16%-kal nőtt tavaly a Coop-üzletlánc forgalma
A sajátos gazdasági helyzet ellenére a Coop Csoport 2022-ben is tervszerűen valósította meg kitűzött céljait. Az ország legszélesebb lefedettségű üzletlánca több területen is igyekszik modernizálni, emelni szolgáltatásai színvonalát, miközben a környezettudatos szemlélet vezérli az üzletpolitikáját, és egy új üzletkategóriát is bevezetett – mondta el lapunknak Pekó László, a CO-OP Hungary Zrt. igazgatóságának elnöke és Tóth Géza, a cég vezérigazgatója.
– Hogyan alakult 2022 a Coop számára?
Pekó László: – Már közhelynek számít, de az elmúlt év sem volt könnyebb az előzőeknél, sőt. A COVID után kialakult gazdasági helyzet, az energiapiacon bekövetkezett negatív változások és a szomszédunkban kitört háború kihívások elé állította gazdaság, így a kereskedelmi piac valamennyi szereplőjét. Ennek ellenére úgy gondolom, hogy elégedettek lehetünk a teljesítményünkkel 2022-ben, amit elsősorban dolgozóinknak és vásárlóinknak köszönhetünk. A Coop Csoport árbevétele 2022-ben 748 milliárd forint volt, ami több mint 10%-os növekedés 2021-hez képest. Ebből a Coop üzletlánc forgalma 470 milliárd forintot tett ki, ez mintegy 16%-os növekedés az előző évhez viszonyítva. Továbbra is mi vagyunk jelen a legtöbb helyen az országban: 1430 településen 2180 üzlettel.
Az integráció csakúgy, mint a kereskedelem egészében, a Coop Csoportnál is folytatódott: tavaly az 5 legnagyobb franchise-tagunk adta az összbevételünk 52%-át, az 50 legnagyobb pedig a 88%-át. Ezzel párhuzamosan több területen is technológiai fejlesztések zajlottak, zajlanak. Ennek emblematikus programja a napelemek telepítése. Jelenleg 400 helyszínen vannak felszerelve, de év végéig várhatóan összesen 500 helyszínen dolgoznak majd a napelemek. Ezen túlmenően egy új üzletkategóriát is bevezettünk.
– Milyen újításokkal találkozhatnak közvetlenül a vásárlók?
Tóth Géza: – Boltmegújítási programunk folyamatosan zajlik. Kisebb üzleteink modernizációja országos szinten 461 kistelepülésen összesen kb. 25-30 milliárd forint önrész mellett valósulnak meg az idei év végéig. A 91 helyszínen tervezett kispostai tevékenység már 75 üzletben elérhető, de június végéig az összes helyszínen elkészül. Törzsvásárlói rendszerünket, amellyel 1 milliónál több visszatérő vevőnket fogjuk össze, szintén fejlesztjük. Jól működik a Coop Klub applikáció, amellyel a törzsvásárlói kártyák, az akciók, kedvezmények, kuponok már mobiltelefonról is elérhetőek.
A környezettudatos gondolkozásban sem álltunk meg a napelemeknél: az energiamegtakarítás jegyében hűtőinket üvegajtókkal láttuk el, és a LED-es világítási megoldásainkat folyamatosan modernizáljuk. A használt étolaj visszagyűjtésében – amit elsőként vezettünk be a kereskedelmi szereplők között 2017-ben, és egyedüliként visszatérítést is adunk – több mint 500 boltunk vesz részt. Folyamatosan zajlik az elektromosautó-töltő állomások kiépítése is. Boltjainknál év végére több mint 400 csomagátvevőhely üzemel majd, ahol vásárlóink átvehetik nem élelmiszer jellegű netes rendeléseiket. Egyre több üzletünk csatlakozik meglévő házhozszállító rendszerekhez, célunk, hogy folyamatosan bővítsük a szolgáltatással elérhető települések számát. Elindult a tesztelése az önkiszolgáló kasszák alkalmazásának, összesen 9 franchise-üzletben immár 30 ilyen kasszánál fizethetnek a vásárlók.
A digitalizáció adta lehetőségek alkalmazása nagykereskedelmi és logisztikai rendszerünk tagjainál is folyamatosak, és ugyanígy a kapacitás- és a frissáru-logisztikai bővítések, ennek révén vannak olyan régiók, ahol már a zöldség-gyümölcs kiszállítás is saját raktárunkból történik.
– Mit lehet tudni az új üzletkategóriáról?
