Zöldség, gyümölcs, tojás a legnépszerűbb bio élelmiszer

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 12. 14. 00:00

Az Unió országaiban a fogyasztók közel kétharmada vásárolja kisebb-nagyobb rendszerességgel a három termékcsoport bio változatát, nálunk 53-54 százalék.

A Nielsen piackutató vállalat 46 országban, köztük Magyarországon, Internet-használók körében végzett globális kutatása szerint világszerte egyre többen kedvelik a bio termékeket, de magasnak tartják az áraikat. A biot nem vásárlók közül minden második válaszadó a drágasággal indokolja tartózkodását, mind Európában, mind Észak-Amerikában. A globális  fellendülés folytatása a kedvezőbb árakon, a kínálat bővülésén és az áru elérhetőségén múlik.

A fogyasztók a bio élelmiszereket a fogyasztók egyértelműen saját egészségükkel és jó közérzetükkel (wellness) kötik össze; évtizedünk életstílusának két legfontosabb trendjével.

Minden második Internet-használó európai megkérdezett (48 százalék) azért vesz bio termelésből származó enni- vagy innivalót, mert egészségesebbnek tartja a maga számára. Ebből a szempontból legnagyobb aránnyal a görögök (67 százalék) és a spanyolok, illetve a lengyelek (60) vezetnek. A magyar mutató (51) szintén meghaladja az európai átlagot.

Második leggyakrabban említett fő szempont a gyerekek egészsége. Itt a magyarok tartják az Európa-rekordot, mivel a válaszadók 26 százaléka említette ezt az okot. Az európai átlag 16 százalék.

Földrészünkön a vizsgált tizenkilenc országban szintén átlag 16 százalék nevezte meg a bio termelés kedvező környezeti hatását, mint fogyasztásának fő motívumát. Az átlagot leginkább a környezettudatos négy skandináv ország válaszadóinak aránya haladja meg. Magyarország 9 százalékos mutatójával Lengyelország és Ausztria után következik, és egyetlen országot előz meg, Csehországot.

Az állatokkal való jobb bánásmódot legtöbben Hollandiában (19 százalék) tartják első sorban szem előtt, bio élelmiszer beszerzésénél. A lista másik végén Magyarország áll 1 százalékkal, míg az európai középérték 8 százalék.

„Mi a fő oka annak, hogy Ön nem vásárol bio terméket?" – tették fel a kérdést a Nielsen munkatársai azoknak, akik egyelőre kimaradnak az étkezési szokások változásának ezen hullámából. Minden második európai megkérdezett első számú indoka a túl magas ár (48 százalék). Utána egyforma arányban (16-16) mondták, hogy nem hisznek a bio egészségesebb voltában, illetve, hogy a bio élelmiszert valóban olyan természetes körülmények között állítják elő, ahogyan azt a termelők állítják. A többi magyarázatra 5 százalékkal kisebb arány jutott kontinensünkön.

##

Táblázat. Mekkora arányban választanak kisebb-nagyobb rendszerességgel bio élelmiszereket a magyar megkérdezettek, illetve mekkora az európai átlag? 

 

Termék

Mao

19 európai ország

átlaga

Zöldség

54

64

Gyümölcs

54

63

Tojás

51

63

Gyümölcslé

45

45

Baromfi

42

50

Hús

41

53

Tej

38

44

Tea

38

35

Csomagolt

élelmiszer

35

33

Szénsavas

Üdítőital

16

18

 

Forrás: Nielsen piackutató vállalat

Táblázat. Néhány európai országokban egyes bio élelmiszereket sohasem választó megkérdezettek aránya. Százalékban.

 

Termék

H

CZ

PL

A

D

GB

Európai

átlag

Zöldség

24

  9

  4 

  7 

17

27

20

Gyümölcs

23

10

  5

  7

16

29

20

Tojás

32

19

  5

  9

18

30

23

Gyümölcslé

32

16

  7

19

28

39

32

Baromfi

36

35

10

17

26

34

29

 

Táblázat. Nielsen piackutató vállalat

 

Kapcsolódó cikkeink