Whole Foods Market már Európában is
A Whole Foods Market kiváló minőségű, vegyszer- és adalékmentes bioélelmiszereket kínál. Nemcsak a helyi gazdákat, de – a fair trade termékek forgalmazásával – a harmadik világ farmereit is támogatja. A Whole Food Market cégfilozófiája szerint a jó kereskedő a termelőtől a fogyasztóig kíséri az árucikket, ezért a vállalat felkutatja és támogatja a helyi élelmiszer-különlegességek gyártóit, és termékeiket üzleteiben forgalmazza. Nemrég Londonban járva, a Ken-singston főutcán találkoztam először a Whole Foods Market ízléses cégtáblájával. Miközben azon gondolkoztam, mit takarhat a „teljes ételek piaca” felirat, a hely „bioszelleme” magával ragadott, és megismertetett a vásárlás és fogyasztás új élményével.
Alul megveszik, fent megeszik
Az amerikai lánc brit egysége korábban több kis üzletet magába foglaló bevásárlóközpontként üzemelt. A helyszín azonban mostanra háromszintes biopalotává avanzsált. A több mint hétezer négyzetméteres üzlet a Whole Foods Market európai zászlóshajója. Ez a cég első nem amerikai földrészen található egysége. Éppen a napokban lesz egy éve, hogy megnyitotta kapuit. A földszinten a tágas előtéren átjutva delikatesz ritkaságokat, vegyszermentes friss zöldségeket és gyümölcsöket talál a vásárló, aki napi beszerzését a pinceszinten működő klasszikus szupermarketben is kezdheti. Ez az üzlet széles bioélelmiszer-kínálatával messze kitűnik az angol átlagból.
Eggyel feljebb, az utcaszinten hatalmas bor- és sajtrészleg várja a vevőket, természetesen itt is minden bio. A háziasszony, a munkából hazasiető üzletember, de még az esti parti házigazdája is talál kedvére való salátát vagy egészséges készételt a pazar választékból. Az emeletre vezető látványliftből kilépve az olaszos vagy tipikus angol pubot idéző étteremszigetekhez jut a vásárló, aki vagy az itt működő étterem specialitásait kóstolja meg, de az sem számít szentségtörésnek, ha az alsóbb szinteken vásárolt élelmiszer kerül az asztalra. Tapasztalatom szerint nemcsak a turisták, de a környező irodák alkalmazottai is szívesen felkeresik ebédidőben a Whole Foods Marketet, hogy kulturált körülmények között fogyasszák el a szupermarketben vásárolt ételeiket. S miközben én is csipegetek a biokosztból, az üzlet prospektusát olvasom: az Európában eddig ismeretlen vállalat célja az egészséges, kulturált táplálkozás és vásárlás támogatása. Engem megnyertek.
A világ 100 legsikeresebb vállalatainak egyike
Az első bioélelmiszereket forgalmazó Whole Foods Market üzlet 1980 óta várja vásárlóit a texasi Austinban, azóta a cégnek az Egyesült Államokban, Kanadában és az Egyesült Királyságban több mint 270 üzlete van. A kilencvenes évek óta a társaság akvizíciókkal is bővült, egyes megvásárolt cégek már a 70-es években kínáltak bioélelmiszereket. A Whole Foods Market az új egységeket beolvasztotta saját hálózatába. Ez alól egyelőre kivétel a 2004-ben megszerzett angliai Fresh and Wilde üzletlánc, amelynek egységeit, egy kivételével, régi nevén menedzseli a vállalat.
A Fortune magazin 2008-as értékelése szerint a cég a 16. a világ száz legsikeresebb vállalatát felvonultató rangsorban. A vállalat 11 éve, a lista indulása óta szerepel a legjobb cégek között, 2007-ben az előkelő 5. helyet szerezte meg. A tőzsdén is jegyzett társaság tavalyi forgalma meghaladta a 6,6 milliárd dollárt, munkatársainak száma 54 ezer fő.
Egészséges ételek – egészséges társadalom
A Whole Foods Market magát nem eladóként definiálja, sokkal inkább a vásárlók által megbízott beszerzőként tekint önmagára. Mint ilyen, törekszik arra, hogy csak kiváló minőségű, ellenőrzött biotermékeket ajánljon igényes vásárlóinak. A társaság által képviselt holisztikus szemlélet tetten érhető a cég kulturált állattartást támogató alapítványában éppúgy, mint az egyedi kézműves élelmiszerek felkutatásában és népszerűsítésében. Vallják, a Föld megóvása valamennyi emberi lény felelőssége, ezért világszerte támogatják biogazdálkodást, s kínálatukban nagy szerepet szánnak a vegyszer- és adalékmentes élelmiszereknek, ezzel is ösztönözve az egészséges élelmiszerek gyártását és fogyasztását.
Kérdésként felmerül bennem, vajon Magyarországon mekkora támogatottságot kapna egy olyan kereskedelmi kezdeményezés, amely a termelőt és a vásárlót egyformán fontosnak tartja? Van-e olyan bátor pionír, aki az egészséges, de gyakran drágább élelmiszerek terjesztésén túl, a mainál egészségesebb életszemléletet is képviselne? A fogyasztók, de a magyar gazdák is megérdemelnék…
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Tíz millió forintnyi tetőcserepet ajánlott fel a törökbálinti Tábitha Hospice Ház építéséhez a Wienerberger
Tizenharmadik alkalommal indult el a „Jónak lenni jó!” adománygyűjtő aktivitás,…
Tovább olvasom >