Price increases, export declines, new consumer habits – this is how the poultry and egg market developed in the first half of 2025
Látványos változások jellemezték 2025 első félévét a hazai baromfi- és tojáspiacon. Az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) friss jelentése szerint nemcsak a bolti árak emelkedtek jelentősen, hanem a teljes termékpályán drágultak az alapvető termékek: a tojás és a csirkehús is többe kerül, miközben a termelők, feldolgozók és kereskedők egyaránt alkalmazkodni próbálnak az áringadozásokhoz.
Kifejezetten erősen indult az év a hazai tojástermelők számára. A ketreces tartásból származó étkezési tojás csomagolóhelyi ára az év első 24 hetében darabonként átlagosan 66,24 forint volt, ami 28,9%-os növekedés 2024 azonos időszakához képest. A mélyalmos tojás még ennél is drágábban, átlagosan 74,65 forintért került a piacra – ez szintén több mint 25%-os áremelkedésnek felel meg. A drágulás hatása a fogyasztói szinteken is megjelent: a Budapesti Nagybani Piacon 72 forint volt a leggyakoribb ár, míg vidéken – például Debrecenben – már 80 forint felett is kínálták a tojást. A kereslet ennek ellenére egyelőre stabil, de szakértők szerint a hosszabb távú hatások még kérdésesek.
A csirkehús-termékek árai is mozgásban voltak. A csirkemellfilé feldolgozói értékesítési ára június közepén elérte a 2007 forintot kilogrammonként, ami 13%-os növekedést jelent éves összevetésben. A csirkecomb esetében kisebb árváltozás mellett enyhe mennyiségi visszaesést mértek: a 65%-os kiszerelésű combból például a tavalyi mennyiség mindössze 75%-át dolgozták fel idén. A piac ezzel párhuzamosan a mellfilé irányába tolódott, amelynek kereslete különösen a nyári grillszezon kezdetén volt erőteljes.
Nemcsak Magyarországon, hanem az Európai Unió egészében is érzékelhető az árnövekedés. Az EU-ban az étkezési tojás ára 261 euró volt 100 kilogrammonként az év első 24 hetében, ami 19%-os emelkedés az előző évhez képest. Magyarország ugyan továbbra is a kedvezőbb árszintű országok közé tartozik, de még így is 42%-kal drágult a tojás euróban számolva: 177,95 euróról 252,92 euróra emelkedett 100 kilogrammra vetítve.
A külkereskedelmi adatok ugyanakkor vegyes képet mutatnak. A baromfihús exportált mennyisége csökkent: 2025 első négy hónapjában 68 799 tonnát szállítottunk ki, szemben az előző évi 71 875 tonnával. Az import még nagyobb mértékben esett vissza – 23 686 tonnáról 16 885 tonnára –, ami erősíti a hazai termelők piaci pozícióját. Értékben viszont nőtt az export: a tavalyi 73,6 milliárd forint helyett idén már 78,7 milliárd forint értékben exportáltak a hazai cégek, köszönhetően az egységárak emelkedésének.
A termelési oldalon a takarmányárak is hatással voltak az árak alakulására. A brojlerek befejező takarmányának májusi ára 1,2%-kal emelkedett, elérve a tonnánkénti 148 293 forintot. Ez ugyan nem tekinthető drámai növekedésnek, de jelzi, hogy a termelési költségek folyamatosan kúsznak felfelé. Eközben a nemzetközi állatjóléti és közegészségügyi aggályok továbbra is napirenden vannak: egy globális vizsgálat szerint több mint 35 országban tartanak tyúkokat zsúfolt, piszkos körülmények között, ami a madárinfluenza kockázata miatt is aggasztó.
A második félév kilátásai szorosan összefüggnek az időjárással és a fogyasztói reakciókkal. A nyári grillszezon továbbra is erős keresletet generálhat, különösen a csirkemell esetében. Ugyanakkor a vásárlók egyre árérzékenyebbek, így a kereskedőknek és feldolgozóknak finomhangolniuk kell az árazási stratégiáikat és az akciós kínálatot, ha tartani szeretnék a forgalmat.
A baromfi- és tojáspiac tehát egyértelműen dinamikusan alakul: miközben az árak emelkednek, az exportérték növekszik, a mennyiségek és a fogyasztói bizalom viszont komoly odafigyelést igényelnek az év hátralévő részében.
Related news
Chicken is getting more expensive, eggs are getting more expensive – this is what awaits Hungarian consumers now
A significant price increase has taken place on the domestic…
Read more >Prices are soaring on the poultry market: chicken, turkey and eggs have also become more expensive
In recent months, a significant price increase has taken place…
Read more >These factors influenced prices in the milk and egg markets
The Hungarian Competition Authority (GVH) has also concluded two accelerated…
Read more >Related news
An icon was born with the collaboration between Lidl and Tisza Cipő
After weeks of speculation, Lidl has finally pulled the curtain…
Read more >Rossmann bids farewell to the season with a summer closing discount
Rossmann is ending the summer with a special discount: between…
Read more >GKI analysis: Increasing guest traffic
In the first half of 2025, nearly 8.2 million guests…
Read more >