Vonzó borlap újborokkal – a METRO tanácsai
Az újborok már novembertől elkezdik kiszorítani az előző évjárat borait a boltok polcain, de az igazi újbor-dömpingre decemberben kerül sor. A METRO kiemelt beszállító partnere, a Nyakas Pincészet főborászaként Nyúlné Dr. Pühra Beáta, valamint Gerendai Károly, a METRO bor és pezsgő kategóriaszakértője támpontokat ad az újborok kiválasztásához, a vonzó borlap összeállításához.
Hagyományosan Márton-napra esik az újbor első kóstolása, jóllehet Szent Mártonnak gyakorlatilag ehhez csak annyiban van köze, hogy ünnepnapja november első felében (11-én) van, és az augusztusban szüretelt szőlő ez idő tájt érett borrá. A klímaváltozás az elmúlt évtizedekben azonban felborította ezt a rendszert is, így az adott év szüretét követően frissen kierjedt borral akár már szeptember végén is találkozhatunk. A könnyű, üde és friss ízekkel kecsegtető reduktív borok igazi szezonja mégis november és december, visszahozva a nyár játékosságát a rideg téli napokba.
Varietas delectat
Az új évjárat debütálása jó alkalmat ad a szezonális borlap újragondolására: Gerendai Károly, a METRO bor és pezsgő kategóriaszakértője szerint az étlapnak és a borlapnak kéz a kézben kell járnia: Ideális esetben a chef és a sommelier közösen találják ki, hogy a kínálatban szereplő ételekhez mely borok illenek a legjobban, le is főzik a fogásokat, és hozzá kóstolják a borokat. Az ízharmónia étel és bor között felerősíti a pozitív ízélményt, és lekötelezi a vendéget. Sokat lendíthetünk az újborok forgalmán, ha láthatóvá tesszük őket a vendégtérben, s közvetlenül ajánljuk a vendégnek a választott ételhez. Az újborok kiválóan alkalmasak a vendégek kíváncsiságának felkeltésére, hiszen minden borkedvelő tudja, hogy nincs két egyforma évjárat! Az új évjárat mindig egy izgalmas új élményt is ígér: Varietas delectat!
Nemes kihívás
Nyúlné Dr. Pühra Beáta, a Nyakas Pincészet főborásza az újborokban évről-évre nemes kihívást lát: szerinte az újborokban nemcsak az adott év adott borvidékének és adott szőlőfajtáinak szürete, hanem a borászatok arra adott technológiai válasza is tükröződik. Kevés olyan szakma van, mint a borászat, amelyik minden évben képes megújulni és alkalmazkodni a körülményekhez, a magas minőség előállítására motiváltan! – foglalta össze. A Nyakas idei szüreti szezonjáról szólva elmondta, hogy az aszályos időjárás erősen rányomta a bélyegét. A 2022-es évet egészen augusztus közepéig jellemző forróság és csapadékhiány egészen kirívónak számít még a sokat megélt borászok számára is, pláne úgy, hogy a 2021-es őszi-téli csapadék is elenyésző volt.
„A legkorábban szüretelt Irsai OIivér tőkék közül a fiatalabbak okot is adtak az aggodalomra, az idősebb, több tíz éves tőkék azonban jól tartották magukat. Augusztus 9-én kezdődött meg az Irsai betakarítása a Nyakas-birtokon, ügyelve arra, hogy gyorsan, éjszaka dolgozzunk, így aránylag hidegen kerülhetett feldolgozásra a termés. Szerencsére ez a remek szőlőfajta nem okozott csalódást, az Irsai szürete után pedig jött egy nagyobb csapadékmennyiség, ami a többi fajta szüretét megmentette. A szeptemberi szüretelésű szőlőinkből készült boraink december elejétől kerülnek palackba.”
– részletezte Nyúlné Dr. Pühra Beáta.
Trónkövetelő új évjárat
Kereskedők keserű tapasztalata, hogy amint megérkezik az újbor a boltokba, az előző évjárat palackjainak hirtelen nagyot zuhan a népszerűsége. A korszerű borászati technológiák használata előtt a hordóban maradt óbor valóban nem nyújtott magas kulináris élményt, így eleink nem véletlenül várták a novemberi újbor-nyitást, ma viszont akár három évig is élvezetes tétel marad egy jól sikerült reduktív bor. Ne mondjunk hát le a tavalyi borról! – figyelmeztet a METRO borszakértője.
A METRO áruházaiban, illetve virtuális szortimentjében mindazonáltal minden ígéretes újonc megtalálható, és az adott áruház borszakértői konkrét tanácsokat is adnak a borlap összeállításához. Érdemes megjegyezni, hogy a legkedvezőbb darabár a kartonos borvásárlással érhető el, de aki hat – akár különböző – palackot válogat magának a METRO borkínálatából, a végösszeg árából jelentős kedvezményt kap: ez általában 10%, ám januárban 15%-kal kedveznek a borbarátoknak. Bátran lehet hát kísérletezni a beszerzés előtt!
Trendi újborok
A fogyasztói trendek egyértelműen kedveznek az újboroknak: az üde reduktív borok jól illenek felgyorsult életünkhöz, hiszen egyre kevesebb olyan alkalomra szakítunk időt, amikor egy testes, magasabb alkoholtartalmú, hosszan érlelt bort töltünk a poharunkba. Felfutóban van a reduktív technológiával előállított gyöngyözőborok divatja is, melyeket a magyar és európai fogyasztók különösen kedvelnek eleganciája és játékossága miatt.
A borkedvelők a friss, gyümölcsös jelleget keresik az újborokban: „A jó újbor olyan, mintha a szőlőbe harapna bele az ember.” – jellemzi Nyúlné Dr. Pühra Beáta az újbor-élményt, melynek emeléséhez néhány jó tanáccsal is szolgál. Az újborok kóstolása összefonódott a Márton-nappal, és az olyankor hagyományos, liba- vagy kacsahúsból készült ételekhez nagyon illik. Amikor újbort kínálunk, két dologra kell nagyon figyelni: az egyik a megfelelő hőmérséklet, melyhez a bor alkoholtartalma ad kapaszkodót – az alacsonyabb alkoholtartalmú borokat 10-12 fokosan kortyoljuk, míg a kései szüretelésű fehérborok már 14 fokon, a vörösek pedig 16-18 fokon nyújtják a maximumot. A gyöngyözőbort hidegen, 6-8 fokosan töltsük a poharakba! A másik tényező az újborhoz fogyasztott étel minősége. Egy nem passzoló fogás nagyon le tudja húzni a korty nyújtotta élményt.
(x)
Kapcsolódó cikkeink
Új logisztikai központot nyitott a Metro Szerbiában
A német Metro Cash and Carry új, 15000 négyzetméteres logisztikai…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >A HoReCa-piac kihívásai nem múlnak, csak változnak – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >memoQ: Innováció a többnyelvű vállalati kommunikáció világában
A memoQ fordításmenedzsment-rendszer (TMS) forradalmasítja a vállalatok többnyelvű kommunikációját, megoldást…
Tovább olvasom >Vidd magaddal bárhova: fenntartható csomagolás aktív fogyasztóknak
Az aktív fogyasztóknak szánt, ,,on-the-go” élelmiszerek kategóriája egyre nagyobb teret…
Tovább olvasom >