Vizibilitás kicsiben és nagyban

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 07. 13. 09:34

A vásárlás helyén alkalmazott eszközök legújabb nemzetközi trendjei a láttatás és figyelemfelkeltés célját szolgálják. Hazánkban még inkább a praktikum, az eladás segítése és a költségszempontok dominálnak.

 Varga Kornélia marketing manager BÉFLEX


Varga Kornélia
marketing manager
BÉFLEX

Az eladótérben alkalmazott marketing- és kommunikációs eszközök kategóriánként nagyon eltérőek lehetnek, mégis céljukban nagyon hasonlítanak, a figyelem megragadása, a tömegből való kiemelkedés, a célcsoport megszólítása, a vásárlás megkönnyítése a szerepük.

– Általánosságban elmondható, hogy napjainkban a letisztult, világos és egyértelmű kommunikáció és vizuális megjelenés sok márka számára irányadó, az egységesség, a „kevesebb több” elve is egyre inkább elfogadott – kezdi a téma bemutatását Varga Kornélia, a BÉFLEX Zrt. marketing managere.

A hagyományos eszközök mellett egyre több funkcionális tárgyat, berendezési elemet is üzenettel ruháznak fel.

– A hagyományos termékkör újragondolva új látványossággá tehető, ami a vásárlóknak igazán szembetűnő, figyelemfelkeltő. Gondoljunk csak bele, milyen feltűnő, ha például a megszokott szürke bevásárlókocsik közé valamely márkára jellemző színű, lila vagy zöld „brandingelt” kocsikat teszünk. Magukra vonzzák a tekintet már kinn a parkolóban, de az eladótérben is – mond rögtön egy szemléletes példát a megkülönböztető megjelenésre Kolonics Attila, az ARTMATCH Hungária Kft ügyvezetője.

A fizikai és a virtuális valóság összeolvadása egyre jellemzőbb trend már a vásárlási folyamatokban is.

– Általánosságban elmondható, hogy az offline média az elmúlt években jelentősen lemaradt az online médiafelületek, megoldások ugrásszerű fejlődéséhez képest. Az új időkhöz, elvárásokhoz érdemes alkalmazkodni, vagyis mindenképpen változtatni kell az in-store eszközökön – jelenti ki Mege Tímea, a Rewart Kft. Client Service Directora.

Márkázás minden mennyiségben

A BÉFLEX tapasztalata szerint a nemzetközi piacokon a márkák monumentális, hangsúlyozott megjelenítése szembetűnő. A márkaboltokban meghatározó arculati elemekből építkezve a térben is definiálják a márkát és annak üzenetét a vásárlók számára: a rájuk jellemző szín- és formavilág, stílus és berendezés komplex egységének biztosításával. Már itthon is számos impozáns példa létezik erre: hazánkban jellemzően a telekommunikációs üzletág, valamint az elektronikai márkák az élenjáróak ebben, de a Nespresso vagy a Scitec üzletek is ezt a filozófiát tükrözik.

Jellemző a saját installációs „shop-­in-­shop” szigetek alkalmazása is. A koncepció ebben az esetben is a cégarculatra épít, szem előtt tartva a funkcionalitást és az optimalizálást. Az egyediség mellett ugyanakkor itt is nagyon fontos az egységes arculat fenntartása.

Az üzleteken belül, a polcokon, displayeken megjelenő márkák is határozottan kommunikálnak. Egy-egy nagyobb márka magára vállalja a teljes kategória vizuális fejlesztését (kategória menedzsment) – ilyenkor indirektebb eszközökkel élve a vásárlók tudatalattijára hatnak, egy-egy markáns arculati színen, jellemző tipográfián alapuló image-áthallás alkalmazásával. Ez azt jelenti, hogy saját márkája egyedi jellemzői a domináns elemek, mégsem direktben reklámozza saját magát.

– A fentiek mellett, és egy designkoncepció részeként is, a „digital signage” eszközök bátrabb alkalmazása jellemzi a nemzetközi piacokat. Az eszközöket úgy alakítják ki, hogy ideális esetben külső megjelenésükkel a márkát erősítik, ugyanakkor interaktivitásra is sarkallják a vásárlót, és hozzáadott értékkel növelik a vásárlás élményét – hangsúlyozza Varga Kornélia.

Legutóbb a Nespresso számára készítettek egy interaktív digitális pultot, amely segített az ügyfeleknek – a megadott kérdésekre történő válaszadással – a megfelelő típusú kávé kiválasztásában, emellett egy játékos kvízt is tartalmazott. A BÉFLEX több évtizedes reklámeszközgyártási tapasztalata révén tartós megoldásokat, pultokat, szigeteket, displayeket ötvözi a digitális tartalommal.

Valami plusz

A Rewart szakemberei szerint a vásárlók sokkal megfontoltabbak egy-egy döntés előtt, kevésbé működnek tipikus, hagyományos vásárlókként. A szükségletük kielégítése mellett valami pluszt akarnak kapni vagy ár-érték arányban, vagy pedig emocionálisan. Hajlandók többet áldozni valami jó cél érdekében, például társadalmi felelősségvállalás, támogatás, környezetvédelem területén. Mivel növekszik a vásárlói tudatosság, több hazai vállalat úgy gondolja, hogy az impulz eszközök nem hatékonyak, és csökkentik az in-store anyagaik számát.

– Hisszük, hogy az igazi megoldást az eszközök, anyagok átgondolása, modernizációja, megreformálása jelenti. Az technika vívmányai, az elektronikus lehetőségek pedig még a hagyományost is izgalmassá és látványossá tehetik – vallja Mege Tímea.

Tervezés, gyártás, kihelyezés

– Itthon egyelőre lassabban történnek a változások, a rendelkezésre álló költségkeret még mindig az egyik legmeghatározóbb tényező. Ugyanakkor a hazai piac is nyitni kezd az újdonságok, a közvetlenebb és dinamikusabb vásárlói elérés irányába – mutat rá a lehetőségekre Varga Kornélia.

A promóciós- és permanens displayek terén mindig van igény az innovációra, a folyamatos együttgondolkodásra, fejlesztésre. Népszerűek a polcokon, pultokon elhelyezhető kiegészítő „parazita” megoldások is, elsősorban költséghatékonyságuk miatt. A kategóriafejlesztések terén a kozmetikai- és sörmárkák járnak élen. A kereskedelmi láncok belső tereiben eddig is jellemző volt a szabályozottság. Ez elmozdulni látszik egyfajta minőségi megjelenés irányába így is növelve a vásárlási élményt.

A BÉFLEX erőssége abban rejlik, hogy a tervezéssel és gyártással kapcsolatos gondokat a lehető legteljesebb mértékben leveszi ügyfelei válláról, mert nem csak a BTL eszközök teljes körét kínálja, hanem komplex szolgáltatásokat is. Az általuk szállított displayek és POS eszközök áruházra terítését is vállalják, akár országos hálózatokra is teljes körűen, egy nap alatt. Displayek esetén megoldják az állvány áruval való feltöltését és kompletten történő kiszállítását is.

Hazai lehetőségek

Hazai sajátosság a keresztpromóciós akasztócsíkok népszerűsége, melyekből az ARTMATCH egyre több formát gyárt. Továbbra is tart a trend, hogy a tartós, álló displayek helyett magas minőségű és egyre több funkcióval rendelkező karton displayek kerülnek a piacra. Ez azt jelenti, hogy a polcok magassága és osztása variálható. A szállításhoz egyszerűen felhajtható akasztókampók népszerűsége is növekszik. A villogó LED-es vagy vákuumszívott kiegészítők, a teljes eszköz árának töredékébe kerülnek, mégis minden nyomdatechnológiát felülmúló figyelemfelkeltő hatással vannak.

– Egy egészen új irányvonalat is hozunk ügyfeleinknek, mégpedig a promóciós üzenettel ellátott műanyag tálcákat. A klasszikus csúszásmentes pincértálcákon túl igazán kreatív ötlet egy blokkvisszaadó tálca akár kávé, jégkrém, rágó reklámdekorációval, de ugyanez a termékkör megjelenhet egy gyorséttermi tálcán is – sorolja az eszközben rejlő lehetőségeket Kolonics Attila.

Képekbe foglalva

A hagyományos eszközök mellé mindenképp a modern, online lehetőségek kampányba építését, mobil alkalmazások használatát tartja a jövő útjának a Rewart. A kreativitás minden anyagon megmutatkozhat, legyen szó meghökkentő displayekről, poszterekről, szemmagasságban elhelyezett wobblerekről vagy a fiatalabb célcsoportra célzott padlómatricákról.

– Mindezekből nyerhet a vásárló egy olyan plusz élményt, amit képszerűen tud feldolgozni, emocionális kötődést hoz létre, és hosszabb távon is hat, főként, ha elemzéseken, a vásárlói adatok értelmezésén alapul – emeli ki Mege Tímea.

K.I.

Kapcsolódó cikkeink