WEB: szépen ül a helyén, de felpattan-e
Itt-ott már érezni a második járványhullám hatásait a boltos vásárlásokban, van, amiből több fogy megint a szokásosnál. De rögvest megjegyezzük, felesleges emiatt a boltba rohangálni, mostanra a boltosok spájzoltak be abból, amit nagyon vinnének a vásárlók. És úgy látszik, a vásárlók levonták a tanulságokat az első hullám idején, hiszen ha valamiből lerámolták a polcot, másnapra pótolták a boltosok, a spájzolásnál pedig vannak jobb befektetések is, még a családban is. Vagy elvitte a pénzt az iskolakezdés.
Most szépen ül a helyén a webpiac, de vajon felpattan-e?
A statisztika szépen mutatja, hogy a járványos hónapokban megrohanták a vásárlók a webáruházakat is. Arányuk a hagyományos boltos vásárlásokhoz mérve májusban másfélszeresére, áprilisra pedig kétszeresére ugrott, de utána szépen visszaült a helyére, a növekedés ütemét és a webpiac súlyát nézve. Sőt, júliusban már a szokásoshoz képest alaposan lesoványodott a növekedés üteme, 20% volt, miközben 2019-ben például ennek a kétszerese. Ráadásul az elmúlt éveket nézve mindössze egy alkalommal volt ekkora a havi növekedés üteme (2016 októberében), máskor mindig többet mutatott a statisztika.
A webáruházi vásárlások részaránya így a nyári hónapokban, júniusban és júliusban a szokásos 10%-ot közelítő szintre csúszott vissza:
web | bolt | web/bolt | |
január | 69 | 717 | 9,6% |
február | 64 | 742 | 8,6% |
március | 83 | 829 | 10%↑ |
április | 114 | 698 | 16,3%↑ |
május | 92 | 783 | 11,7%↓ |
június | 77 | 830 | 9,3%↓ |
július | 75 | 861 | 8,7% |
I-VII. hó | 572 | 5.460 | 10,5% |
KSH, KSH, érték: milliárd forint, web: webáruházak, bolt: kiskereskedelem web és üzemanyag nélkül |
A statisztika bugyraiban most is akad némi kalamajka, mivel a szokásos havi adatközlés és a heti monitor webáruházas adatai eltérnek egy kicsit egymástól. A havi adatközlésben csökkent júliusban júniushoz képest a webpiac, a monitorosban nőtt. Nem nagy a különbség, de mégis.
Az első félév webmérlege persze impozáns, előtte is az volt, de tegyük hozzá az előbbiek fordítottját. Pénzünk döntő részét a hagyományos boltokban költjük el:
webpiac | 2019 | 2020 | 2020/2019 |
január | 53 | 69 | +30% |
február | 49 | 64 | +31% |
március | 55 | 83 | +49% |
április | 56 | 114 | +104% |
május | 62 | 92 | +49% |
június | 56 | 77 | +37% |
július | 62 | 75 | +20% |
I-VII. hó | 331 | 573 | +46% |
KSH, érték: milliárd forint, 2020/2019: kiigazítatlan volumenindex, ebből június: becslés |
Lesz itt azért ugrálás a weben, de a mennyezetbe nem üti be a fejét senki
A spájzolás kényszere nem fogja már hajtani a vásárlókat a boltokba előreláthatóan annyira, mint az első hullám idején. És még olyan is akadhat, akinek ma is van a stelázsiján egy-kettő a tavasszal bespájzolt babkonzervből, mit lehetett akkor tudni, mennyi is kell pontosan.
De hát a friss járványhírek azt jelzik, érdemes óvatosan vásárolni. Kötelező a maszk a boltban, ami eleve óvatosságra int, még akkor is, ha kilóg az orra a kedves vásárlónak, meg némelyik eladónak is, hiszen úgy kényelmesebb nekik. Igaz, nem is véd semmit.
A web legnagyobb előnye a kényelem, de járvány idején ezt felülírja a biztonság. Így a maszkot szabályosan viselő vásárlók egy része (hiszen feltételezhetjük, hogy nyilván ők a legóvatosabbak) újra megpróbálja meglovagolni a webet. Lesz így felpattanás a webpiacon, és ha nem kényszerül a szabálycsapat bármilyen boltzárra, akkora nem, mint tavasszal. És bizony ez is maszkfüggő, mint a karácsony. Ha a hagyományos bolt állhat a lábán a második hullámban, akkor kisebb lehet a webpiac megugrása
(blokkk.com, 2020. szeptember 10.)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >