10 kardiológusból 10 ezt ajánlja!
Évről évre, ha lassan is, de emelkedik a hazai halfogyasztás – elsősorban az egészségtudatos táplálkozás trendjeinek köszönhetően. Szakácsaink megtanulnak bánni a halakkal és a tenger gyümölcseivel, az éttermek étlapjain is egyre több halétellel találkozhatunk. Most már csak a fogyasztót kell motiválni!
A folyamatos ellátásnak hála ma már nem tekinthető idényjellegűnek ez a termékcsoport. Bizonyos halfajtáknál mégis megfigyelhető egyfajta szezonalitás, igazodva például a grillszezonhoz, a nyári vagy éppen a téli ünnepi szezonhoz. A nyaralók által a vízpartokon vagy a karácsonykor az ünnepi asztalnál megevett halak az éves halfogyasztás nagy részét kiteszik.
Hogy drága-e a hal? Napjainkban a prémium friss hal ára eseteként kedvezőbb, mint ugyanezen kategóriába tartozó prémium marhahúsoké. Az biztos, hogy mindenki talál magának a pénztárcájának megfelelő árú halterméket.
Ha a hazai, Magyarországon tenyésztett vagy kifogott halfajtákat nézzük, elsősorban a szürke és az afrikai harcsa lett igazán népszerű, talán azért, mert ezek a fajták szálka nélküliek. Emellett kedvelt a pisztráng és az elmaradhatatlan ponty.
A tengeri halak közül még mindig a lazac a favorit, de egyre népszerűbbek a tengeri halfilék, amelyek nem tartalmaznak szálkát – ilyen például a tőkehalfilé, a királyhalfilé és egyes sügérfilék.
Kezdjük szeretni!
A vendéglátóhelyeken egyre népszerűbb a könnyű halételek fogyasztása, sokan választják az étlapról ezeket az egészséges, a mindennapi étrendbe kiválóan beilleszthető fogásokat. A halételeknek azonban vendéglátói oldalról is vannak előnyei: a húsokhoz képest gyorsabban, kisebb energiaigénnyel készülnek el, így rövidebb idő alatt szervírozhatóak a vendégeknek. Ráadásul ezek elkészítési lehetőségeinek tárháza szinte kimeríthetetlen.
Mi a halkategória-kínálatunkat három nagy csoportra bontjuk – segít kategorizálni a termékeket Koncz János, a METRO friss és fagyasztott hal értékesítési és kategória szakértője –, friss halak, fagyasztott halak és úgynevezett kényelmi haltermékek. A friss hal csoport közel 110-féle friss édesvízi és tengeri halat, élő kagylókat, osztrigákat, valamint nyers és főtt rákokat, sóval tartósított algákat foglal magában.
A fagyasztott haltermékek jelentik a legszélesebb termékkört: panírozott halrudak, tenger gyümölcsei, exkluzívabb prémium kagylók és sok egyéb termék – köztük több olyan is, amit Magyarországon frissen nehezen vagy egyáltalán nem lehet beszerezni. A kényelmi kategóriába a sushikat, kaviárokat és a reggeliztetésben elhagyhatatlan füstölt haltermékeket soroljuk.
A fogyasztók és a vendéglátósok egyaránt olyan jó minőségű és ár-érték arányú termékeket keresnek elsősorban, amelyek megfelelnek az elvárásaiknak, és – ami új tendencia – lehetőleg minél magasabb feldolgozottsági szinten vannak. Ez az egyszerű végfelhasználónál kényelmi kérdés, az éttermeknek viszont a költséghatékonyságot is figyelembe kell venniük.
A jövő a magas feldolgozottságé
Az elmúlt években folyamatosan nőtt az egy főre jutó halfogyasztás, még a pandémia idején is – elemez Máté Imre, a FrissHal alapító-tulajdonosa, aki szerint a hal még mindig idényterméknek számít Magyarországon. – A legolcsóbb haltermék is drága a húsok hatósági árai mellett, és úgy látom, egyre szűkül a fogyasztók köre. Tapasztalataink szerint a lazac divatja töretlen, ugyancsak meghatározó a hekk, illetve az afrikai harcsa is egyre népszerűbb.
A jövő véleményem szerint a magas feldolgozottságú kényelmi termékeké, ám a jelenlegi szintről ezeket már nehéz továbbfejleszteni.
Amatőröknek és profiknak
Koncz János úgy véli, mindenki talál magának a pénztárcájának megfelelő árú halterméket, amiből egy egészséges ebédet vagy vacsorát tud készíteni.
– Friss és ultrafriss halaink is rendkívül keresettek azok körében, akik kulináris igénnyel alkotnak konyhájukban – hangsúlyozza a szakember. – A tenger gyümölcsei jellemzően a mediterrán konyhát vivő, túlnyomórészt pizzát, tésztaételeket készítő éttermek elengedhetetlen alapanyaga. A sushit készen is meg lehet nálunk vásárolni, de aki maga készítené el az ínyencséget, minden szükséges alapanyagot (friss halakat, algalapot, különböző szószokat vagy ízesített gyömbért) és eszközt (bambuszlap, evőpálcika) megtalál hozzá ugyanabban az áruházban.
Ha a nemzetközi, csúcsgasztronómiai trendeket nézzük, talán nem véletlen, hogy a Bocuse d’Or szakácsvilágverseny 2023. januári lyoni döntőjében az ördöghal, a Szent Jakab-kagyló (fésűkagyló), valamint az étikagyló egyaránt kötelező alapanyagok – ezek mind kaphatók áruházainkban.
Szakmailag!
A hazai szakácsoknak a különböző halételek elkészítése napjainkban már nem okoz gondot, hiszen tartják a lépést az aktuális igényekkel, folyamatosan képezik magukat; remek fogásokkal találkozhatunk az éttermekben és a különböző gasztroblogokon. A tanuláshoz mindemellett a METRO Gasztroakadémia is nyújt alternatívát: a budaörsi áruház tankonyháján neves séfektől lehet különböző szakmai trükköket, esetleg egy új ötletet megtanulni, hazavinni.
A halfogyasztást ösztönző kampányokat, figyelemfelhívásokat, népszerűsítő kampányokat nehezen lehet kézzelfogható eredményekkel mérni – véli Koncz János –, hiszen a céljuk az, hogy közép- és hosszú távon mozdítsák el a halfogyasztás és vele az egészségesebb táplálkozás irányába a jelenlegi étkezési szokásokat. Úgy gondolom, hogy jó úton járunk, hiszen egyre többen választják a haltermékeket és halas ételeket. //
Jó kezekben
A Matusz-Vad portfóliója szeptember végén a FrissHal halfeldolgozó üzem termékkínálatával bővült; Matusz Balázs több száz milliós tőkeinjekcióval többségi tulajdont szerzett a Kft.-ben, így a cég több mint 8000 partnerét friss hallal is ki tudják szolgálni.
A balatonlellei székhelyű FrissHal Kft. 2014-es indulása óta az alapítók tulajdonában van; magas szintű minőségi és higiéniai rendszerüknek köszönhetően a kezdetektől megfelelnek a nagy multinacionális élelmiszerláncok elvárásainak. Az akvizíció legfőbb célja a halfeldolgozó üzem további technológia fejlesztése, valamint új munkahelyek létrehozása, aminek kapcsán a FrissHal alkalmazottainak számát megduplázzák, valamint további technológiai fejlesztések bevezetését tervezik. //
Balatoni hal mint márka
A magyar haltermelés újabb mérföldkövének nevezte az agrárminiszter nemrégiben az új brand, a Balatoni hal eredetmegjelöléssel ellátott, uniós oltalom alatt álló termékek megjelenését. Dr. Nagy István szerint bár sok kritika érte a halászati tevékenység több évvel ezelőtti leállítását az ország természetes vizeiben, ma már nem férhet hozzá kétség, hogy jó döntés volt. Ezt a halállományok növekvő mennyisége és minősége, valamint a 800 ezer fősre bővült magyar horgásztársadalom is jól mutatja. A tavaly elnyert uniós oltalmat csak a Balatonból vagy a Balaton vízgyűjtő területén lévő tógazdaságokból származó, kereskedelmi forgalomba kerülő ponty és fogas süllő termékek élvezhetik. Minden eszközzel arra törekszünk – mondta a miniszter –, hogy visszaadjuk a balatoni hal rangját, és felhívjuk a figyelmet arra, kiváló őshonos halaink vannak, amelyek méltóak mindennemű gasztronómiai elismerésre. //
Kapcsolódó cikkeink
Új logisztikai központot nyitott a Metro Szerbiában
A német Metro Cash and Carry új, 15000 négyzetméteres logisztikai…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >A HoReCa-piac kihívásai nem múlnak, csak változnak – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új zseb nyílik a SZÉP-kártyán Aktív magyarok névvel
Mindenki a saját egészségének a kovácsa, az Aktív Magyarország program…
Tovább olvasom >MTÜ: tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai
Tovább erősítik a hazai vendéglátás versenyképességét a kormány javaslatai a…
Tovább olvasom >A 2024-es év bejglijei: Karl Cukrászda és Még1kiflit Pékség a dobogón
A Magyar Cukrász Ipartestület idén is meghirdette az Év bejglije…
Tovább olvasom >