(V)ízre fel!
A fogyasztói szokások és a piaci dinamikák állandó változása alakítja az ásványvízpiacot, ahol a teljes kategória tapasztalt egy visszaesést az elmúlt évben, szemben az ízesített ásványvizek piacának látványos növekedésével. Ez a jelenség rávilágít arra a tendenciára, hogy a fogyasztók egyre tudatosabban választanak, keresve az egészségesebb alternatívákat és az új ízeket, miközben az inflációs környezet és a megváltozott fogyasztói prioritások is nyomot hagynak a piaci viselkedésben.
A cikk a Trade magazin 2024/5. lapszámában olvasható.
A teljes ásványvíz kategóriában visszaesés volt megfigyelhető a tavalyi évben. A márkázott ízesített ásványvizek piaca ellenben az elmúlt időszakban látványos növekedést mutat.
– Ennek egyik oka, hogy a fogyasztók egészségesebb alternatívát keresnek, valamint nagy hatással van a piacra a kialakult inflációs környezet és a megváltozott termékdíj-kritériumok – tájékoztat Bara Boglárka, a Szentkirályi Magyarország senior brand managere.
A MAGYÜSZ adatai szerint az ásványvízpiac 2023-ban 14,6%-ot csökkent literben. A piac az infláció eredményeként jelentős mértékben zsugorodott, a vásárlók a gazdaságosabb, nagyobb kiszerelések felé fordultak. A 2 literes kiszerelés piaci részesedése 1%-ot nőtt, 10-ről 11%-ra literben, a fogyasztók inkább a kényelmi termékekről mondtak le. Ennek egyenes következménye a saját márkás termékek további, 10%-os volumenbeli térnyerése volt. A szénsavmentes termékek előre törése folytatódik a korábbi évek trendjét követve. Az ízesített változatok esetén továbbra is a citromos, citrusos ízeké a főszerep.
– Évek óta megfigyelhető, hogy egyre inkább erősödik egy egészségtudatos fogyasztói réteg, amely kiemelt figyelmet fordít arra, milyen tápanyagokat visz be a szervezetébe, akár élelmiszer, akár ital formájában. A gyártók erre reagálva egyre egészségesebb alternatívákat kínálnak, például energiamentes, alacsony cukortartalmú ízesített ásványvízalapú termékek formájában – állapítja meg Bara Boglárka.
Fókuszban a környezetvédelem
A Szentkirályi portfóliója idén az Egy Csepp Gyümölcs elnevezésű újdonsággal bővül, amelyet a fogyasztói igényeket szem előtt tartva álmodtak meg. A vásárlók már tavasszal találkozhatnak a termékkel a boltok polcain.
– A Theodora márkánk is nagy megújulás előtt áll, amelyről hamarosan további információkat is elárulunk. Emellett természetesen sokat dolgoztunk a DRS rendszerre történő átálláson, és izgatottan várjuk, hogy vállalatunk minden termékének csomagolása bekapcsolódjon a körforgásba a betétdíjas rendszer által – avat be Bara Boglárka.
Elmondása szerint a természetes ásványvíz népszerűsége töretlen, azonban a fogyasztók egyre többször keresik az egészségesebb alternatívákat a cukros üdítők helyett.
– Ebben szeretnénk nekik segítséget nyújtani folyamatosan bővülő termékkínálatunkkal. Szívügyünk továbbá, hogy megszólítsuk azokat a környezettudatos fogyasztókat, akik eddig esetleg a PET-palackok okozta környezeti hatások miatt kerülték a kategóriát, erre kiváló lehetőséget teremt a betétdíjas rendszer bevezetése, amely biztosítja a palackok körforgását és megszünteti a PET-hulladék zömét – fejti ki a senior brand manager.
Különleges kombinációk
A Maspex Olympos Kft. Apenta Vitamixx termékcsaládja az ízesített vizek piacán közkedvelt márka. Portfóliójában ízek különleges kombinációi érhetőek el, hozzáadott C- és B-vitaminokkal.
– A trendekhez igazodva a 3 cukros termékünk cukortartalmát csökkentettük, illetve a választékunkban 3 zero cukros változat is megtalálható. A cukrot tartalmazó ízek az eper-vörösáfonya, alma-mangó, illetve körte-rebarbara, míg a hozzáadott cukor nélküli változatok az áfonya-levendula, citrom-maracuja és málna-lime – tájékoztat Peres Patrícia, brand manager.
Az ízesített ásványvíz kategória másik eleme az Apenta választékában az Apenta+ termékcsalád, amely funkcionális italokból áll. Szénsavmentes, 750 ml-es üdítőitalok, melyek vitaminokkal, ásványi anyagokkal és növényi kivonatokkal teszik teljesebbé a szervezet hidratálását.
Az ízesített vizek között népszerű Kubu Waterrr ötféle ízben kapható. A termékcsalád fele annyi cukorral készül, mint általában az üdítőitalok.
– Cseppmentes sportkupakja biztosítja, hogy bárhol biztonságosan fogyasztható, a benne lévő membránnak köszönhetően akkor sem folyik ki, ha a kupak nyitva van – fűzi hozzá Várkonyi Vilmos, group brand manager.
