Magazin: Zöldségből jó, gyümölcsből rossz év volt 2011

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 02. 15. 14:31

Régiónk országaiban különbözik az élelmiszer-kereskedelem koncentrációja. Tükröződik ez a zöldség-gyümölcs eladáshelyeinek eltérő fontosságában is. Többek között ezt tárta fel a Nielsen ShopperTrends kutatása a vásárlási szokások megváltozásáról.

Gyümölcsöt és zöldséget a magyar háztartások fő bevásárlóinak 25 százaléka leggyakrabban piacon vásárol. Hazánkban a szervezett kereskedelemnek a friss áruk egyes kategóriáinál a piacok érzékelhető versenyt támasztanak. Piacokon adja ki a legtöbb pénzt élelmiszerre a magyar fogyasztók 2 százaléka. A vásárlás gyakorisága pedig növekedett, és eléri a havonta négyszeri látogatást.

A beszerzések második leggyakoribb helyszíne a zöldség-gyümölcs szaküzlet, a válaszadók 22 százaléka számára. Szakboltot egy átlagos magyar háztartás fő bevásárlója havonta hatszor keres fel, a legutóbbi felmérés szerint. Ugyanolyan gyakran, mint az egy évvel korábbi megkérdezés során.

Harmadik legfontosabb csatorna nálunk gyümölcs és zöldség beszerzésénél a hiper- és a szupermarket, egyaránt 19 százalékos aránnyal. A megkérdezettek további 10 százaléka a hagyományos élelmiszerboltokat nevezte meg.

Lengyel, szlovák és cseh trendek

Más képet mutatnak a felmérések a többi visegrádi országban. Gyümölcsöt és zöldséget szaküzletben vásárol a lengyel fogyasztók majdnem fele (44 százaléka). A lengyel háztartások fő bevásárlói átlag kilencszer keresnek fel havonta szakboltot. A tendencia azonban csökkenő.

Második legfontosabb beszerzési hely a diszkont (9 százalék), majd a hagyományos élelmiszerbolt (8) és a szupermarket (6).

Szlovákiában és Csehországban azok aránya emelkedik ki, akik szupermarketben vásárolnak leggyakrabban gyümölcsöt és zöldséget. A két ország élelmiszer-kereskedelmének nagyfokú koncentrációját jellemzi, hogy Csehországban leggyakrabban a megkérdezettek 79, illetve Szlovákiában 82 százaléka hiper- vagy szupermarketben szerzi be a friss árut.

Zöldségből, gyümölcsből a bolttípusok bevétele országonként eltérően oszlik meg. Egyes országokban a különböző üzlettípusok elterjedtsége (penetrációja) mellett eladásuk függ a vásárlóerőtől, hagyományoktól, szokásoktól és az önellátás mértékétől. Összességében megállapítható, hogy a viszonylag elaprózott magyar és lengyel bolthálózaton belül egyelőre a friss termékek forgalma is eléggé megoszlik a csatornák között.

Kapcsolódó cikkeink