70 éves a magyar sütőipar zászlóshajója
Nem tudni, mit szóltak volna azon a bizonyos pártbizottsági ülésen az elvtársak, ahol eldöntötték az új, modern győri kenyérgyár felépítését, ha megtudják, hogy az üzem 70 év múltán az ország vezető sütőipari vállalkozása lesz, de emellett kapitalistákkal is üzletel, és olyan úri huncutságokra figyel, mint az egészségtudatosság vagy az eltarthatóság. A Ceres múltjáról és jelenéről Mikos István vállalati igazgatóval, az igazgatóság alelnökével beszélgettünk.
– 70 éves lett hazánk egyik meghatározó sütőipari vállalkozása, a Ceres. Mik voltak történetének legjelentősebb állomásai, miben voltak például elsők?
– Többek között erről is szó esik abban a könyvben, amelyet a kerek évfordulóra jelentetünk meg, és partnereinknek, szakmai szervezeteknek és dolgozóinknak juttatunk el. Összeállítását komoly kutatómunka kísérte. Ennek során számos, számunkra is meglepő adat került elő a levéltárakból. Cégünk jogelődje 1953. október 21-én került bejegyzésre – egy 1952-es pártbizottsági döntés nyomán… Magyarországon nálunk először vezették be a folytonos tésztakészítő berendezést, amelyet az akkori Sütőipari Kutatóintézet itt kísérletezett ki. Ez a berendezés lett aztán az országosan követendő minta a többi nagy kenyérgyárban is.
Az épület megtervezésében egy helyi győri építésziroda működött közre, és a sikeres kivitelezést követően az országban közel 150 kenyérgyár építése a győri üzem mintájára történt.
A Győr és Vidéke Sütőipari Vállalatot a privatizáció előkészítéseként az állam részvénytársasággá alakította, így lett Győri Sütőipari Rt. (1994. január 1-től), majd ezt követően 1994-ben vásárolta meg a Csopak Zrt. Megindultak a fejlesztések, amelyek segítségével a hazai sütőipar legnagyobb cégévé váltunk. 1999-ben vásároltuk meg a Miskolci Sütőipari Rt.-t, amely 2002-ben olvadt be, ekkor vettük fel a Ceres nevet. Ceres egyébként a római mitológiában a gabona, a földművelés és a termékenység istennője.
A legjelentősebb mérföldkő az volt cégünk életében, amikor a napi termékkör és a regionális kiszolgálás mellett létrehoztuk a csomagolt termékköröket. Így a nemzetközi kiskereskedelmi láncok országos terjeszkedésével és a Ceres által biztosított egységes termékportfólióval új szintre került a növekedés.
A Ceres 2010 óta a szakmai befektető PENAM a. s-en keresztül a cseh központú AGROFERT a. s. cégcsoport tagja. Nemzetközi kapcsolatrendszerünket kihasználva erőteljes exporttevékenységet is folytatunk.
– Milyen pozíciókat foglal el a Ceres a piacon, mely kategóriákban a legerősebb? Milyen irányokban szélesítik a termékpalettájukat?
– Szendvicskenyerek, formakenyerek tekintetében több mint 50%-os részesedéssel piacvezetők vagyunk, és ugyanez elmondható a finomáruk csomagolt szegmenséről is. Folyamatosan jelentkezünk újdonságokkal. Idén vezettük be a Napicipó márkánkat, egy hosszabb minőségmegőrzési idővel rendelkező családot, magvas, teljes kiőrlésű és világos búzalisztből készülő variánsokkal. Tervezzük a márkacsalád bővítését tönkölybúzás cipóval, reagálva az egészségtudatosság szempontjának erősödésére.
Másik újdonságunk a Csigusz termékcsalád – ezek kelt tészták édes és sós ízvilággal. Nyolc töltött csigát kínálunk a tasakban, visszazárható csomagolásban. Így egyszerre csak a fogyasztani kívánt mennyiséget kell kivenni a tasakból.
– Milyen most az ágazat helyzete: milyen problémákat látnak, és milyen megoldásokon dolgoznak a Ceresnél?
– Ezt az ágazatot is érinti a gazdasági környezet romlása, valamint a fogyasztási szokások változása.
Nagy kihívást jelentenek a költségek, a versenyképesség megtartása. A mi fő feladatunk, hogy a szakmai, érdekképviseleti szervezetekkel együtt próbáljuk képviselni az ágazat érdekeit, enyhíteni a külső tényezők káros hatásait. Igyekszünk a szakmai tapasztalatunk alapján javaslatokkal élni a jogalkotók felé, és a piacvezető státuszunknak megfelelő, „mértékadó” szerepet betölteni.
A fogyasztás oldaláról elmondható, hogy a vásárlók egyre ritkábban keresik fel az üzleteket, jobban meggondolják, mit vásárolnak. Emellett a tudatosabb vásárlói magatartás jegyében próbálják csökkenteni az élelmiszer-hulladék mértékét. Mindezek következtében a sütőipari termékek forgalma általánosságban csökken, ugyanakkor a mi előrecsomagolt, hosszabb eltarthatósági idővel rendelkező termékkörünknél, mivel jobban megfelel ezeknek az aktuális kihívásoknak, fejlődés tapasztalható.
– Melyek voltak az elmúlt időszak legfontosabb beruházásai?
– Folyamatosak a kisebb-nagyobb szinten tartó beruházásaink. 2022-ben egy napikenyérgyártó-vonalat üzemeltünk be, és folynak az infrastrukturális fejlesztések is, hogy a minőségbiztosítási követelményeknek (IFS, vevői sztenderdek) a legmagasabb szinten meg tudjunk felelni.
Rendelkezünk a jövőt érintő komolyabb beruházási tervekkel is, amelyek előkészítés alatt vannak.
– Termékpalettájuk bizonyára sokat változott az elmúlt évtizedekben. Melyek most a legdominánsabb fogyasztói igények, amelyek befolyásolják az innovációs munkájukat? Milyen újdonságokban ölt ez testet?
– A tudatos fogyasztói magatartás és az egészségtudatos táplálkozás egyre inkább előtérbe kerül. Ezt figyelembe véve folyamatosan fejlesztjük a termékpalettánkat, ennek köszönhetőek – az említett újdonságaink mellett – az olyan termékeink, mint a zöldséges vekni, a csökkentett szénhidráttartalmú Slimmm családunk vagy a Gra-hammm teljes kiőrlésű kenyerek.
Ugyanakkor a tradíciókat is próbáljuk összekötni az innovációval: klasszikus ízvilágú termékeket gondolunk újra, az új formákkal elsősorban a fiatalabb generációkhoz juttatva el szüleik, nagyszüleik ízeit.
– Milyen elismeréseket kaptak a szakma, illetve a fogyasztók részéről az elmúlt időszakban?
– Nagyon sok termékünk viseli Hazai Feldolgozású Termék logót. Elnyertük a Magyar Brands logót, most már nemcsak a fogyasztói, hanem a munkáltatói kategóriában is. A Magyar Ár-Érték Arány Kutató Egyesület tesztgyőztesei között megtalálható a Ceres szezonális terméke, a mákos és diós bejgli, és azt hiszem, büszkék lehetünk arra is, hogy a felmérések szerint a nyolcadik legválasztottabb márka vagyunk ma Magyarországon az IPSOS 2022-es felmérése szerint.
A legutóbbi, 2022-es Sirha Budapest kiállítás Innovációs Termékversenyén díjat kaptunk, emellett folyamatosan részt veszünk a regionális kenyérfesztiválon, amelyen szintén többször részesültünk elismerésben. Idén is neveztünk újdonságunkkal, a Csigusz termékcsaláddal, és a Csigusz szilvás tekercs az innovatív édes kategóriában elnyerte az első helyet.
– Milyen aktivitásokkal ünneplik meg a 70 éves születésnapot?
– Országos nyereményjátékra hívjuk fogyasztóinkat az ősz folyamán, óriásplakát-kampánnyal, valamint online és televíziós megjelenésekkel kísérve, amely november 5-ig tart. A kollégáknak pedig különleges programokkal szeretnénk megköszönni hűségüket és elkötelezettségüket – ennek keretében egy nagyszabású születésnapi partira is sor kerül az alapítás napján, azaz október 21-én.
És természetesen ott van a már említett könyv is, amely az eltelt 70 év küzdelmeit és sikereit mutatja be. (x)
Kapcsolódó cikkeink
A Balkánon vett sütőipari vállalatot a Grupo Bimbo
A világ legnagyobb sütőipari cége, a mexikói Grupo Bimbo felvásárolta…
Tovább olvasom >Kenyérkosárérték
A drasztikus változásokat hozó válságévek után 2023-ban a sütőipar költségeinek…
Tovább olvasom >„Employer Branding: a marketing és HR szerelme”…
Júniusban tartották a Magyar Marketing Szövetség és Marketing Art első…
Tovább olvasom >További cikkeink
Kiberbiztonság = üzleti érdek
A digitalizáció mindennapjaink szerves részévé vált, ám a technológiai fejlődés…
Tovább olvasom >Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >memoQ: Innováció a többnyelvű vállalati kommunikáció világában
A memoQ fordításmenedzsment-rendszer (TMS) forradalmasítja a vállalatok többnyelvű kommunikációját, megoldást…
Tovább olvasom >