Zuhant a fogyasztói hangulat az Egyesült Államokban
Soha nem látott mértékben és még a vártnál is erősebben romlott a fogyasztók hangulata az Egyesült Államokban áprilisban az új koronavírus-járvány hatására a Michigan egyetem szokásos havi felmérésének tanúsága szerint.
A csütörtökön közölt előzetes adatok szerint a fogyasztói hangulatindex értéke 18,1 ponttal, 71,0 pontra süllyedt a márciusi 89,1 pontról. Elemzők jobb értékre, 75,0 pontra számítottak.
Ilyen erős havi visszaesést még soha nem jegyeztek fel. Az áprilist és a márciust egybevéve 30 ponttal csökkent a hangulatindex értéke, ami 50 százalékkal több az előző rekordnál.
Az alindexek közül a jelenlegi helyzetet tükröző almutató értéke 103,7 pontról 72,4 pontra zuhant. A 31,3 pontos különbség majdnem duplája a korábbi 16,6 pontos rekordnak, amely 2008 októberéből származik.
A következő hat hónapra vonatkozó fogyasztói várakozások mutatója 79,7 pontról 70,0 pontra esett, ami ugyancsak jelentős csökkenés, de messze nem olyan rossz, mint az 1980 decemberében feljegyzett 16,5 pontos zuhanás.
Az egyéves időtávú inflációs várakozás 2,1 százalékra süllyedt márciusban az előző havi 2,2 százalékról, míg az ötéves inflációs várakozás 2,3 százalékról 2,5 százalékra emelkedett.
Richard Curtin, a felmérés vezetője az adatokhoz fűzött értékelésében kiemelte, hogy a fogyasztók hangulata még nagyobb mértékben romlott volna, ha nem arra számítanának, hogy hamarosan tetőzhet a járvány és újraindulhat a gazdaság. A gyors és fenntartható gazdasági növekedést valószínűsítő várakozások azonban feltehetően tévesnek fognak bizonyulni, ami a bizalom további mély csökkenéséhez vezet – figyelmeztetett Curtin, arra intve a fogyasztókat, hogy hosszabb és súlyosabb recesszióra kell készülniük.
A Michigan Egyetem hangulatindexe a Conference Board gazdaságkutató intézet fogyasztói bizalmi indexe mellett a legfontosabb mérőszám ahhoz, hogy megbecsüljék, hogyan alakul a fogyasztás, amely az amerikai GDP mintegy 70 százalékát adja.
A Michigan Egyetem kutatói a havi rendszerességgel végzett reprezentatív felmérés keretében legalább ötszáz személyt kérdeznek meg telefonos interjú keretében. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Aranykorát élik a magyar-amerikai agrárdiplomáciai kapcsolatok
A magyar-amerikai kétoldalú kapcsolatok egyre csak erősödnek, legyen szó politikáról,…
Tovább olvasom >Komoly tárgyalások zajlanak a vámháború lezárásáról
Csak őszinte szándékkal lehet tárgyalni – így reagált a kínai…
Tovább olvasom >Új piacokat keres az EU az élelmiszeripar számára
Az amerikai piac kiesése komoly kihívást jelent az Európai Unió…
Tovább olvasom >További cikkeink
Orbán Viktor: az árréscsökkentést új termékekre is be fogjuk vezetni, ha szükséges
Az árrésszabályozást fenn kell tartani, mert az indokolatlan áremelésekkel szemben…
Tovább olvasom >Felfutóban a hazai ginpiac – A SPAR szerint a vásárlók egyre tudatosabbak, és nyitottak a magyar márkákra
A gin értékesítése az elmúlt években látványosan erősödött a magyar…
Tovább olvasom >Egészséges, rostban és fehérjében gazdag húskészítményeket fejlesztettek ki Debrecenben
Új, egészségvédő, rostban és fehérjében gazdag, egyedi bioaktív hatóanyagokat tartalmazó…
Tovább olvasom >