Az emberek 85%-a hetekkel karácsony előtt elkezdi az ajándékok beszerzését
A megemelkedett árak miatt az emberek kétharmada jóval tudatosabban vásárol az idei ünnepi szezonban; a válaszadók fele külön költségvetést is készít az ünnepi kiadások kapcsán – mutatják az AI-alapú globális fizetési és vásárlási szolgáltató, a Klarna friss, 15 országban végzett reprezentatív felmérésének adatai.
A Klarna 15 országban összesen több mint 15 000 embert kérdezett meg egy felmérésben* arról, hogyan készülnek a karácsonyra. Alig van valaki, aki nem vesz ajándékot (4%), a legtöbben (71%) ezek beszerzését már december elejéig megkezdik, további 14% pedig december első felében tervezi. A december előtti vásárlás legfőbb oka az utolsó pillanatos ajándékbeszerzéssel járó stressz elkerülése. Jelentős továbbá azok aránya is, akik tudatosan a különböző akciók miatt vásárolnak korábban.
Majd’ minden negyedik ember papíron vezeti az ünneppel kapcsolatos kiadásait
A Klarna felmérésében részt vevők közül minden második válaszadó készít idén költségvetést az ünnepekre, amit a tervei szerint be is tart. Minél fiatalabb valaki, annál inkább jellemző ez a fajta tudatosság. A jó öreg kézírás tarol: a tudatosan tervezők 53%-a kézzel írottan követi a kiadásait, 22% számítógépen könyvel, 10% pedig alkalmazást használ a költségvetéshez. Ennél jelentősen többen kacérkodnak azonban az appokkal, hiszen 65% örülne annak, ha minden vásárlással kapcsolatos információt egy okostelefon alkalmazásban láthatna, legyen ez akár inspiráció, szállítási információ, esetleg a visszaküldés menetének leírása.
Tízből heten örülnének annak és hasznosnak tartanák, ha az ünnepi kiadásaikat kamatmentes egyenlő részletekre oszthatnák fel.
Ajándék, ünnepi menü, utazás
A karácsonyra szánt büdzsé legnagyobb tétele szinte mindenhol az ajándékvásárlás, ezt követi az ünnepi menü. Dobogóra került még az utazás is, minden 10. ember erre ad ki a legtöbb pénzt karácsonykor.
A friss felmérés eredményei alapján a csehek szánják az ünnepi kiadások legnagyobb részét ajándékokra, a finnek pedig messze a legkevesebbet. Az ünnepi lakoma a lengyeleknél és a portugáloknál lehet a karácsonyi büdzsé legnagyobb tétele. Az utazásra fordított összeg aránya a finnek, a dekorációra szánt pedig a románok körében kiugró.
Spórolós ünnepvárás
A válaszokból kiderül, hogy a többséget örömmel és várakozással tölti el az előttünk álló ünnepi időszak, de az anyagiak némiképp árnyalhatják a készülődést. Éppen ezért a válaszadók kétharmada tervezi, hogy az árak emelkedése miatt máshogy fog vásárolni az idén, mint ahogy azt eddig tette.
A legtöbben (57%) csökkentik a nem létfontosságú cikkekre fordított kiadásaikat, szintén ugyanennyien pedig kedvezőbb árú termékeket keresnek. Minden második ember kevesebbet vásárol majd idén, mint korábban.
A Klarna kutatási eredményei alapján úgy tűnik, hogy a finneknél lehet a legmagasabb a spórolási hajlandóság, a románok körében pedig jelentősen többet dobhatnak latba a környezetvédelmi tényezők. Az, hogy már meglévő dolgaik eladásával fedezzék az ünnepi költést, jóval magasabb az amerikaiak, a norvégok és a hollandok körében.
„A Klarna felmérésének eredményei azt mutatják, hogy a gazdasági kihívások közepette az ünnepi időszakban különösen fontos, hogy az emberek megalapozott döntéseket hozzanak és megtervezzék a költségvetésüket. A Klarna eszközöket biztosít a fogyasztóknak, hogy kezeljék költségvetésüket, intelligens pénzügyi szokásokat alakítsanak ki, és ellenőrzésük alatt tartsák pénzügyeiket”
– mondta Lukasz Dwulit, a Klarna közép-kelet-európai regionális vezetője.
A Klarna októberben lépett be a magyar piacra, azóta általa a hazai fogyasztók is választhatják a kamatmentes, 3 részletben történő fizetést már többek közt az About You, a Decathlon és a Reserved webáruházaiban is.
A válaszadók több mint harmada tervez saját készítésű ajándékot adni a szeretteinek, de ennek legfőbb oka közel sem a spórolás, hanem az, hogy ehhez sokkal nagyobb értéket társítanak. A DIY karácsonyi ajándék egyébként az amerikaiakra a legjellemzőbb, kb. minden másodikuk készül ilyennel. ünni
* A reprezentatív kutatás a Klarna megbízásából történt 2023 októberében a Nepa kutatóintézet által. A kutatásban több mint 15 000 18-75 év közti fogyasztó vett részt Franciaországból, Németországból, Görögországból, Olaszországból, Lengyelországból, Portugáliából, Romániából, Spanyolországból, az Egyesült Királyságból, az Egyesült Államokból, Svédországból, Norvégiából, Hollandiából, Finnországból és Csehországból.
Related news
Will the craftsman or Temu sign be under the tree? – a survey was conducted by the Hungarian crafts website Meska
According to a survey by the Meska online craft marketplace,…
Read more >This year we can still get Christmas fish at last year’s price
Due to the more unfavorable weather conditions than last year,…
Read more >Experts expect online fraud to increase as Christmas approaches
As Christmas approaches, cybercriminal activity may increase, and online fraud…
Read more >Related news
Why are parcel locker providers getting stuck? This data points to the reasons
Parcel terminals are becoming increasingly popular: this year, nearly three-quarters…
Read more >Using 30% less materials would be a solution to the climate crisis
The circular economy is a global imperative: it transcends geographical…
Read more >Sustainability and health: the rise of plant-based dairy products in Hungary
In recent years, plant-based dairy alternatives have gained significant popularity…
Read more >