Zuhannak a paradicsomárak
A friss adatok szerint a tavalyi évben jelentősen növekedett a harmadik országból érkező gyümölcs- és zöldség import az Európai Unióban. A legnagyobb ugrást Dél-Afrika és Chile mutatta be. Az adatok kapcsán a spanyol gyümölcs- zöldség- és virágtermesztőket képviselő FEPEX arra szólította fel az Európai Bizottságot, lépjen fel a paradicsom európai árzuhanását előidéző Marokkóval szemben.
Az érdekképviselet a perpignani Saint Charles piacról érkező adatokra hivatkozik, melyek szerint idén január 20-ig 100 százalékkal emelkedett a Marokkóból az EU-ba érkező paradicsom mennyisége. A két ország között érvényes együttműködési megállapodás szerint Brüsszel korlátozó lépéseket tehet Marokkó ellen, amennyiben az onnan importált terménymennyiség komoly zavart okoz az európai zöldség- és gyümölcs szektorban. A FEPEX szerint mostanra ez a helyzet: közleményük szerint az országban kulcsszerepet játszó paradicsomtermesztők az önköltséget sem tudják kitermelni, az árzuhanás tartós károkat okoz a gazdáknak. Ezért cselekvésre szólították fel az Európai Bizottságot és a spanyol mezőgazdasági minisztériumot az ügyben.
Az elmúlt év januárja és októbere között a harmadik országból ékező zöldség import 12 százalékkal emelkedett az EU-ban. Az EU-n kívüli országok között első helyen álló zöldség importőr Marokkó 15 százalékos pluszt könyvelhetett el, a behozatal értéke elérte a 630 millió eurót.
A harmadik országból származó gyümölcsimport ugyanebben az időszakban 12 százalékkal emelkedett, a volumen két százalékkal, 11,6 millió tonnára nőtt az EUROSTAT adatai szerint. A legnagyobb, 19 százalékos növekedést Dél-Afrika mutatta, amelyet Chile követ 13 százalékkal, a top hármat Törökország zárja 10 százalékos bővüléssel. Az EU-ban hagyományos gyümölcsbeszállítónak számító, banánspecialista Costa Rica és Ecuador szerényebb, 3 százalék körüli emelkedést könyvelhetett el tavaly. (Máté Endre, blog.syngenta.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Most akár 20%-kal olcsóbban szerezhetők be a magyar lecsó alapanyagai a PENNY-ben
A nyári szezon kihagyhatatlan kedvence a friss, házias lecsó, amelyhez…
Tovább olvasom >Ma már a lecsó sem a régi – brutálisan megdrágult a klasszikus magyar étel
Négy év alatt közel másfélszeresére nőtt a klasszikus magyar lecsó…
Tovább olvasom >Árzuhanás a paradicsomválasztékban és bőséges jégkrémkínálat a PENNY-ben
A nyár beköszöntével a PENNY szezonális termékekkel és árcsökkentésekkel várja…
Tovább olvasom >További cikkeink
MBH-elemzés: A vártnál jobb GDP adatokat közölt a KSH
2025 második negyedévében a KSH által közzétett GDP adatok az…
Tovább olvasom >Forró augusztusban bíznak a sörgyártók
A tavalyi közel három százalékos növekedést követően az idei első…
Tovább olvasom >Gulyás Gergely: kiterjeszti a kormány a kistelepülési élelmiszerüzletek támogatási programját
Kiterjeszti a kormány az 5000 fő alatti településeken indult élelmiszerüzlet-támogatási…
Tovább olvasom >