Trendek és kihívások
Kozák Krisztina, a Magyarvíz Kft. marketingvezetője arra hívja fel a figyelmet, hogy egy rendkívül változó makrogazdasági és szabályozási környezetben élünk, olyan kihívásokkal körülvéve, amilyenekkel korábban nem találkoztunk.
– Ilyen például a COVID utáni ellátásilánc-zavarok, illetve a járvány utáni világgazdasági válság, a szélsebesen változó árak, amikre nincs ráhatásunk, a közel 30 éve nem látott inflációs környezet, de a közeljövő alakulása sem okozott még ekkora bizonytalanságot. Az idei feladat, hogy zökkenőmentesen átálljunk a visszaváltó rendszerre, illetve megfeleljünk minden jogszabályi követelménynek, mint például a kupak palackhoz rögzítése – sorolja a szakember. – Az árak további emelése nehezen kivitelezhető, hiszen az elmúlt 3 évben 70% feletti volt az infláció. Az idei évben mégis jelentős emelkedésnek tűnhet a visszaváltó rendszer bevezetése miatti 50 forintos palackonkénti árnövekedés (különösen a félliteres ásványvizek esetén), amit a vásárló, ha visszaváltja a palackot, visszakaphat – mutat rá Kozák Krisztina.
A gyártók helyzetét az sem könnyíti meg, hogy idén kötelezően bevezetésre kell kerülnie a palackhoz rögzített kupaknak, ami a műanyag-felhasználás mennyiségét növeli minden palack esetében, ami az önköltségben is megmutatkozik.
Megszokott minőség, plusz egy kis csavar
A Magyarvíz Kft.-nél brand termékeik esetében nem tapasztaltak visszaesést, annak ellenére sem, hogy a teljes piac zsugorodott.
– Tavasszal kerülnek az üzletek polcaira a Mizse természetes ásványvíz alapú, szénsavas üdítőitalai három változatban, a legnépszerűbb, azaz másfél literes kiszerelésben. A Mizse citrom-lime a frissesség kedvelőit, a Mizse bodza a nagy klasszikus, a hagyományos ízek rajongóit, a Mizse sárkánygyümölcs-málna pedig a királylányokat és a rafináltabb ízeket favorizálókat célozza meg. Tiszta természetes ásványvíz, egy leheletnyi citrom-lime-mal, üdítő bodzával, tüzes sárkánygyümölccsel és habkönnyű málnával. A megszokott minőségű ásványvíz egy kis csavarral még ízletesebb – informálja lapunkat Kozák Krisztina.
Azt is elárulja, hogy a Mizse ásványvizet finommá a kiegyensúlyozott ásványi anyagok teszik. A gyümölcsös ízek mellé nem került sem tartósítószer, sem színezék, sem cukor. A termékek visszaválthatóak és rögzített, úgynevezett Twist&Drink kupakkal kerülnek forgalomba.
– A növekedési potenciált az ízesített vizekben látjuk, ezért is vezetünk be idén újabb három ízt, másfél literes kiszerelésben. Emellett tovább erősítjük exportunkat a román és szlovák piacokon – jelzi a marketingvezető.
Klasszikus és egzotikus ízek
A Márka Üdítőgyártó Kft. az ízesített vizek kategóriájában növelni tudta piaci részesedését, ami elérte a 37%-ot.
– Friss, reprezentatív fogyasztói kutatásunk alapján az üdítő- és gyümölcsitalok után az ízesített vizek kerülnek leginkább és leggyakrabban a kosárba – a megkérdezettek több mint fele választja legtöbbször. Ez azt is mutatja, hogy továbbra is egyre tudatosabb a folyadékfogyasztás, és kifejezetten középpontban áll a változatosság – osztja meg a Trade magazin olvasóival Horváth Adrienn, a Márka Üdítőgyártó Kft. marketingigazgatója.
A vállalat által palackozott private label és a Márka, illetve Mirror termékcsaládok palettájában a szénsavas választék mellett szép számmal megtalálhatók szénsavmentes verziók is. Az ízek is szerteágazók: a citrusos ízvilág mellett, szerepelnek klasszikus, kifejezetten hazai, ugyanakkor egzotikus gyümölcsök is.
– Vállalatunk legfőbb célja, hogy minden kategóriában ugyanahhoz az ígérethez tartsa magát, amit a saját vagy kereskedelmi partnerei fogyasztóinak tesz, ami a tökéletes ár-érték arány, a megfelelő fogyasztói élmény. Így bővítettük eddig és bővítjük a jövőben is a termékpalettánkat, illetve fejlesztjük nemcsak a beltartalmakat, hanem a csomagolásokat is – ígéri Horváth Adrienn. //
Kapcsolódó cikkeink
A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >Viharos idők, aranyat érő termések
Az elmúlt időszakban a gyümölcslevek piaca dinamikus fejlődésen ment keresztül,…
Tovább olvasom >Egészség és szupererő a palackban
Az utóbbi években az egyik legdinamikusabban növekvő szegmens a funkcionális…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >