Magazin: 2021: a változások beágyazódása
A koronavírus-járvány aktuális helyzete, az egyes országok oltási terve, valamint a gyógyszergyártó vállalatok vakcinagyártási kapacitásának ismerete lehetővé teszi a számunkra, hogy felvázoljunk egy lehetséges forgatókönyvet a pandémia ágazatokra, illetve régiókra gyakorolt hatásairól a 2021-es évben. A gazdaság szereplői hasonló módon felkészülhetnek az „új normákra”, és optimalizálhatják a közép- és hosszú távú stratégiai terveiket.

Vendégszerző:
Dr. Michalis
Christou
európai vezérigazgató
RetailZoom
2020-ban drasztikusan csökkent a magán- és üzleti célú repülések és a belföldi utazások száma egyaránt, és ez valószínűleg így is marad 2021 első felében. A „home office” munkavégzés végérvényesen teret nyert, és a „COVID utáni” időszakban is velünk fog maradni. A vásárlási szokásaink és mintázataink pedig lekövették ezeket a változásokat, és igazodtak az új normákhoz. A változások kapcsán említhetjük a koncentrált vásárlásokat, az impulz kosarak drámai mértékű csökkenését, a kosárméretek növekedését, vagy akár a lakóhelyhez közeli boltok fontosságának növekedését.
Jövőálló márkák
Bízunk benne, hogy az év második felétől kezdve, a gazdasági élet fokozatosan megélénkül, bár a kereslet bizonyos iparágakban várhatóan továbbra is alacsony marad. A leginkább érintett szektorok között találjuk a turizmust, szórakoztató iparágakat (mozik, színházak), a ruházati és a horeca szektort, valamint az ingatlanpiacot (az irodabérléseket is beleértve), és nem utolsósorban az energetikai szektort (üzemanyag, légi közlekedés). Ezek azok a területek, ahol lassú és elnyújtott felzárkózás várható, eltérő sikerrel. Azon kevés területek egyike viszont, ahol egyértelműen növekedést tapasztalunk, az FMCG-piacok: mind a hagyományos, mind az e-kereskedelem terén.
Az elkövetkező évek azonban komoly nehézségek elé állítják nemcsak a „kis/közepes” és új FMCG-szereplőket, hanem a jelentős tradíciókkal és komoly piaci pozíciókkal rendelkező vállalatokat is. Az új helyzet felgyorsította az innováció szükségességét. Az innováció, a megkülönböztetés és a „Branding” mindig is a fő katalizátora volt a növekedésnek. Mindazonáltal, az a szervezet, amely megfelelően pozicionálja és hatékonyan fejleszti a „brandjét”, felkészültté válik mindarra, amit csak a változások hoznak… akár pl. egy vírushelyzet. Ahogyan Simon Sinek mondta: „egy sikeres márka nemcsak egy meghatározott környezetben sikeres, hanem sikeresen teljesít akkor is, ha a körülmények megváltoznak”.

A nagykosaras bevásárlások a hazai láncokban átlagosan 5000 Ft-tal emelkedtek, miközben a vásárlási gyakoriság szignifikánsan csökkent
Különbözőséggel vonzani
A pandémiát megelőző időszakban a magyar vásárlók átlagosan 3-4 különböző kiskereskedelmi láncban bonyolították a vásárlásaikat. A vírushelyzet ezt a számot lecsökkentette, és komoly esély van arra, hogy ez így is marad hosszabb távon. Ez tovább erősíti az üzletláncok közötti versengést, a vásárlókért folytatott harcot, és ezért különösen fontos lesz, hogy az üzletláncok megkülönböztessék magukat és még tudatosabban kommunikálják az identitásukat. A testreszabott hűségprogramok fontosabbak lesznek, mint valaha.
A kiskereskedelmi szektor (mind a nemzetközi, mind a hazai láncokat értve ezelatt) számos új, a működési hatékonyságuk növelését célzó folyamatot kezdeményezett, melyek célja, hogy tartósan biztosítsa a növekedési és profitcélok teljesülését. Különösen aktuális ez annak fényében, hogy a diszkonter láncok egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a kiskereskedelmi forgalomból, és hogy új vásárlói trendek formálják a 2021-es évet.
Az ún. Demand Index megmutatja, hogy bizonyos kategóriákban jelentős elmozdulás történt a hagyományos csatornákból az e-kereskedelem felé, különböző termékválasztékot eredményezve.
Amikor az üzletláncok portfólióoptimalizálást/kategóriamenedzsment-folyamatokat hajtanak végre (a hagyományos és online térben), a vásárlóik igényeit igyekeznek jobban kielégíteni, növelve ezzel a profitabilitásukat.
Az FMCG-piac beszállítói számára különösen fontos, hogy az üzleti tervezésüket összehangolják a kiskereskedelmi partnereik stratégiájával, és együttműködve tudják növelni a vásárlási élményt a vevőik számára.

A hazai láncok 2020-as növekedése értékben, az előző évhez képest (Minden egyes buborék egy hazai láncot reprezentál. A láncokat anonim módon mutatjuk be.)
Alkalmazkodó régiek, ígéretes újak
A magyar FMCG-piac szinkronban van a nemzetközi trendekkel és hasonló mintázatokat mutat.
A hazai láncok 2020 folyamán stabil teljesítményt nyújtottak, néhányan közülük egy számjegyű, mások két számjegyű emelkedést tudtak realizálni. Összességében 11%-kal nőttek, de volt olyan lánc is, amely 26% pluszt teljesített. A hazai láncok sikeresek voltak az új vásárlóik megtartásában is. A lakóhelyhez való közelség, a széles választék, és a gyors bevásárlások lebonyolítása mind erősítette ezt a trendet, és erősítheti 2021-ben is.
Az „új normák” átalakították a vásárlói viselkedési mintázatokat. Az e-kereskedelem megduplázta a forgalmát (kb. 3%-ról 7%-ra), és biztosan tovább fog erősödni. Új szereplők jelentek meg a piacon, mint pl. a Kifli, Net Pincér/Wolt, Bolt Food, Coop Star, illetve a piac több szereplője is jelentős befektetéseket eszközölt, illetve fejlesztette az online üzletét (Tesco, Auchan, SPAR, Rossmann stb.).
Mire készülhetünk 2021-ben?
A vírushelyzet megváltoztatta a világot, és a hatásai hosszú távúak lesznek. Az üzleti döntéshozók ezért mindenképpen szem előtt kell hogy tartsák az alábbi szempontokat, miközben felkészülnek az „új normákra”:
2021 az átmenet éve lesz. 2022 lehet az az év, amikor az FMCG új struktúrái stabilizálódhatnak
A technológia és a digitalizáció (beleértve a mesterséges intelligenciát) nagyobb mértékben nyernek teret, mint ahogyan korábban gondoltuk. Az ellátási láncok (supply chain), adatelemzés és a prediktív elemzési technikák területén lesz a legnagyobb elmozdulás az irányukba
Új teljesítménymutatókat vezetünk be, melyekkel mérni tudjuk a növekedést, a fenntarthatóságot, vagy akár a vezetői hatékonyságot
Az otthoni munkavégzés tartósan velünk marad bizonyos szektorokban
A disztribúciós csatornák számos termékkategória esetében átalakulnak. Megéri kockáztatni!
Az étel/ital rendelés és házhozszállítás mértéke állandósul
A lokálpatriotizmus erősödni fog: a vásárlók előnyben részesítik a helyi termelőket
A vásárlókkal való kommunikáció új síkra terelődik: a lerövidült vásárlási idő megváltoztatja a bolti aktivációk/kommunikációk formáját, maximalizálva a social médiában rejlő lehetőségeket.//
A nagykosaras bevásárlások a hazai láncokban átlagosan 5000 Ft-tal emelkedtek,
Kapcsolódó cikkeink
600 millió eurót fordít a új üzletnyitásokra és logisztikára a Lidl Írországban
Az elkövetkező öt évben 600 millió eurót tervez a Lidl…
Tovább olvasom >Erősödik a kiskereskedelem: de hol mennyit keresnek és költenek a magyarok?
A magyar kiskereskedelem fokozatosan erősödik, de az adatok szerint még…
Tovább olvasom >KSH: novemberben a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 4,1, az előző havit 0,6 százalékkal haladta meg
2024. novemberben a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint…
Tovább olvasom >További cikkeink
Enyhe visszaesést mutat a januári Beszerzési Menedzser Index
A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) friss jelentése…
Tovább olvasom >Európai Vásárlóerő 2024: Magyarország a 30. helyen
A GfK elemzése szerint 2024-ben az európai lakosság egy főre…
Tovább olvasom >SAP: Az unalom a márka halála
Elhagyja az unalmassá váló márkákat a Z generáció tagjainak csaknem…
Tovább olvasom >