Zuhannak a paradicsomárak
A friss adatok szerint a tavalyi évben jelentősen növekedett a harmadik országból érkező gyümölcs- és zöldség import az Európai Unióban. A legnagyobb ugrást Dél-Afrika és Chile mutatta be. Az adatok kapcsán a spanyol gyümölcs- zöldség- és virágtermesztőket képviselő FEPEX arra szólította fel az Európai Bizottságot, lépjen fel a paradicsom európai árzuhanását előidéző Marokkóval szemben.
Az érdekképviselet a perpignani Saint Charles piacról érkező adatokra hivatkozik, melyek szerint idén január 20-ig 100 százalékkal emelkedett a Marokkóból az EU-ba érkező paradicsom mennyisége. A két ország között érvényes együttműködési megállapodás szerint Brüsszel korlátozó lépéseket tehet Marokkó ellen, amennyiben az onnan importált terménymennyiség komoly zavart okoz az európai zöldség- és gyümölcs szektorban. A FEPEX szerint mostanra ez a helyzet: közleményük szerint az országban kulcsszerepet játszó paradicsomtermesztők az önköltséget sem tudják kitermelni, az árzuhanás tartós károkat okoz a gazdáknak. Ezért cselekvésre szólították fel az Európai Bizottságot és a spanyol mezőgazdasági minisztériumot az ügyben.
Az elmúlt év januárja és októbere között a harmadik országból ékező zöldség import 12 százalékkal emelkedett az EU-ban. Az EU-n kívüli országok között első helyen álló zöldség importőr Marokkó 15 százalékos pluszt könyvelhetett el, a behozatal értéke elérte a 630 millió eurót.
A harmadik országból származó gyümölcsimport ugyanebben az időszakban 12 százalékkal emelkedett, a volumen két százalékkal, 11,6 millió tonnára nőtt az EUROSTAT adatai szerint. A legnagyobb, 19 százalékos növekedést Dél-Afrika mutatta, amelyet Chile követ 13 százalékkal, a top hármat Törökország zárja 10 százalékos bővüléssel. Az EU-ban hagyományos gyümölcsbeszállítónak számító, banánspecialista Costa Rica és Ecuador szerényebb, 3 százalék körüli emelkedést könyvelhetett el tavaly. (Máté Endre, blog.syngenta.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Árzuhanás a paradicsomválasztékban és bőséges jégkrémkínálat a PENNY-ben
A nyár beköszöntével a PENNY szezonális termékekkel és árcsökkentésekkel várja…
Tovább olvasom >Ismét árat csökkent a Lidl – ezúttal a paradicsomok lettek olcsóbbak
Ismét árat csökkent a Lidl – ezúttal a magyarok egyik…
Tovább olvasom >Új tájfajta paradicsom került a Lidl polcaira – a Herencsényi palánták a biodiverzitásért
A tájfajták sokszínűsége kulcsszerepet játszik a folyamatosan változó környezethez, időjáráshoz…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >Riasztó jelek a földeken: aszály sújtja a kukoricát, a búzánál még van remény
A szakértők szerint a kukoricaállomány már most tragikus képet mutat,…
Tovább olvasom >