P. L.: – Üzletfejlesztési stratégiánk értelmében a Coop franchise versenyképességének növelése jegyében 2022-ben megkezdte működését egy minőségi vásárlási élményt biztosító üzletkategória. A Szuper Plusz célja, hogy az eltérő vásárlói szegmensek egyidejű kielégítésével, komplex szolgáltatási mix kialakításával teremtsen új értéket a hazai kiskereskedelemben. A vásárlóink számára ez szélesebb termékválasztékot, valamint meghatározó egészségtudatos, minőségi, illetve folyamatosan megújuló akciós termékköröket jelent. A külső és belső arculat révén kitűnik a Coop-üzletek sorából. A minimum 350 m² alapterületű üzlettípus kialakításánál fontos szerep jut a környezettudatossági szempontoknak és a legmodernebb technológiai megoldásoknak.
Jelenleg országszerte majd félszáz Szuper Plusz üzlet működik, jellemzően nagyvárosokban, de év végéig további üzletek nyitása várható.
– Hogyan alakul a magyar beszállítókkal való kapcsolatuk, mely termékkörökben a legmagasabb a hazai termékek aránya?
T. G.: – Nálunk ez mindig is preferencia volt. A magyar termékek aránya tartósan 80% felett van. Olyan frissáruk tekintetében, mint a tőkehús, a baromfi vagy a hazánkban megtermő zöldség-gyümölcsök, még ennél is magasabb. De például pékáruk vagy cukrásztermékek, a helyi ízeket biztosító kézművestermékek esetében is sok kisebb helyi beszállítóval dolgozunk.
A hazai partnereinkkel együttműködve optimalizáljuk a saját márkás termékpalettánkat is. Itt nem annyira a termékszám bővítését tartjuk már szem előtt, sokkal inkább a szerkezet átalakítását a különlegesebb igények, a minőségi előrelépés irányába. Ennek keretében több kereskedelmi innovációt jelenleg is tesztelünk.
– Milyen aktivitásai voltak tavaly a Coop Csoportnak a társadalmi felelősségvállalás területén?
P. L.: – Ez a terület mindig is kiemelt része volt a Coop életének, így a tavalyi évben is folytattuk korábbi kezdeményezéseinket, programjainkat. A Coop Segély Alapítványunk 13 éves működése során eddig több mint 160 millió forintot fordított segítségnyújtásra, és az állami közintézményekben élő különleges ellátást igénylő gyermekek étkeztetésének támogatására, ami világjárvány idején nagy segítséget jelentett a rászorulóknak.
A 2022-es évben tovább folytattuk a magyar élelmiszeripar támogatásáért létrehozott egyre értékesebb hagyományunkat, így immár a XVI. Coop Rally keretében járulhattunk hozzá a minőségi hazai termékek népszerűsítéséhez.
E sikertörténet méltó párja a Magyar Olimpiai Bizottsággal való több mint huszonöt éves együttműködésünk, melynek során immár stratégiai partnerként segítjük a 2024-es párizsi olimpiára készülő olimpikonjainkat.
A Bartolák Mihály Fiatalokkal a Jövőért Közhasznú Alapítvány 17 éves működése során több mint 450 diák tanulmányait segítette, és a tavalyi évben további 20 tehetséges, a közép- és felsőfokú oktatásban tanuló diák támogatásáról döntött.
Tavaly új területekre is kiterjesztettük társadalmi felelősségvállalásunkat, így a hazai élelmiszer-ellátás biztonságáért és a szakember-utánpótlás támogatásáért együttműködési megállapodást kötöttünk a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemmel.
– Végül: hogyan látják, miként valósulhatnak meg az idei tervek?
T. G.: – A tavalyi évhez képest nem lett könnyebb az életünk, tavaly óta rendkívül változékony és bizonytalan gazdasági helyzetben kell helytállnunk. A Coop Csoport azon dolgozik, hogy megbízható, zavartalan ellátást tudjon nyújtani azokon a településeken is, ahol boltot üzemeltet. Továbbra is a magyar termékekre szeretnénk építeni, emellett mindent megteszünk a változó vásárlói igények követésére, meglévő szolgáltatásaink fejlesztéséért. Feladatunk óriási, hiszen 1430 településről és 2180 üzletről van szó. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Hideg konyha
A funkcionalitás igénye, a digitalizáció folyamatának felgyorsulása, a fogyasztói trendek…
Tovább olvasom >Felelős e-kereskedelmet várnak el a lengyel vásárlók
A lengyel vásárlók egyre inkább elvárják az online boltoktól a…
Tovább olvasom >Lengyel kormányfőhelyettes: az EU-Mercosur együttműködési szerződés veszélyezteti a lengyel mezőgazdaságot
Az Európai Unió és a dél-amerikai Mercosur szabadkereskedelmi övezet tagállamai…
Tovább olvasom >További cikkeink
Kiberbiztonság = üzleti érdek
A digitalizáció mindennapjaink szerves részévé vált, ám a technológiai fejlődés…
Tovább olvasom >Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >memoQ: Innováció a többnyelvű vállalati kommunikáció világában
A memoQ fordításmenedzsment-rendszer (TMS) forradalmasítja a vállalatok többnyelvű kommunikációját, megoldást…
Tovább olvasom >