Zuhant a fogyasztói hangulat az Egyesült Államokban
Soha nem látott mértékben és még a vártnál is erősebben romlott a fogyasztók hangulata az Egyesült Államokban áprilisban az új koronavírus-járvány hatására a Michigan egyetem szokásos havi felmérésének tanúsága szerint.
A csütörtökön közölt előzetes adatok szerint a fogyasztói hangulatindex értéke 18,1 ponttal, 71,0 pontra süllyedt a márciusi 89,1 pontról. Elemzők jobb értékre, 75,0 pontra számítottak.
Ilyen erős havi visszaesést még soha nem jegyeztek fel. Az áprilist és a márciust egybevéve 30 ponttal csökkent a hangulatindex értéke, ami 50 százalékkal több az előző rekordnál.
Az alindexek közül a jelenlegi helyzetet tükröző almutató értéke 103,7 pontról 72,4 pontra zuhant. A 31,3 pontos különbség majdnem duplája a korábbi 16,6 pontos rekordnak, amely 2008 októberéből származik.
A következő hat hónapra vonatkozó fogyasztói várakozások mutatója 79,7 pontról 70,0 pontra esett, ami ugyancsak jelentős csökkenés, de messze nem olyan rossz, mint az 1980 decemberében feljegyzett 16,5 pontos zuhanás.
Az egyéves időtávú inflációs várakozás 2,1 százalékra süllyedt márciusban az előző havi 2,2 százalékról, míg az ötéves inflációs várakozás 2,3 százalékról 2,5 százalékra emelkedett.
Richard Curtin, a felmérés vezetője az adatokhoz fűzött értékelésében kiemelte, hogy a fogyasztók hangulata még nagyobb mértékben romlott volna, ha nem arra számítanának, hogy hamarosan tetőzhet a járvány és újraindulhat a gazdaság. A gyors és fenntartható gazdasági növekedést valószínűsítő várakozások azonban feltehetően tévesnek fognak bizonyulni, ami a bizalom további mély csökkenéséhez vezet – figyelmeztetett Curtin, arra intve a fogyasztókat, hogy hosszabb és súlyosabb recesszióra kell készülniük.
A Michigan Egyetem hangulatindexe a Conference Board gazdaságkutató intézet fogyasztói bizalmi indexe mellett a legfontosabb mérőszám ahhoz, hogy megbecsüljék, hogyan alakul a fogyasztás, amely az amerikai GDP mintegy 70 százalékát adja.
A Michigan Egyetem kutatói a havi rendszerességgel végzett reprezentatív felmérés keretében legalább ötszáz személyt kérdeznek meg telefonos interjú keretében. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Az Egyesült Államokban a vártnál nagyobb mértékben nőttek a termelői árak júniusban
Az elemzők által vártnál nagyobb mértékben emelkedett az amerikai termelőiár-index…
Tovább olvasom >Már szinte csak akciós élelmiszereket vesznek az amerikaiak
Az amerikai fogyasztók számára a gazdasági helyzet egyre több kihívást…
Tovább olvasom >Áprilisban stagnált az Egyesült Államokban személyes fogyasztási árindex
Áprilisban már a harmadik hónapja 2,8 százalékon stagnált a személyes…
Tovább olvasom >További cikkeink
A nagyvállalatok ellenállnak a gazdasági bizonytalanságnak
Visszafogott várakozások jellemzik a hazai nagyvállalati szektort a következő egy…
Tovább olvasom >Cégtrend 2024-ben: pozitívabb félév, de még mindig negatív üzenet
Az elmúlt öt év legalacsonyabb cégszámát idén júniusban regisztrálták. Az…
Tovább olvasom >A Magyar Marketing Szövetség a szakma utánpótlásáért
A Magyar Marketing Szövetség aktívan tesz a szakma jövőjéért, ezért…
Tovább olvasom >