A válságból kivezető út a folyamatos innováció és az új piacok felkutatása

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 04. 05. 08:00

A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Miniszter Nemzeti Ünnepünk alkalmából Magyar Agrárgazdasági Minőség Díjat adományozott a PICK SZEGED Zrt.-nek. Kovács Lászlóval, az idén megalakulásának 140. évfordulóját ünneplő vállalat elnök-vezérigazgatójával a hazai húsipar helyzetéről, az ágazat és a vállalat számára feltáruló kitörési pontokról beszélgettünk.Az Előzetes adatok szerint a hazai húsipar tavaly több milliárdos veszteséget szenvedett el. Magyarország korábban sertéshús-exportőr volt, de mostanra még a feldolgozók is húsimportra szorulnak. A hazai sertésállomány már 3,4 millió alá süllyedt, ami történelmi minimum, de nem biztos, hogy ez már a gödör legalja. A szarvasmarhákat illetően pedig a szintén alacsony szint további meredek esése is lehetséges, a tejágazat jövedelmezőségi problémái miatti állományleépítés következtében.
Az ágazat legális szereplőinek igen nagy problémát okoz az illegális vágás és gyártás magas aránya (ez még mindig 30 százalék körüli). Az onnan kikerülő termékek pedig komoly élelmiszerbiztonsági kockázatot jelentenek amellett, hogy tőlük állami bevételekre sem lehet számítani. Mégis sokszor úgy érzékelik a legálisan működő, adót fizető és termelési előírásokat betartó vállalkozások, hogy az illetékes hatóságok inkább az ő ellenőrzésükre összpontosítanak – sok esetben indokolatlan, de legalábbis vitatható bírságokkal –, mintsem hogy a kétségtelenül nehezebb utat választva, a feketegazdaság szereplőit igyekeznének összefogva felszámolni.
Az alapvető élelmiszerekre hazánkban amúgy is nemzetközi összehasonlításban igen magas áfa-kulcs további emelése sem a feketegazdaság kifehérítése irányába hat – teszi hozzá Kovács László.
Az egyre szigorodó élelmiszerbiztonsági követelmények, a méretgazdaságosság, a cégméret növelése irányába hat a hazai húsiparban is. Nem véletlen, hogy Nyugat-Európában például az évi egymillió alatti kapacitású sertésvágók nem versenyképesek a nagyobbakkal. Az ágazat koncentrálódik, a piac 80 százaléka négy-öt nagy húsipari vállalat kezében van. Az iparágnak azonban szüksége van olyan kisebb cégekre is, amelyek bizonyos speciális termékek gyártására vagy egy kisebb közösség ellátására szakosodtak. Ugyanakkor régi probléma, hogy nem megy végbe az öntisztulás a piaci szereplők között, mindig találni egy vagy több olyan céget, amely a szakadék felé csúszva nem gondol a jövőre, és piacpolitikájával megnehezíti a többiek helyzetét. A hosszú távú talpon maradás záloga a stabil tulajdonosi háttér biztos pénzügyi alapokkal, a piacokra bevezetett erős márkanév és a minőségi termelés versenyképes árakon.
– A biztos pénzügyi háttér a jelenlegi világválság közepette még kiemeltebb szerepet kap. Szerencsére a PICK pénzügyi helyzete stabil, a szükséges tartalékokkal rendelkezünk. Némely konkurensünkkel ellentétben csak olyan fejlesztéseket indítottunk az elmúlt időkben, melynek terheit képesek vagyunk most is vállalni.
Természetesen a válság az élelmiszeripar számára is kedvezőtlen gazdasági környezetet jelent, még akkor is, ha a helyzet nem olyan drámai, mint mondjuk az autóiparban. A fogyasztók jövedelmi helyzetének romlása esetén a magas minőségű márkatermékek gyártói – mint a PICK is – hátrányban vannak a gyengébb minőségű tömegtermékek előállítóival szemben. Az elnök-vezérigazgató ugyanakkor bízik abban, hogy a fogyasztók a vásárlóerő csökkenése ellenére továbbra is jelentős számban cégük minőségi termékeit veszik majd le a polcokról. Úgy látja, hogy a hazai vásárlók már felismerték, hogy nem járnak jobban egy mondjuk 300 forintos húskészítménnyel, melynek feltehetően csak a nevében szerepel a hús, mint egy látszólag drágább, de minőségi termékkel:
– Bízom abban, hogy a fogyasztók az esetlegesen laposabb pénztárcájuk ellenére is megvásárolják majd idei újdonságainkat és változatlanul leveszik majd az üzletek polcairól már közismert termékeinket is, melyek minden esetben ár-érték-arányosak.
A cégüzenet az alapításának idén már 140. évfordulóját ünneplő PICK-nél továbbra is változatlan: a cég a kor mindenkori technikai színvonalának csúcsán álló technológiával és berendezésekkel, szakértő gondos kezek által előállított minőségi termékeket kínál.
Innovációra válságban talán még nagyobb szükség van, mint a fellendülési időszakban, vallja a Pick. A változó fogyasztói igényekhez mindenképpen szükséges minél gyorsabban idomulni, másrészről a hosszabb távú célokról ilyenkor sem szabad elfeledkezni. Kovács László úgy látja, aki most leáll az innovációval, az már nem fogja tudni behozni az elvesztegetett időt. A Pick például egyebek mellett a funkcionális élelmiszerek terén lát jó lehetőségeket, így a vállalat ebben az irányban a válságtól függetlenül többirányú kísérletekben is részt vesz.
A vállalat a hazai piacon egyelőre további előrelépési lehetőséget nem lát, így –fontosságának elismerése mellett– kitörési pontként az exportra tekint. Hozzátéve, hogy a válság kapcsán felerősödött protekcionista törekvések, illetve a fiskális célokból kivetett védővámok (Ukrajna) hátrányosan hatnak az exportlehetőségekre. Mindenképpen szükség van új piacok felkutatására is. A Pick a közelmúltban több éves kihagyás után újra megvetette lábát az USA piacán, ahonnan reményeik szerint hamarosan Mexikó felé terjeszkednek tovább.
– Hasonló céllal vettünk részt március elején a FOODEX élelmiszeripari kiállításon is Japánban, hiszen a szigetország az egyik legnagyobb húsimportőr, ahol ráadásul emelkedik is a húsfogyasztás. A konkrét üzletkötések mellett további komoly lehetőségeket látunk a japán piacon a húsok mellett más készítményekkel is, aminek kiaknázása az ott tavaly megnyitott saját képviseletünk fő feladata. (X)

Kapcsolódó cikkeink