YuMi, az együttműködő robot
Az autógyártás határozza meg Magyarországon a robotika fejlődését – derült ki abból a beszélgetésből, melyet Paplógó Zoltánnal, az ABB robotika üzletágának vezetőjével folytatott a Trade magazin munkatársa. Amikor robotokról beszélünk, nemcsak az embert utánzó, humanoid gépemberekről van szó, hanem olyan szabadon programozható gépről, amely legalább négy szabadságfokkal rendelkezik mozgásában.
A szakember tapasztalata szerint az élelmiszeripar jól áll a robotizálás területén. Ebben az iparágban a robotokat a csomagolásnál, a nagy csomagok raklapozásánál lehet használni, de olyan feladat is jut nekik, mint hatféle termék összeválogatása egy dobozba. A számadatok azt mutatják, hogy a világon közel 230 ezer ipari robot működött 2014-ben, majd 15 százalékos bővüléssel 2015-ben 264 ezer volt ezen robotok száma. Sokkal nagyobb a szolgáltatást végző robotok száma (idetartozik például az élelmiszerboltban is megvásárolható robotporszívó): 2014-ben 5 millió volt használatban a világon, az előrejelzés szerint 2018-ban 35 millió is lehet a szervizrobotok száma.
Magyarországon 4302 ipari robot működik, döntő többségük anyagmozgatással foglalkozik (46 százalék), szereléssel és hegesztéssel pedig 19-19 százalékuk. A hazai robotok nagy része (49 százalék) az autóiparban szorgoskodik, gumi- és műanyagiparban, illetve a fémiparban is fontos szerepet játszanak.
Az ABB újdonsága a YuMi nevű robot, mely az emberrel együttműködve rendkívül finom munkák elvégzésére is képes, például kis méretű alkatrészeket is összeszerel. Paplógó Zoltán megcáfolta az a tévhitet, hogy a robotok elvennék az emberek munkáját. Adataik szerint 1 robot három másik munkahelyet generál, hiszen a gyorsan, nagy volumenben dolgozó robotok által termelt javakat az embernek is kezelnie kell, a robot gyorsasága pedig az alkalmazottak számának növelésével ellensúlyozható.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >