Zöldségnél és gyümölcsnél megoszlik a vásárlóerő
A jó minőségű friss termékek választékát a magyar fogyasztók kiemelkedően fontosnak tartják a boltválasztásnál. Friss élelmiszerre jóval többet költöttek tavaly, mint tavalyelőtt, állapítja meg a Nielsen ShopperTrends című kutatása. A friss árukat, így a zöldség-gyümölcsöt folyamatosan növekvő arányban szerzik be a háztartások modern, nagy eladóterű üzletekben. Ugyanakkor továbbra is sokan szerzik be a friss élelmiszereket piacokon és zöldség-gyümölcs szaküzletekben.
Érdekes képet mutat az egyes termékek vásárlásának leggyakoribb helyszíne. A nagy forgalmú zöldséget és gyümölcsöt a háztartások legtöbbször piacon szerzik be; ez a háztartások 24 százalékára jellemző.
A szaküzlet, a lakóhely közeli „zöldséges” egyre kevesebb vevő számára szolgál mint a leggyakoribb vásárlás helye. A megkérdezettek 23 százaléka vásárolt leggyakrabban gyümölcsöt-zöldséget szaküzletben, 2005-ben. Rá egy évre már csak 19, tavaly pedig 15 százalék. Ebből a szempontból egyre javul a hipermarket pozíciója. Ugyanis a hasonló mutató hipermarketnél 17-ről 21 százalékra emelkedett.
Az 500-nál valamivel több diszkont is lassan képbe kerül. A szóban forgó mutató évente 1 százalékponttal emelkedik, és tavaly 8 százalékot ért el.
De megvan a maga szerepe a hagyományos kis boltnak is. Ott veszi leggyakrabban a gyümölcsöt és zöldséget a válaszadók 9 százaléka, a múlt évi adatok alapján. Érdemes összehasonlítani a különböző élelmiszer szaküzletek helyzetét. Pékséget havonta átlag tízszer keresett fel egy magyar háztartás fő bevásárlója 2005-ben. Tavaly már csak hétszer.
Trafikoknál a mutató 7-ről 4-re csökkent. Zöldség-gyümölcsnél pedig 5-ről 4-re. A benzinkútnál lévő shopoknál szintén negatív a trend.
Stabilan tartják magukat viszont a piacok és a hentesáru szaküzletek; oda havonta átlagosan négyszer, illetve háromszor megy egy vásárló.
A drogériák látogatottsága javult. Havi egyről kettőre változott a havi látogatások átlagos száma.
A friss élelmiszer-kereskedelem fontos jelensége, hogy egyre több fogyasztó ismeri a gyorsan növekvő bio termékek szegmensét. Értékesítésükben fontos szerepet játszanak a hiper-, valamint szupermarketek.
A háztartások fő bevásárlói havonta
átlagosan hányszor látogattak el
élelmiszer-szaküzletbe, az utóbbi években
(a válaszadók százalékában)
Bolttípus 2005 2006 2007
Pékség 10 7 7
Trafik 7 5 4
Zöldség-gyümölcs 5 4 4
Piac 4 4 4
Hentes 3 3 3
Benzinkúti shop 2 3 2
Drogéria 2 1 2
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >