Zuhant a fogyasztói hangulat az Egyesült Államokban
Soha nem látott mértékben és még a vártnál is erősebben romlott a fogyasztók hangulata az Egyesült Államokban áprilisban az új koronavírus-járvány hatására a Michigan egyetem szokásos havi felmérésének tanúsága szerint.
A csütörtökön közölt előzetes adatok szerint a fogyasztói hangulatindex értéke 18,1 ponttal, 71,0 pontra süllyedt a márciusi 89,1 pontról. Elemzők jobb értékre, 75,0 pontra számítottak.
Ilyen erős havi visszaesést még soha nem jegyeztek fel. Az áprilist és a márciust egybevéve 30 ponttal csökkent a hangulatindex értéke, ami 50 százalékkal több az előző rekordnál.
Az alindexek közül a jelenlegi helyzetet tükröző almutató értéke 103,7 pontról 72,4 pontra zuhant. A 31,3 pontos különbség majdnem duplája a korábbi 16,6 pontos rekordnak, amely 2008 októberéből származik.
A következő hat hónapra vonatkozó fogyasztói várakozások mutatója 79,7 pontról 70,0 pontra esett, ami ugyancsak jelentős csökkenés, de messze nem olyan rossz, mint az 1980 decemberében feljegyzett 16,5 pontos zuhanás.
Az egyéves időtávú inflációs várakozás 2,1 százalékra süllyedt márciusban az előző havi 2,2 százalékról, míg az ötéves inflációs várakozás 2,3 százalékról 2,5 százalékra emelkedett.
Richard Curtin, a felmérés vezetője az adatokhoz fűzött értékelésében kiemelte, hogy a fogyasztók hangulata még nagyobb mértékben romlott volna, ha nem arra számítanának, hogy hamarosan tetőzhet a járvány és újraindulhat a gazdaság. A gyors és fenntartható gazdasági növekedést valószínűsítő várakozások azonban feltehetően tévesnek fognak bizonyulni, ami a bizalom további mély csökkenéséhez vezet – figyelmeztetett Curtin, arra intve a fogyasztókat, hogy hosszabb és súlyosabb recesszióra kell készülniük.
A Michigan Egyetem hangulatindexe a Conference Board gazdaságkutató intézet fogyasztói bizalmi indexe mellett a legfontosabb mérőszám ahhoz, hogy megbecsüljék, hogyan alakul a fogyasztás, amely az amerikai GDP mintegy 70 százalékát adja.
A Michigan Egyetem kutatói a havi rendszerességgel végzett reprezentatív felmérés keretében legalább ötszáz személyt kérdeznek meg telefonos interjú keretében. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A várt javulás helyett romlott a fogyasztói hangulat Németországban
A várt javulás helyett csaknem egyéves mélypontra esett vissza a…
Tovább olvasom >A horvát gazdák hatodik napja tüntetnek a sertéspestisjárvány megfékezését célzó kormányintézkedések miatt
Horvátországban hatodik napja tüntetnek a gazdák a sertéspestisjárvány megfékezését célzó…
Tovább olvasom >Minden rekordot megdöntött az idei fekete péntek Amerikában
Az Adobe Analytics friss jelentése szerint jelentős, 7,5%-os növekedést mutatnak…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hullámok a cégtrendben – a felszámolások és cégalapítások változó arcai
Csökkenő megszűnések mellett is csökkenő cégszámok a cégtrendben. A cégalapítási…
Tovább olvasom >IGD: A retail média és a hatékonyságnövelés fontos lesz 2024-ben
Az alábbi cikkünkben azt az IGD nemrégiben megjelent előrejelzésében felvázolt öt…
Tovább olvasom >Óvatosan, de tudatosan terveznek a hazai vállalkozások – VOSZ Barométer üzleti hangulatelemzés – 2024. I. negyedév
A bizonytalanság továbbra is erősen érezhető a hazai vállalkozások üzleti…
Tovább olvasom >