Zöldség, gyümölcs, tojás a legnépszerűbb bio élelmiszer
Az Unió országaiban a fogyasztók közel kétharmada vásárolja kisebb-nagyobb rendszerességgel a három termékcsoport bio változatát, nálunk 53-54 százalék.
A Nielsen piackutató vállalat 46 országban, köztük Magyarországon, Internet-használók körében végzett globális kutatása szerint világszerte egyre többen kedvelik a bio termékeket, de magasnak tartják az áraikat. A biot nem vásárlók közül minden második válaszadó a drágasággal indokolja tartózkodását, mind Európában, mind Észak-Amerikában. A globális fellendülés folytatása a kedvezőbb árakon, a kínálat bővülésén és az áru elérhetőségén múlik.
A fogyasztók a bio élelmiszereket a fogyasztók egyértelműen saját egészségükkel és jó közérzetükkel (wellness) kötik össze; évtizedünk életstílusának két legfontosabb trendjével.
Minden második Internet-használó európai megkérdezett (48 százalék) azért vesz bio termelésből származó enni- vagy innivalót, mert egészségesebbnek tartja a maga számára. Ebből a szempontból legnagyobb aránnyal a görögök (67 százalék) és a spanyolok, illetve a lengyelek (60) vezetnek. A magyar mutató (51) szintén meghaladja az európai átlagot.
Második leggyakrabban említett fő szempont a gyerekek egészsége. Itt a magyarok tartják az Európa-rekordot, mivel a válaszadók 26 százaléka említette ezt az okot. Az európai átlag 16 százalék.
Földrészünkön a vizsgált tizenkilenc országban szintén átlag 16 százalék nevezte meg a bio termelés kedvező környezeti hatását, mint fogyasztásának fő motívumát. Az átlagot leginkább a környezettudatos négy skandináv ország válaszadóinak aránya haladja meg. Magyarország 9 százalékos mutatójával Lengyelország és Ausztria után következik, és egyetlen országot előz meg, Csehországot.
Az állatokkal való jobb bánásmódot legtöbben Hollandiában (19 százalék) tartják első sorban szem előtt, bio élelmiszer beszerzésénél. A lista másik végén Magyarország áll 1 százalékkal, míg az európai középérték 8 százalék.
„Mi a fő oka annak, hogy Ön nem vásárol bio terméket?" – tették fel a kérdést a Nielsen munkatársai azoknak, akik egyelőre kimaradnak az étkezési szokások változásának ezen hullámából. Minden második európai megkérdezett első számú indoka a túl magas ár (48 százalék). Utána egyforma arányban (16-16) mondták, hogy nem hisznek a bio egészségesebb voltában, illetve, hogy a bio élelmiszert valóban olyan természetes körülmények között állítják elő, ahogyan azt a termelők állítják. A többi magyarázatra 5 százalékkal kisebb arány jutott kontinensünkön.
##
Táblázat. Mekkora arányban választanak kisebb-nagyobb rendszerességgel bio élelmiszereket a magyar megkérdezettek, illetve mekkora az európai átlag?
Termék |
Mao |
19 európai ország átlaga |
Zöldség |
54 |
64 |
Gyümölcs |
54 |
63 |
Tojás |
51 |
63 |
Gyümölcslé |
45 |
45 |
Baromfi |
42 |
50 |
Hús |
41 |
53 |
Tej |
38 |
44 |
Tea |
38 |
35 |
Csomagolt élelmiszer |
35 |
33 |
Szénsavas Üdítőital |
16 |
18 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat. Néhány európai országokban egyes bio élelmiszereket sohasem választó megkérdezettek aránya. Százalékban.
Termék |
H |
CZ |
PL |
A |
D |
GB |
Európai átlag |
Zöldség |
24 |
9 |
4 |
7 |
17 |
27 |
20 |
Gyümölcs |
23 |
10 |
5 |
7 |
16 |
29 |
20 |
Tojás |
32 |
19 |
5 |
9 |
18 |
30 |
23 |
Gyümölcslé |
32 |
16 |
7 |
19 |
28 |
39 |
32 |
Baromfi |
36 |
35 |
10 |
17 |
26 |
34 |
29 |
Táblázat. Nielsen piackutató vállalat
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >