Whiskey: Vámok helyett jöhet a bojkott
Az amerikai whiskey-gyártók ismét a nemzetközi kereskedelmi konfliktusok középpontjába kerültek. Bár Donald Trump legutóbbi vámintézkedéseinek felfüggesztése átmeneti megkönnyebbülést hozhat, a kanadai fogyasztók és politikai vezetők reakciója komoly kihívásokat jelenthet az ágazat számára. – mutat rá a VG cikke.
Az amerikai bourbonpiacot Trump korábbi vámintézkedései már megrázták, mivel az Európai Unió és Kanada is megtorló vámokat vezetett be az amerikai whiskey-re. Az export ennek következtében jelentősen visszaesett, különösen Kanadában, amely az Egyesült Államok egyik legfontosabb kereskedelmi partnere a szeszes italok piacán.
A legutóbbi vámfelfüggesztés ellenére a kanadai közvélemény bizalma megrendült. Justin Trudeau kormányfő egyértelmű üzenetet küldött a lakosságnak: helyi termékeket részesítsenek előnyben az amerikai árukkal szemben. Ennek hatására egyre több kanadai vásárló bojkottálja az amerikai whiskey-t és más importált termékeket.
Kanadában terjed a bojkott
Kanada egyes tartományai még tovább mentek. Brit-Kolumbia vezetője, David Eby utasította az állami italboltokat, hogy távolítsák el a republikánus államokból származó termékeket, míg Doug Ford, Ontario kormányzója az amerikai alkohol teljes kitiltását jelentette be az állami tulajdonú üzletekből. Ezen felül a kanadai lakosság egy része kampányt indított az amerikai gyorsétteremláncok és kiskereskedelmi hálózatok ellen, amelynek célja, hogy helyi termékeket vásároljanak, és ne támogassák az amerikai gazdaságot.
A közösségi médiában is erősödik a „vásárolj kanadait” mozgalom, amely arra ösztönzi a lakosságot, hogy elkerüljék az olyan amerikai márkákat, mint a McDonald’s, Burger King, Walmart vagy Starbucks. A Minute Mirror szerint egyre több vásárló vallja, hogy „nincs visszaút” a korábbi fogyasztási szokásokhoz.
Kentucky bourbon-ipara veszélyben
A bourbon gyártása Kentucky számára kiemelkedő gazdasági jelentőséggel bír, évente 9 milliárd dolláros bevételt generál, és a világ bourbonfogyasztásának 95 százalékát biztosítja. Az ágazatban dolgozók és a turizmus egyaránt profitál ebből a piacból, azonban a jelenlegi helyzet komoly fenyegetést jelent.
A Kentuckyban érlelődő 143 millió hordó whiskey-t előbb-utóbb piacra kell dobni, de a fogyasztói trendek változása és az export akadályai miatt az iparág jövője bizonytalan. Az amerikai bor- és szeszfogyasztás 5,5 százalékkal csökkent az elmúlt időszakban, különösen a fiatalok körében terjedő absztinencia és az idősebb fogyasztók spórolása miatt.
Az EU-s vámok fenyegetése
Miközben az amerikai whiskey Kanadában bojkott alá került, egy újabb kihívás is közeleg: az Európai Unió március végén visszaállíthatja az 50 százalékos vámot az amerikai whiskey-re. Ez katasztrofális hatással lehet az iparágra, mivel az EU és az Egyesült Királyság az amerikai whiskey legnagyobb exportpiaca.
A bourbon-gyártók számára kulcsfontosságú, hogy hosszú távú megállapodás szülessen a vámokról, különben az iparág további veszteségekre számíthat. A helyzetet súlyosbítja, hogy egy főre vetítve az Egyesült Államok, Kanada és Mexikó a legnagyobb alkoholfogyasztó nemzetek közé tartoznak, így bármilyen kereskedelmi akadály jelentős piaci zavarokat okozhat.
Kilátások és lehetőségek
Az amerikai whiskey-gyártók előtt nehéz időszak áll. A vámok ideiglenes felfüggesztése némi lélegzetvételnyi időt biztosít, de a kanadai bojkott és az EU-s vámfenyegetés miatt a piac bizonytalansága továbbra is fennáll. Az ágazati szereplők számára elengedhetetlen a kormányzati tárgyalások folytatása és a piac diverzifikálása, ha fenn akarják tartani az ikonikus amerikai ital versenyképességét a globális piacon.
Kapcsolódó cikkeink
Steril legyekkel védekezik Amerika a húsfaló parazita ellen – újra leállt a mexikói állatexport
Újra felfüggesztette a mexikói élőállat-importot az Egyesült Államok, miután ismét…
Tovább olvasom >Fitch: élénkülő világgazdaság a vámháborús enyhülés nyomán – Kína és az USA húzhatja a növekedést
A vártnál erősebb gazdasági teljesítményre számít 2025-ben a Fitch Ratings:…
Tovább olvasom >Aranykorát élik a magyar-amerikai agrárdiplomáciai kapcsolatok
A magyar-amerikai kétoldalú kapcsolatok egyre csak erősödnek, legyen szó politikáról,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Spanyolországban vezeti be első AI-alapú megoldását a Carrefour
A francia Carrefour Spanyolországot választotta első mesterségesintelligencia-alapú megoldásának bevezetésére. Az AI.Carrefour…
Tovább olvasom >Kétszeres POP világbajnok a magyar Gösser Spritz display
Idén két világbajnoki címre is büszke lehet a hazai POP-szakma.…
Tovább olvasom >Legendás olasz panettone-gyártót vett az ír Valeo Foods
Újabb olasz cég felvásárlását jelentette be az ír székhelyű Valeo…
Tovább olvasom >