Russ Chapman igazsága
Az értékesítési szervezetek feladatai, prioritásai, módszerei és maguk a szervezetek is folyamatosan változnak. A feladat egy olyan „dinamikus egyensúly” kialakítása és megőrzése, amellyel alkalmazkodunk a tágabb értelemben vett piaci körülményekhez, de egyben megfelelünk a vállalaton belül támasztott elvárásoknak. Az értékesítési tevékenység legyen tervezett, hatékony és eredményes. És nem utolsósorban: ellenőrzött…A kilencvenes évek elején sok pályatársamhoz hasonlóan – volt „külkeresként” – csöppentem bele a piacgazdaság hajnalán az FMCG-szektorba. A háztartás-vegyipari kezdetet követően a dohányiparban dolgoztam értékesítési és marketingigazgatóként. A piac kis szereplőjeként nagy terveket szőttünk az eladások növeléséről, penetrációról, új márkák bevezetéséről – a sikerről. Szinte csak az számított, hogy mennyit adunk el. A filozófia egyszerű volt: még… még… még…
Bár már fel-feltünedeztek a nemzetközi láncok a horizonton, akkoriban még a nagykereskedők uralták a hazai cigarettapiacot (is). A gyártók igyekeztek a legtöbb kiskereskedelmi értékesítési pontra eljutni, tetemes trade marketing pénzzel, BTL-tevékenységgel támogatva az értékesítési csapatok munkáját.
Elkezdtünk egy számunkra új cél- és eszközrendszerben dolgozni. Nagy és összetett értékesítési és disztribúciós szervezeteket hoztunk létre. Próbáltuk – a nemzetközi tapasztalatok alapján – kialakítani, és menet közben megtanulni a szervezetek irányítását, működtetését és fejlesztését.
A szakmai tudást sok esetben lelkesedéssel és hihetetlen energiák megmozgatásával pótoltuk, abban a szent hitben, hogy ezt ennél jobban nem lehet csinálni.
Ekkor jött Russ Chapman, az RJR új kelet-európai főnöke, és új alapokra helyezte az értékesítési szervezetek irányításáról alkotott képet. A hangsúlyok áttevődtek, a rendszerek átalakultak, az elvek kifinomultak.
Russ egyik kedvenc mondása volt: „A bizalom alapja a folyamatos ellenőrzés!” Mit mondjak, ezt az elvet sokáig nem tudtam megszeretni – merthogy rajtam is gyakorolta –, de nem kellett sok idő, hogy érettebb fővel magam is megtapasztaljam: Russ Chapmannek igaza volt!
A field fehér foltjai
Sok új módszert, eszközt ismerhettünk meg az elmúlt években. A technikai, technológiai fejlődés lehetővé tette, hogy a korábbi bonyolult, sok emberi erőforrást igénylő, papíralapú értékesítési jelentési rendszerek – amelyek feldolgozása, értékelése vagy csak egyszerű követése is ellehetetlenül egy bizonyos szint után – immár elektronikus formában készüljenek.
Laptop- vagy PDA-alapú hard- és szoftverek könnyítik a „field sales” munkát, direkt disztribúciót, „ex-one” értékesítést végző csapatok munkáját, akár integrált rendszerekként is. Szinte teljes körűen követhetjük és értékelhetjük az értékesítési szervezet teljesítményét.
Azonban a technika – a még relatíve magas költségek miatt – nem mindenki számára elérhető, és ott is tapasztalhatunk fehér foltokat, ahol már PDA-alapú rendszereket üzemeltetnek. Ilyen fehér folt lehet a field munkát vagy szerviztevékenységet ellátó munkatársak fizikai mozgásának, az útvonal- és látogatási tervek optimalizáltságának vizsgálata, a munkaidő kihasználtságának elemzése, az ügyfeleknél töltött aktív látogatási időtartam standardizálása. Ezen a területen hoz előrelépést a máshol (például szállítmányozásban, haszongépjármű-flották menedzselésében) jól bevált eszköz, a GPS – Global Positioning System – használata.
