Jól indított a beszállítók és kereskedők kapcsolatát szabályozó törvény
Rendhagyó ülést szervezett a Trade magazin és a Márkaszövetség által közösen alapított Márkaklub a FOODAPEST kiállításon. Ezen a január elsején életbe lépett, az élelmiszer-termékpálya beszállítóival szembeni tisztességtelen forgalmazói magatartás tilalmáról szóló törvény első tapasztalatait összegezték. A beszélgetés folytatása volt egy tavaly decemberi, hasonló témájú, a PricewaterhouseCoopers és a Réti, Antall és Madl Landwell ügyvédi iroda által szervezett rendezvénynek.A beszélgetés moderátora – csakúgy, mint decemberben – Dr. Firniksz Judit, a PwC menedzsere volt. A kerekasztalnál ült Feiner Péter, az OKSZ elnöke, Fekete Zoltán, a Márkaszövetség ügyvezető főtitkára, Feldman Zsolt, az FVM főosztályvezetője, Lukács László, a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal (MGSZH) elnöke, valamint Molnár Kálmán az ÉFOSZ képviseletében.
– Első benyomásunk az, hogy legfőbb célunk, az átláthatóság, megvalósíthatónak tűnik – jelezte Lukács László a törvény végrehajtásáért felelős MGSZH részéről. – Az érintetteknek ugyanis igen nagy hányada közzétette a megszabott, február elsejei határidőig az üzletszabályzatát. A közeljövőben ezeket értékelni fogjuk. Nincs felhatalmazásunk az általános szerződési feltételek alapján bármiféle szankciót elrendelni, viszont igény esetén állásfoglalásunkat, észrevételeinket újra nyilvánosságra hozzuk.
Feldman Zsolt a vezető tisztségviselők személyes felelősségével kapcsolatos törvényi passzusról beszélt:
– Számos olyan közigazgatási eljárás van, ahol a bírság adók módjára kerül behajtásra. Ez bevett és működőképes gyakorlat. Egyben végső eszköz az APEH kezében a végrehajtás során. Ugyanakkor, bár szélsőséges esetben kerülhet sor ennek alkalmazására, a személyes felelősségvállalás intézménye terjedőben van.
– A törvényt megpróbáljuk betartani, fel sem merült, hogy kísérletet tegyünk kijátszására – szögezte le Feiner Péter. – Köszönjük, hogy volt módunk beleszólni a törvény előkészítésébe és végrehajtásába. Azért kis homokszem került a gépezetbe, hiszen a január 29-ei állásfoglalás nem mindenben tükrözte az előzetes megegyezést. Így esélyünk sem volt a február elsejei határidőig alkalmazni az állásfoglalásban leírtakat. Hiába volt benne, hogy munkapéldány, a beszállítók ezt lobogtatva érkeznek tárgyalni. Ez teljesen más alkupozíciókat teremt, elsősorban a kis- és középvállalkozásokkal vannak ebből problémáink.
Bár a törvény lehetőséget ad rá, Fekete Zoltán szerint szinte kizárt, hogy egy beszállító közvetlenül a bírósághoz forduljon egy-egy ilyen vitás esetben, mert mindenkinek van veszítenivalója. Anglia példáját hozta fel, ahol szintén nem sikerült még megnyugtatóan megoldani a kérdést. Ott most egy ombudsman kinevezésén gondolkodnak, aki a beszállítói oldal szószólója lehet.
Lukács László elmondta: a hivatal a feladatának tekinti ennek a közegnek a formálását, hogy az egymásra mutogatás helyett érdemi párbeszéd bontakozzon ki. A 15 évvel ezelőtt teljes fegyverzetükben hazai piacra lépő multiláncokkal szemben a beszállítói oldal hatékonyságban, profizmusban komoly lemaradásban van, ezt a láncoknak is tudomásul kell venni. Ez viszont egy ilyen, egyenlő versenyfeltételeket biztosító törvénnyel csökkenthető.
Molnár Kálmán arról beszélt, hogy a beszállítói oldal hogyan élte meg az elmúlt hónapokat. Elismerte, voltak aggályaik azzal kapcsolatban, hogy a kereskedelmi láncok közzéteszik-e üzletszabályzataikat. Örömmel üdvözölték, hogy erre sor került. Ugyancsak pozitív tapasztalatokat szereztek az ÉFOSZ-tagok az éves tárgyalások során. A korábbi félelmek, a kölcsönös bizalmatlanság csökkenését érzékelték.
Firniksz Judit zárszavában elmondta: a beszélgetés legfőbb kérdésének az bizonyult, hogy mi az, ami ettől a törvénytől, illetőleg a jogi környezet egyéb elemeitől reálisan elvárható. Minden résztvevő egyetértett abban, hogy szükség van az ehhez hasonló konstruktív dialógus folytatására.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megnyílt az FHA Szingapúr, hat kiállító az Agrármarketing Centrum standján
Több mint ötvenkét országból, mintegy ezerötszáz kiállító részvételével nyílt meg…
Tovább olvasom >„Szerelmem a trade marketing” konferenciasorozat: Infláción innen és túl
A „Szerelmem a trade marketing” konferenciasorozat alcíme idén „Infláción innen…
Tovább olvasom >A világ minden tájáról vonzza az iparági vezetőket a Fruit Logistica
A Fruit Logistica, a világ vezető gyümölcs- és zöldségipari szakkiállítása,…
Tovább olvasom >