárut kínál speciális étkezési igényű vásárlóinak. A csökkentett laktóztartalmú termékek kínálatában túró, vaj és tejdesszert is szerepel, a gluténérzékenyek pedig például számukra kifejlesztett sajttallért, muffint és pudingport vásárolhatnak. A legnépszerűbbek a tejhelyettesítő növényi italok, az extrudált kenyerek és puffasztott rizsszeletek, valamint a bio- és a gluténmentes lisztek.
A CBA kommunikációs igazgatója elmondta, az összes élelmiszertermék kínálatához viszonyítva őnáluk néhány százalékos részarányt képviselnek a glutén-, laktózmentes és bioárucikkek, de arányuk folyamatosan növekszik. Fodor Attila a Magyar Nemzetnek leszögezte, az alapvető élelmiszerek a legkelendőbbek, úgymint a laktózmentes tejtermékek és a gluténmentes pékáruk, de az édességek is egyre népszerűbbek. Mint mondta, a friss termékek túlnyomó része magyar, folyamatosan bővül a beszállítói kör. A tartós, hosszan eltartható árucikkeknél viszont a külföldön gyártottak részaránya a nagyobb, ezek főként Németországból származnak.
A Lidl arról tájékoztatott, hogy az elmúlt másfél évben folyamatosan bővült a lánc egyedi termékkínálata, ezzel összefüggésben 68 százalékkal nőtt a magyar beszállítók száma és 45 százalékkal emelkedett az értékesített egészséges élelmiszerek mennyisége is
Az Aldiban megfigyelték, nagy a kereslet a kiemelkedően jó minőségű sonkák és virslik, valamint a laktózmentes tejtermékek iránt; a kínálatukat folyamatosan bővítik.
hirdetés
A Spar arról számolt be, hogy a gluténmentes kenyerek és péksütemények forgalma 25 százalékkal növekedett az elmúlt évben, az extrudált termékek eladása 30 százalékkal ugrott meg. A laktózmentes friss tej pedig az első negyedévben a kategórián belül 5 százalékos részarányt képviselt. Az áruház kiemelte azt is, hogy saját húsüzemük összes készítménye laktóz-, glutén- és szójamentes. (mno.hu, Gyöngyösi Balázs)
Kapcsolódó cikkeink
Életbe lépett az árrésstop mintegy ezer alapvető élelmiszernél
Hétfőn lépett életbe az árrésstop, amely harminc termékkategóriában mintegy ezer…
Tovább olvasom >Egyre nagyobb a kereslet a mentes termékek iránt – változnak a vásárlói szokások
Folyamatosan nő a speciális étrendet követők száma, de a tudatos…
Tovább olvasom >JÖN! Egy hét múlva újra itt a „Szerelmem a trade marketing” konferencia
Egy hét múlva ismét itt a „Szerelmem a trade marketing” konferencia.…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >