Vita robbant ki a Tesco vezérigazgatójának hűségkártya-adataival kapcsolatos javaslata körül
Ken Murphy, a Tesco vezérigazgatója élénk vitát váltott ki az Egyesült Királyságban a hűségkártyák adatainak felhasználására vonatkozó új javaslatával. A The Telegraph cikke szerint Murphy felvetette, hogy a mesterséges intelligencia (AI) a jövőben elemezhetné a vásárlók szokásait, és személyre szabott tanácsokat adhatna az egészségesebb táplálkozás érdekében.
Murphy szerint az MI figyelmeztethetne például arra, ha a vásárlók túl magas nátriumtartalmú termékeket választanak. „El tudom képzelni, hogy a rendszer azt mondja: ‘Észrevettem, hogy a kosaradban a nátriumsótartalom 250 százaléka a napi ajánlott mennyiségnek. Azt javaslom, hogy ezt, ezt és ezt helyettesítse’” – vázolta fel elképzelését a vezérigazgató.
A javaslat azonban vegyes fogadtatásra talált. A Big Brother Watch nevű szervezet élesen kritizálta az ötletet, mondván: „A Tescónak nincs joga ítélkezni arról, hogy mi van a kosarunkban, vagy arra ösztökélni minket, hogy mit kellene vagy nem kellene vásárolnunk.”
Hűségkártya-adatok felhasználása a szupermarketekben
A hűségprogramokból származó adatok felhasználása nem újkeletű jelenség. A brit lakosság több mint 90 százaléka tagja legalább egy ilyen programnak, és népszerűségük tovább növekedett a megélhetési költségek emelkedésével. A szupermarketek ezeket az adatokat már most is használják vásárlási szokások elemzésére, a rendelési rendszerek optimalizálására és a pazarlás csökkentésére, emellett jövedelmezőbb termékvonalakat támogatnak.
A vásárlási adatok értékesíthetők külső cégeknek, vagy felhasználhatók saját reklámcélokra, médiavállalatok számára átadva. Murphy új javaslata azonban egy lépéssel tovább menne azzal, hogy közvetlen egészségügyi tanácsokat adna a fogyasztóknak.
Az adatvédelem és a fogyasztói jogok kérdése
Az elképzelés egyik fő vitatott pontja az adatvédelem és a fogyasztói jogok kérdése. Míg az MI által támogatott rendszer segíthetne a vásárlóknak egészségesebb döntéseket hozni, sokan aggódnak amiatt, hogy ez túlságosan behatolna a magánéletükbe, és az élelmiszer-vásárlási szokásaik felett ítélkezne.
A vita rávilágít arra a dilemmára, hogy a technológiai fejlődés és az egészségügyi előnyök hogyan egyensúlyozhatók a fogyasztói jogok és az adatvédelem tiszteletben tartásával.
Kapcsolódó cikkeink
Biztonsági robotokkal védekezik a Tesco a betörések ellen
A Tesco innovatív lépést tett a bolti bűnözés visszaszorítására: biztonsági…
Tovább olvasom >Kiberbűnözés és AI: veszélyek és lehetőségek
Keleti Arthur kibertitok-jövőkutató, az Informatikai Biztonság Napja (ITBN) alapítója a…
Tovább olvasom >Alakul az EU mesterségesintelligencia-szabályozása
Több mint száz vállalat csatlakozott az Európai Unió augusztus 1-jén…
Tovább olvasom >További cikkeink
Még mindig sok a gond az üvegvisszaváltási rendszerrel
Az év elején hivatalosan bevezetett üvegvisszaváltási rendszer nyáron lépett igazán…
Tovább olvasom >VisitHungary: rekordszámokkal ünnepli Magyarország a Turizmus világnapját
Az ENSZ Turisztikai Világszervezetének (UN Tourism) kezdeményezésére a turisztikai ágazat…
Tovább olvasom >Az emberek fenntarthatósága a legfontosabb
A frissáruk piacán már az is kihívás, hogy ne „dögöljünk…
Tovább olvasom >