Zöld út az Újvilág felé
A Földművelésügyi Minisztérium közölte: bővül az Egyesült Államokba exportálható hústermékek listája.
A termékpaletta-bővítést az amerikai Szövetségi Mezőgazdasági Minisztérium Élelmiszer-biztonsági Ellenőrzési Szolgálata (USDA FSIS) a magyarországi helyszíni ellenőrzést követően véglegesítette.
A tájékoztatás szerint friss és fagyasztott húst, valamint nem hőkezelt hústermékeket is szállíthatunk ezentúl az amerikai piacra. A szállítási engedély természetesen a korábban már jóváhagyott termékekre – a hőkezelt, valamint hosszan érlelt sertéshús-termékekre – továbbra is érvényben marad.
A mostani döntés az exporttermékekre vonatkozó eljárásrendben is könnyítést jelent, ugyanis az USDA augusztus 22-én elfogadta az újonnan jóváhagyott termékekre vonatkozó exportbizonyítvány-mintákat. Így vált lehetővé a hőkezelt, valamint hosszan érlelt sertéshústermékek mellett a magyar előállítók számára a friss és fagyasztott hús, valamint a nem hőkezelt hústermékek kivitele is az Egyesült Államokba.
Az FM Élelmiszerlánc-felügyeleti Főosztálya szerint a nem hőkezelt termékek körébe tartoznak a különböző érlelésen átesett termékek, úgymint a kolbász- és szalámifélék. A hőkezelt termékre példa a dobozos sonka, a hosszan érlelt húskészítmény pedig például a hosszan érlelt, pácolt nyers parasztsonka, de ilyen a téliszalámi is.
Az eljárások lényege, hogy a hőkezelés, a pácolás, a füstölés csökkenti a különböző kórokozók jelenlétét, és ezek az eljárások növelik a termékek eltarthatósági időtartamát. Emellett azáltal, hogy magyar nyerstermékek is bevihetők az Egyesült Államokba, az amerikai élelmiszer-biztonságért felelős hatóság elismeri: a magyar élelmiszerlánc-biztonság olyan fokú, hogy akár nyers húsok exportjára is lehetőség van Magyarországról. Ezzel a lépéssel gyakorlatilag megszűntek azok a korlátozások, amelyetet a szlovákiai sertéspestis miatt léptettek életbe még korábban.
A kivihető magyar hústermékek körének bővülése az eddiginél lényegesen több magyar cég számára jelenthet új piaci lehetőséget. Ennek az első jele, hogy a Pápai Húskombinát is bővíti az USA piacaira szánt termékeinek körét, ellensúlyozandó az orosz piaci embargó miatt kieső piacot.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >