Magazin: Technológiai robbanás várható a logisztikai piacon

Dátum: 2018. 07. 11. 07:17

A hazai szállítmányozási piac szereplői a szegmensben erőteljes versenyről számolnak be, amely során nem csupán kedvező árral, de speciális szolgáltatásokkal is igyekeznek megnyerni ügyfeleik bizalmát.

vállalatok egyik legfontosabb célja a hatékonyság növelése, amelyet egyre több területen automata, félautomata rendszerek alkalmazásával próbálnak elérni. Nem könnyítik meg helyzetüket a szigorú szabályozások és a jelentős munkaerőhiány, amely főként a gépkocsivezetői szakmát érinti.

A Raben Trans European Hungary Kft. szakemberei szerint jelenleg a világban és itthon is egyfajta eufórikus hangulat uralkodik.

Molnár Gábor
értékesítési vezető
Raben Trans European Hungary

– A világ tőzsdéi 100 éves rekordokat döntenek, az infláció gyakorlatilag eltűnt, végeláthatatlan az olcsó források száma, melyek összessége nagyon kedvezően hat a vállalkozások organikus fejlődésére, valamint újak indítására. Számos kis és közepes cég jelent meg a piacon, de emellett a nagy globális vállalatok jelentős forgalomnövekedése is szemmel látható. Az erőteljes volumennövekedés egyik hozománya, hogy a piacon lévő fuvaroskapacitást nagy részben felszívják az exportra gyártó vállalatok, így a klasszikus speditőri fuvarigények, gyakorlatilag jobb esetben is csak másodlagos prioritásúvá váltak. Számunkra ez érthető folyamat, azonban a megbízók ebből rendszerint csak azt érzékelik, hogy nincs nagyon lehetőségük a megszokott árversenyből eredő kedvezőbb díjszabást élvezni – hangsúlyozza Molnár Gábor.

Az értékesítési vezető úgy látja, nem volt olyan nagyobb mértékű törvényi változás, amely direkt hatással van a logisztikai piacra, inkább az autópályákon létrehozott súlymérő berendezések kiépítése, valamint üzembe helyezése okoz majd a közeljövőben kisebb átalakulást.Például nem sokan engedhetik majd meg maguknak a 3,5 t emelőhátfalas autók használatát.

Az e-kereskedelem felértékeli a logisztikát

A Waberer’s-Szemerey Logisztika Kft.-nél fontosnak tartják hangsúlyozni, hogy hatással van a belföldi disztribúciós piac alakulására a közúti árufuvarozásban részt vevő kistehergépjárművek csökkenő száma, ezzel párhuzamosan a C kategóriás gépjárművezetők bérezése nagymértékben megközelítette az E kategóriás kollégákét.

Barna Zsolt
ügyvezető igazgató
Waberer’s-Szemerey Logisztika

– Megbízóink részéről mind nagyobb igény mutatkozik az alternatív meghajtású járművek bevezetésére, amelynek infrastrukturális háttérbázisa azonban még nem került kellő mértékben kialakításra hazánkban. Nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy jelenleg minimális az elérhető szabad raktárkapacitás a piacon, ami még inkább növeli a jól működő logisztikai rendszerek értékét – tudjuk meg Barna Zsolt ügyvezető igazgatótól.

A szakember arra is rámutat, hogy több fronton is komoly piaci verseny zajlik a szektorban, egyrészt a stabil, magas minőségű szolgáltatást biztosítani tudó munkaerőért, másrészt a különféle automatizálási technológiák bevezetésében.

Bándli Zoltán
ügyvezető igazgató
DHL Express

– Várakozásaink szerint az online kereskedelem lesz a világgazdasági növekedés motorja. Az e-kereskedelem a következő 10 évben soha nem látott méreteket ölt majd, nemcsak a fejlett országokban, hanem a feltörekvő piacokon is – vetíti előre Bándli Zoltán, a DHL Express ügyvezető igazgatója, aki arra is felhívja a figyelmet, hogy napjainkban a kereskedelmi forgalom kb. 8%-a zajlik az online piactéren Európában. Ez az arány 2025-re a feltörekvő országokban a 30%-ot, a fejlett országokban pedig akár a 40%-ot is elérheti.

– Bár pontos forgatókönyv nem létezik, annyi bizonyos, hogy a közeljövőben jelentősen felgyorsul a fogyasztói szokások és a nemzetközi kereskedelem változása, a logisztika szerepe felértékelődik, és a logisztikai vállalatok a szállítási feladatok ellátása mellett egyre inkább tanácsadóvá válnak – avat be Bándli Zoltán.

 

 

Növelik a cégek költségeit az új szabályok

Harangozó Edit úgy véli, hogy óriási logisztikai átalakulás, fejlődés előtt áll Európa és az egész világ is. Meglátása szerint átalakulóban van például a logisztikai cégek raktározási szokásainak kultúrája Európában. Míg régebben egy logisztikai cég többszázezer eurós raktárépítésbe ruházott be, ma már inkább a raktárbérlés mellett dönt, és a meglévő tőkéjét más fejlesztésre fordítja.

Harangozó Edit
ügyvezető igazgató
RBT Europe

– Rekord ütemben nő a légi teheráru-szállítás. Cégünk eddig nem foglalkozott ezzel a tevékenységgel, de ügyfeleink igényeihez igazodva az idei évtől bővítettük vele a szolgáltatásunkat. Ígéretek szerint nagy mennyiségű uniós és kormányzati összeg áll rendelkezésre a közlekedésfejlesztésre, melyet nagyrészben a közúti úthálózatok és a vasút fejlesztésére kívánnak fordítani – jelzi az RBT Europe ügyvezetője.

Szerencsiné Agócs Mónika, a SZAM SPED Kft. ügyvezető tulajdonosa arról számol be, hogy az egyre több piaci résztvevő, és egyre szélesebb körű szolgáltatási paletta jelentősen megnehezíti a kisebb vállalkozások helyzetét. Komoly igény van mind a megbízók, mind a sofőrök részéről a korszerű kamionokra, amelyeket egy friss vagy viszonylag kicsi vállalkozás nem minden esetben engedhet meg magának.

Szerencsiné Agócs Mónika
ügyvezető tulajdonos
SZAM SPED

– Az utóbbi évek egyik legnagyobb változásának a hazai útdíjrendszer bevezetését tartom. Megdrágultak a szállítási költségek, viszont ezeket nem követték a fuvardíjak. Így bizonyos mértékig nehezedett a fuvarozók helyzete, ami új megoldások kidolgozására, és szolgáltatásaik bővítésére sarkallt sokakat – fejti ki Szerencsiné Agócs Mónika.

– Egyre több a szállítandó áru, exportban és importban egyaránt – mutat rá Kiss Nikoletta, a Palmsped Cargo 2009 Kft. szállítmányozási vezetője. Hozzáteszi: a vállalkozások többsége belátja, hogy nem árral kell versenyezni egymással, hanem érdemes specializálódni vagy magasabb szolgáltatáscsomagot nyújtani az ügyfeleinknek.

A közelmúlt lényeges változása a Tengelysúlymérő Rendszer kiépítése volt.

– Most már körbe van hálózva Magyarország súlyellenőrzési pontokkal is. Így a felrakóhelyeknek és gépkocsivezetőknek is nagyon komolyan kell figyelniük az összsúly- és tengelysúlyhatárokat is a rakodásnál. Már mindenki végérvényesen elfogadta, hogy fő a biztonság, és nincs túlsúlyra rakodás – mondja Kiss Nikoletta.

Varga József
ügyvezető
K és V Nemzetközi Fuvarozó

Az összeállításban szereplő vállalatok képviselői egyetértenek abban, hogy az EKÁER-
folyamat mára megszilárdult a piacon, mindenki megtanulta hiba nélkül használni a rendszert.

– Az EKÁER tulajdonképpen egy hozzáadott adminisztrációs költséget jelent az áruszállításban. A fuvarszervezési csoportunk készséggel és rugalmasan segíti partnereink számára az ezzel kapcsolatos ügyintézéseket, de az esetek többségében a feladatok főként a vevőre vagy árukibocsátóra hárulnak – jegyzi meg Varga József, a K és V Nemzetközi Fuvarozó Kft. ügyvezetője.

Fejlesztések az automatizáció irányában

A Galambos Trans Kft. a szállítmányozási szektor egyik legjelentősebb kihívásának a hatékonyság növelését tartja.

Szalay Gábor
stratégiai vezető
Galambos Trans

– Olyan saját fejlesztésű digitális (tableteken futó) integrált járatirányítási rendszerrel látjuk el autóinkat, amelyen minden, egy adott járattal kapcsolatos információ egy helyen, strukturáltan és gyorsan elérhető. Ez a szakterületünkön jelentős lépés az automatizálás irányába, ahol bár az emberi erőforrást természetesen nem váltottuk ki, de a rendszer a járattal kapcsolatos minden lépést naplóz, a sofőrök eddigi személyes tapasztalatait pedig egy helyre gyűjtve a közös tudásbázisunk részévé tesszük, mindemellett a megbízókat is igény szerint folyamatosan, automatikusan tájékoztatni tudjuk szállítmányuk aktuális státuszáról – fejti ki Szalay Gábor, a vállalat stratégiai vezetője.

Szerencsiné Agócs Mónika tapasztalatai azt igazolják, hogy ma már egyre inkább fontos, hogy egy szolgáltató cég ne csak egy területen legyen jelen. Egyre szélesebb körű szolgáltatást kell tudni nyújtania, amivel meg tudja könnyíteni a megbízó cég munkáját.

Bándli Zoltán az eddigieket azzal egészíti ki, hogy a piac szempontjából a „gyorsan és ingyenesen” jellegű szállítási opciók jelentenek kihívást, hiszen a rendelt áru értékétől függetlenül minden szállítás mögött jelentős befektetett munka és költség áll. Az ingyenes szállítás tehát csak a vásárló számára ingyenes.

– Tapasztalataink szerint az utóbbi időben a hasonló ajánlatok jelentősége csökkent, és az ingyenesség helyett egyre nagyobb hangsúly kerül a kiszállítási szolgáltatás minőségére és gyorsaságára – avat be a DHL Express ügyvezető igazgatója.

A Waberer’snél arra mutatnak rá, hogy a múltban lezajlott technológiai forradalmak során az volt a félelem, hogy az automatizáció miatt sokan elveszítik munkahelyüket, mára azonban a szűkösen rendelkezésre álló munkaerő kényszerít ki bizonyos automatizálási fejlesztéseket.

– Látnunk kell azt is, hogy a retailerek készletszintjeinek további csökkentése gyakoribb szállítási igényt generál egyre csökkenő, de komplexebb tételszám mellett. Az időalapú ellátási láncok dominanciáját csakis az ellátásilánc-tagok közötti szoros együttműködéssel és minél magasabb fokú integrációval lehetséges biztosítani – fejti ki a Waberer’s Szemerey Logisztika Kft. ügyvezető igazgatója.

A Raben Trans European Hungary Kft. értékesítési vezetője azon a véleményen van, hogy rövid, középtávon az ipar 4.0, a robotizáció, valamint a helyben előállított minimális anyagmozgatást igénylő technológiák állítják a legnagyobb kihívások elé a logisztikai iparágat.

– A speciális szállítási igények egyértelműen a szolgáltatók eddigi szállítási gyakorlatának átgondolását sürgetik. Ezalatt azt értem, hogy míg a hagyományos címzett áruját egységes rendszerben 8 és 16 óra között adhattuk le, addig a kis- és közepes vállalkozásoknál rendszerint kisebb létszámmal dolgoznak, limitált nyitvatartási idővel, és gyakran a tulajdonos maga az üzletvezető is egyben, ami tovább bonyolítja az áruleadást/átvételt – jelzi Molnár Gábor.

Nehéz itthon tartani a munkaerőt

A K és V Nemzetközi Fuvarozó Kft. ügyvezetője szerint amellett, hogy folyamatossá vált a munkaerő-toborzás, észrevehető, hogy a logisztikai központok személyzetének létszáma is a minimálisra csökkent, így a lerakodások ideje megemelkedett, a várakozási idők is egyre hosszabbak, így a fuvarköltségek is nőnek.

– A bérköltségek emelkedése általános, amivel a vevőink is küzdenek, és minden más költségemelkedést el akarnak kerülni. Így a mi költségemelkedéseink okozta áremeléseink elfogadtatása is nagy nehézségekbe ütközik – mondja Varga József.

A 340 főt foglalkoztató, vépi székhelyű Galambos cégcsoporthoz tartozó Galambos Trans Kft. stratégiai vezetője arra hívja fel a figyelmet, hogy a munkaerő megtartására fordított összeg 2017-ben és 2018-ban is jelentősen nőtt, drasztikus béremelés történt annak érdekében, hogy a piaccal tartani tudják a lépést.

A Palmsped Cargo 2009 Kft. szállítmányozási vezetője úgy látja, a legnagyobb problémát a gépkocsivezető-hiány jelenti.

– A jó gépkocsivezető rengeteget tesz hozzá a logisztikai folyamathoz, hiszen rajta is múlik a határidő betartása, az áru biztonságos elszállítása. Szállítmányozóként azt vallom, hogy fontos, hogy fuvarozóink olyan fuvardíjon fuvarozzanak, amiből a gépkocsipark fejlesztése mellett a gépkocsivezetők bérét is tudják emelni. Sajnos egyre gyakoribb, hogy azért állnak szerelvények, mert nincs gépkocsivezető, szállítandó áru viszont egyre több – jelzi Kiss Nikoletta.

Az RBT Europe ügyvezetője szintén a gépkocsivezetők hiányának jelentőségét emeli ki.

– Hogy mi lehet a megoldás erre a problémára? Egyfelől az automatizálás. Már elkezdődött az automata kamionok tesztelése, úgynevezett konvojozó kamionokkal, ahol az első kamiont önvezető kamionok követik. Továbbá, meglátásom szerint igazodni kellene valamelyest az európai bérekhez, képezni kellene a dolgozókat, ismételten vonzóvá tenni a szakmunkás szakmát, illetve minél nagyobb mértékben beemelni a gépesítést a cégekhez – jegyzi meg Harangozó Edit.

Folyamatos fejlesztések, bővülő kapacitás

A Waberer’s-Szemerey Logisztika Kft. FMCG-ügyfeleinek 4PL megoldásokat kínál. A teljes szolgáltatási palettát lefedik az alapanyag gyári beszállításától a késztermék vevőkhöz, illetve magánszemélyekhez való kiszállításáig, beleértve a különféle raktári hozzáadott érték típusú tevékenységeket.

– WMS-rendszerünk interfésszel kapcsolódik megbízóink különféle vállalatirányítási rendszereihez, részt vesz többek között a készlet, illetve rendelés előrejelzésében is – jelzi Barna Zsolt.

Növekedési történetük jelentős mérföldköve volt a Waberer’s részvények tavalyi tőzsdei bevezetése, illetve az ebből megvalósuló lengyel Link fuvarozó vállalat felvásárlása, amely alapot teremt jövőbeni regionális logisztikai akvizíciós terveik megvalósításához is.

– Mindemellett regionális szinten jelentős szerepet vállalunk a retail szállításokban, és jelentősen növekedtek konténerszállítási megbízásaink is – fűzi hozzá az ügyvezető igazgató.

Egy raklaptól a komplett szállítmányokig

A Raben Trans European Hungary Kft. komplex logisztikai szolgáltatást nyújt, beleértve a temperált raktározást, csomagolást, címkézést, valamint a belföldi és nemzetközi disztribúciót egyetlen raklaptól a komplett szállítmányokig.

A vállalat legnépszerűbb szolgáltatása a nemzetközi és belföldi gyűjtőszállítás.

– Tavalyi fejlesztésünk az egyik partnerünk számára dedikált B2C megoldás kialakítása. Emellett a dunaharaszti raktárunk átalakításával az idei évtől ugyan még Seveso küszöb alatti, de jelentős veszélyes áru raktározását, komissiózását, címkézését és országos disztribúcióját végezzük. Valamint az idei évben hivatalosan tanúsított ISO18000, KIR, MIR is nagy előrelépésnek számít – tájékoztat Molnár Gábor, értékesítési vezető.

Fókuszban az e-kereskedelem

A DHL Express portfólióján belül elsősorban a légi expressz szolgáltatások dominálnak, melyekkel partnereik a világ szinte bármely pontját elérhetik, akár 24 órán belül.

– A 2017-es év jelentős változást hozott vállalatunk életében, ekkor nyitottuk meg új, 13 000 m²-es központunkat a Budapest Airport Business Parkban. A telephely „lelke” egy ultramodern, teljesen automatizált szortírozó rendszer, amelynek köszönhetően közel háromszorosára növeltük csomagfeldolgozó kapacitásunkat – hangsúlyozza Bándli Zoltán.

A DHL Express idei stratégiájának központjában az e-kereskedelmi szektor áll. Az év elején integrált módon elérhetővé tették a DHL Express szolgáltatásait a ShopRenter partnerei számára.

– Terveink között szerepel a személyes csomagfeladásra alkalmas, úgynevezett Service Point hálózatunk bővítése, és a csomagátvételi lehetőség bevezetése is – avat be az ügyvezető igazgató.

Új vámügyintézői szolgáltatás

A SZAM SPED Kft. elsődleges szoláltatása a hazai és nemzetközi árufuvarozás.

– Több száz alvállalkozóval vagyunk folyamatos kapcsolatban, így akár 3 órán belül is képesek vagyunk autót kiállítani egy sürgős fuvarra. Ügyeleti rendszerünknek köszönhetően a nap 24 órájában nyomon követjük az általunk vállalt munkákra érkező autókat, és az esetleges csúszásokról folyamatosan értesítjük partnereinket – tudjuk meg Szerencsiné Agócs Mónikától.

A cég szakemberei folyamatosan dolgoznak a szolgáltatások fejlesztésén, valamint a közeljövőben több új „lábbal” is előrukkolnak.

– Két vámkezelő kollégánk hamarosan elkezdi építeni a saját vámügyintézői szolgáltatásunkat, és tervezzük egy saját raktár kialakítását is, ahol partnereinknek bérraktározási szolgáltatásokat fogunk nyújtani – emeli ki az ügyvezető tulajdonos.

Újítások a nyomon követésben

Az RBT Europe évek óta ajánlások útján szerzi újabb és újabb ügyfeleit, és tapasztalják ennek hatékonyságát. Többek között ezek miatt tagjai két networking szervezetnek is.

– Cégünk folyamatosan felméréseket végez, hogy melyek azok a szolgáltatások, amelyekkel még eredményesebben ki tudjuk elégíteni megrendelőink igényeit. Számunkra nagyon fontos, hogy a megrendelő maximálisan elégedett legyen, de úgy gondoljuk, legalább annyira fontos a másik üzleti szereplő, vagyis az alvállalkozó elégedettsége is, hiszen az ő szolgáltatása által tud megvalósulni megrendelőink igénye – mondja Harangozó Edit.

A vállalatnál az idei évben bevezetésre került egy új szoftver, amellyel percről percre nyomon tudják követni a folyamatokat, és láthatják, mely téren szükséges beavatkozás, optimalizálás.

Novemberre készül el az új csarnok

A K és V Nemzetközi Fuvarozó Kft. több FMCG-szektorba tartozó vevővel is rendelkezik, akik számára komplex logisztikai szolgáltatást nyújtanak.

– Felhőalapú raktárirányítási és készletezési rendszert kínálunk, amelynek segítségével ügyfeleink realtime adatokat kapnak a raktáron belüli mozgásokról és készletekről – avat be Varga József.

Az idei évben elkezdték a logisztikai csarnokuk kapacitásbővítését, amelyben a szűkfolyosós állványrendszeren felül karos állványrendszerben is lehetőség lesz a szálanyagok tárolására, valamint egy hűtött szekciót is építenek.

– A projekt lezárása várhatóan novemberben lesz, így decembertől fogjuk tudni használatba venni, és elkezdeni a működést az új logisztikai csarnokban – tudjuk meg az ügyvezetőtől.

Szolgáltatásbővítés az időtakarékosság jegyében

A Palmsped Cargo 2009 Kft. arról számol be, hogy folyamatosan növekszik azon partnereik száma, akik vállalatukat bízzák meg a fogyasztási termékeik külföldről történő behozatalával vagy egy másik országba való kivitelével.

– Egyre nagyobb számban veszünk részt a jövedéki termékek, mint pl. alkohol és más élelmiszeripari termékek nemzetközi szállításában. Erősítjük és szélesítjük partnereink körét egyes kiemelt területeinkre, mint pl. Lengyelország, Csehország, Baltikum, Románia és Bulgária – jelzi Kiss Nikoletta.

Több olyan szolgáltatást is nyújtanak partnereiknek, amivel ők időt tudnak megtakarítani.

– Szolgáltatásunkat folyamatosan fejlesztjük, hiszen 15 éve a legfontosabb számunkra, hogy megbízóink egyedi igényeire is gyorsan tudjunk megoldást biztosítani – hangsúlyozza a szállítmányozási vezető.

Budai K.