A GPS-t a korszerű PDA-eszközökbe már beépítik, de akár önálló eszközként használva is megoldást kínál az említett munkafolyamatok vagy mutatók elemzésére. A GPS használatával szó szerint láthatóvá és követhetővé válnak az eddig nem, vagy csak indirekt módszerekkel elemezhető folyamatok. Az értékesítési szervezetek hatékonysága javításának újabb lehetőségei tárulnak fel.
Újdonság az is, hogy az eddigi gyakorlattal szemben nem kell megvásárolnunk az eszközöket, hanem szolgáltató típusú szerződéssel, azokat bérelve is üzemeltethetjük, sőt a megfelelő elemzéseket a szolgáltató elvégzi számunkra.
Magánfuvarok alkonya?
Rozman Árpád, a Rokontroll Kft. tulajdonosa és ügyvezető igazgatója a STEP (Sales & Service Tracking for Effective Performance) program előnyeit röviden így foglalja össze:
– Nem szépítünk, de nem is torzítunk a tényeken. Az adatok pontosak, a mérések és az elemzések objektívek. A valós állapotot tényszerűen prezentáljuk. A mi érdekeink egybeesnek a tulajdonosi érdekekkel. Az a feladatunk, hogy segítsük feltárni a fejlesztési, fejlődési potenciált mind az egyén, mind a szervezet szintjén, s tegyük mindezt költséghatékony módon.
– Milyen típusú feladatok a jellemzőek?
– Sok esetben végzünk „audit” típusú helyzetfelmérést, de egyre többen igénylik a folyamatos értékelő munkát is. Az a tapasztalatom, hogy még jól működő szervezetek esetében is lehetséges a hatékonyság javítása.
– Hallhatnánk egy példát?
– Példaként említhetem legutóbbi munkánkat, amelyet egy vezető élelmiszer-ipari vállalat értékesítőinek „pilote” felmérése során végzünk. El kell mondanom, hogy az említett vállalat – eddigi tapasztalataink alapján – egyike a legkiválóbban szervezetteknek, munkatársaik pontosan és fegyelmezetten hajtják végre a tervezett feladatokat. Mégis úgy tűnik, hogy mintegy 15-20 százalékos tartalékkal rendelkeznek a napi látogatások számát tekintve, természetesen az előírt törvényes munkaidőkeretek betartása mellett.
– Nem merül fel kifogásként a munkatársak oldaláról, hogy minden lépésükről tudnak? Nincs „Big Brother” érzésük?
– Volt arra precedens, hogy a készülékek beszerelése után egyes képviselő kollégák nem álltak munkába. Úgy gondolom, hogy ez nem a rendszert, hanem az embert minősíti. Ahol a munkatársak lojálisak és elkötelezettek, ott ilyen nem fordul elő. A rendszer őket is szolgálja! Arról nem is szólva, hogy az adatok üzleti titoknak minősülnek, így azokat – a munkatársakkal egyeztetett feltételek mellett – csak a munkaadó használhatja.
„Nem semmi” – mondhatnám pestiesen, és bele sem merek gondolni, mi történt volna velem, ha ezt a módszert Russ ismeri…
De komolyra fordítva a szót: nyilván megoszlanak a vélemények, hogy ilyen mélységű sales-controlling eszközök alkalmazása szükséges-e. Ezt mindannyian a vállalati kultúra, a magunk menedzsment tapasztalata és igényei alapján tudjuk eldönteni. Az azonban bizonyos, hogy az értékesítési szervezetekre nehezedő fokozott teljesítmény- és hatékonyságjavítási igény terén a STEP által kínált megoldás mindenképpen elgondolkodtató lehetőség.
(A rovat témáival kapcsolatos észrevételeit, ötleteit az info@trademagazin.hu címre küldheti el.)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >