A jól felkészült referens hasznot generál

Szerző: jungandrea Dátum: 2017. 08. 30. 15:17

A Fogyasztóvédelmi Referens Egyesület nyári workshopja keretében, június 30-án meghirdette „Az év fogyasztóvédelmi referense” díjat. A találkozó másik kiemelt témája az élelmiszer-biztonság fogyasztóvédelmi aspektusa volt.

Afogyasztóvédelmi törvény 2013-as módosítása szemléletváltást hozott a fogyasztóvédelemben. Az új jogszabály bizonyos árbevétel fölött és meghatározott tevékenység esetén a kereskedelmi társaságok és szolgáltatók részére fogyasztóvédelmi referens alkalmazását írja elő. Ennek egyik célja, hogy javuljon a fogyasztóvédelmi folyamatok működése, és fordítson azon a társadalmi gyakorlaton, mely eddig a fogyasztótól várta, hogy az vitás esetekben megküzdjön a törvény által előírt jogaiért.

Amit tudni akarsz a fogyasztóvédelmi referensekről


Köncse Tamásné, az Egyesület elnöke nyitóbeszédében elmondta, hogy a törvényi rendelkezés alapján ma már több mint 1500 jól képzett szakember lát el fogyasztóvédelmi referensi feladatokat az ország területén. Az őket összefogó Fogyasztóvédelmi Referens Egyesület (FORE) törekvése erősíteni a cégek fogyasztóvédelmi szemléletváltását, valamint az, hogy a fogyasztóvédelmi referensek tevékenységét nagyobb elismerés övezze.

Suhajda Zsuzsanna, a Relevancia Tanácsadó Iroda Kft. ügyvezetője a találkozón bejelentette, hogy 2017 októberétől meghirdetik „Az év fogyasztóvédelmi referense” díjat, melyre több kategóriában lehet majd nevezni. Az elbírálásnál előnyt fog jelenteni a munkáltató és munkatársak ajánlása, valamint a referens kreativitása és a fogyasztóvédelem területén mutatott aktivitása.

Schreiberné Molnár Erzsébet, az Országos Gyógyszerészeti és Élelmiszer-egészségügyi Intézet főosztályvezetője előadásában az élelmiszer-biztonság fogyasztóvédelmi aspektusait elemezte. Beszélt a leggyakoribb problémákról, valamint arról, hogyan vehetnek részt a fogyasztóvédelmi referensek ezek megelőzésében. Figyelmeztetett, hogy az élelmiszereket érintő kockázati tényezők folyamatosan jelen vannak, amit a workshopon részt vevő cégek képviselői is megerősítettek. Érzékeny pontja ez a kereskedelemnek, mert a hamisítások és a biztonsági kockázatok nemcsak a vásárlóknak okoznak kellemetlenséget, vagy rosszabb esetben problémát, de a tisztességtelen piaci magatartás a minőséget szem előtt tartó cégeknek is veszteséget jelent.

A vevő jöjjön vissza, ne az áru

A találkozót záró pódiumbeszélgetésen Szalkai Péter, a FORE főtitkárának moderálása mellett Horváth László, a Praktiker Kft. minőségbiztosítási főtanácsadója, Selmeci Zsuzsanna, a Budapest Főváros Kormányhivatala V. kerületi Járási Hivatalának vezető munkatársa, Oldal Bálint, a Bunge Zrt. termékbiztonsági koordinátora, valamint Szász Máté, a Scitec Nutrition Kft. kereskedelmi igazgatója ült egy asztalhoz.

Szász Máté a Scitec Nutrition részéről elmondta, a sport-táplálékkiegészítők minőségét, megbízhatóságát rendkívül nehéz fogyasztói szemmel megítélni. A fogyasztói elégedettség elérése érdekében speciális panaszkezelési rendszert fejlesztettek ki, és egyedi próbavásárlói rendszert működtetnek. Fontosnak tartják, hogy a fogyasztóvédelmi referensek naprakész ismeretekkel rendelkezzenek, ezt rendszeres szakmai továbbképzésük biztosíthatná. Egy olyan innováción is dolgoznak, mellyel sikeresen szállnak majd szembe a kifogásolható minőségű és a hamisított termékekkel.

Oldal Bálint, a Bunge Zrt. termékbiztonsági koordinátora hozzászólásában elmondta, hogy a Bunge Zrt. legfontosabb célja a hazai és a régiós fogyasztói igények és érdekek maradéktalan kielégítése, melyet következetes minőségpolitikával igyekszik szolgálni. Vállalatuk a fogyasztóvédelmi referensek képzését és tevékenységét a minőségirányítás rendszerébe építette be.

Horváth László, a Praktiker Kft. minőségbiztosítási főtanácsadója elmondta, hogy a magyar áruházaikban foglalkoztatott 27 fogyasztóvédelmi referens azontúl, hogy számos olyan többletfeladatot is ellát, melyek a hazai és európai uniós jogszabályi előírások alapján hárulnak cégükre, az értékesítési frontokon a megfelelő és érthető kommunikációval referenseik az áruházak eredményes működéséhez is nagymértékben hozzájárulnak.

Az általa hozott példákkal Horváth László a fogyasztóvédelmi referensek nélkülözhetetlenné váló szerepét hangsúlyozta, amivel a workshopon részt vevő vállalkozások képviselői is mind egyetértettek, mert egy jól felkészült referens anyagi hasznot is generál a cégnek. A nap egyik kulcsmondata Selmeci Zsuzsannától, a kormányhivatal munkatársától hangzott el, aki tömören úgy fogalmazott: „az a jó, ha a fogyasztó jön vissza, és nem a termék”.

Jung Andrea

Kapcsolódó cikkeink