Női vállalkozók: Magyarország a középmezőnyben
Magyarországon szinte minden harmadik vállalkozás tulajdonosa vagy vezetője nő, ami a férfi-női esélyegyenlőség szempontjából világviszonylatban is jó aránynak számít – derült ki a Mastercard Női Vállalkozói Index kutatásából. A kutatás azt is vizsgálta, hogy az egyes
országokban a női vállalkozók mennyire tudják kiaknázni a rendelkezésre álló lehetőségeket, támogatásokat, mennyire indulnak kedvező helyzetből – ilyen tekintetben hazánk a középmezőnyben végzett.
A Mastercard Női Vállalkozói Index összeállítása során 12 mutatót és 25 almutatót használtak arra, hogy a női vállalkozók helyzetét vizsgálják világszerte, kiemelten Ázsiában, Közép- és Kelet-Afrikában, Észak-Amerikában, Dél-Amerikában és Európában. Az 54 országban elvégzett kutatás érintette a világ női dolgozóinak 78,6 százalékát, úgy, hogy a mintában valós eltérések adódtak a következő, a kutatás fő súlypontjait adó témákban: a nőknek milyen lehetőségei adódnak az előléptetésre, milyen tudásbéli és pénzügyi eszközök állnak a nők rendelkezésére, hogyan alakulnak a vállalkozást támogató tényezők.
A Mastercard Női Vállalkozói Indexében a fejlett országok kerültek az élre – Új-Zéland (74,41) vezet, megelőzve Kanadát (72,4) és az Egyesült Államokat (69,9). Ezekben az országokban találjuk a legjobb feltételeket a női vállalkozók számára: erős és összetartó kis- és középvállalkozói réteg, az előrehaladást segítő kormányzati háttér és támogató környezet.
Magyarország az összesített index 34. helyén végzett. A női vállalkozások aránya hazánkban 27,8 százalék, vagyis szinte minden harmadik vállalkozás tulajdonosa vagy vezetője nő. Ebben a tekintetben a 15. helyen szereplünk. Ám nem olyan jó a helyzet, ha azt vizsgájuk, hogy a nők a férfiakhoz képest mennyire könnyen jutnak vezető pozícióba, kapnak kedvező elbírálást hiteligénylésnél, vagy segítik-e őket vállalkozói programok. Ebben a tekintetben Magyarország a 35. helyen áll a listában. Ha pedig azt a faktort vizsgáljuk, hogy a nők milyen hátránnyal szembesülnek pénzügyi partnerként, vagy akár az akadémiai pályán a felsőoktatásban, a 42. helyre kerülünk.
Motivációk és akadályok
Az index alapján elmondható, hogy azokban az országokban, ahol kedvezőbbek a körülmények, a vállalkozók lehetőségvezéreltek, vagyis a továbbhaladás motiválja őket, így nagyobb sikert érnek el. Ezzel szemben azokra az országokra, ahol kedvezőtlenebbek a körülmények, a túlélésért küzdő, szükségvezérelt vállalkozók a jellemzők.
A kutatás további segítő és akadályozó tényezőt is feltárt.
Mi sarkallja a női vállalkozókat a fejlődő országokban? Az elszántság. A listán, amelyen a női vállalkozók arányát viszonyítják az összes vállalkozáshoz képest, Uganda (34,8%), Banglades (31,6%), Vietnam (31,4%) és Kína (30,9%) bekerült a legjobb tíz közé. Ezekben az országokban a nők kihasználják azokat a lehetőségeket, amelyek nem feltétlenül a tudástól és az innovációs eszközöktől függenek.
Vannak olyan országok, mint például a Fülöp-szigetek (68,4), Peru (64,3), Malajzia (63,9), Kína (61,3) és Mexikó (59,1), ahol a támogató környezet kevéssé adott, de ennek ellenére a helyi vállalkozások mégis virágzanak, tele vannak energiával, várják az újabb üzleti lehetőségeket, és a sikeres vállalkozókat komoly megbecsülés övezi. Az itteni női vállalkozókat nagyon gyakran elsősorban a siker elérése motiválja.
Az alacsony pontszámot elért országokban, mint Indiában (41,7), Szaúd-Arábiában (37,2) és Egyiptomban (34) a nőkkel szembeni kulturális negatív előítéletek aláássák annak lehetőségét, hogy magasabb vezetői beosztásba kerüljenek, és élvezhessék a vállalkozói lét előnyeit.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >A MOL Campus mindkét étterme, a Virtu és a Zazie is Michelin ajánlást kapott
Mindössze egy évvel a megnyitásukat követően a MOL Campus mindkét…
Tovább olvasom >Változások az alkoholreklámozási szabályokban 2024. január 1-től
2024. január 1-jétől jelentős változások lépnek életbe az alkoholreklámozás terén,…
Tovább olvasom >