Vita robbant ki a Tesco vezérigazgatójának hűségkártya-adataival kapcsolatos javaslata körül
Ken Murphy, a Tesco vezérigazgatója élénk vitát váltott ki az Egyesült Királyságban a hűségkártyák adatainak felhasználására vonatkozó új javaslatával. A The Telegraph cikke szerint Murphy felvetette, hogy a mesterséges intelligencia (AI) a jövőben elemezhetné a vásárlók szokásait, és személyre szabott tanácsokat adhatna az egészségesebb táplálkozás érdekében.

Bevetnék az AI-t
Murphy szerint az MI figyelmeztethetne például arra, ha a vásárlók túl magas nátriumtartalmú termékeket választanak. „El tudom képzelni, hogy a rendszer azt mondja: ‘Észrevettem, hogy a kosaradban a nátriumsótartalom 250 százaléka a napi ajánlott mennyiségnek. Azt javaslom, hogy ezt, ezt és ezt helyettesítse’” – vázolta fel elképzelését a vezérigazgató.
A javaslat azonban vegyes fogadtatásra talált. A Big Brother Watch nevű szervezet élesen kritizálta az ötletet, mondván: „A Tescónak nincs joga ítélkezni arról, hogy mi van a kosarunkban, vagy arra ösztökélni minket, hogy mit kellene vagy nem kellene vásárolnunk.”
Hűségkártya-adatok felhasználása a szupermarketekben
A hűségprogramokból származó adatok felhasználása nem újkeletű jelenség. A brit lakosság több mint 90 százaléka tagja legalább egy ilyen programnak, és népszerűségük tovább növekedett a megélhetési költségek emelkedésével. A szupermarketek ezeket az adatokat már most is használják vásárlási szokások elemzésére, a rendelési rendszerek optimalizálására és a pazarlás csökkentésére, emellett jövedelmezőbb termékvonalakat támogatnak.
A vásárlási adatok értékesíthetők külső cégeknek, vagy felhasználhatók saját reklámcélokra, médiavállalatok számára átadva. Murphy új javaslata azonban egy lépéssel tovább menne azzal, hogy közvetlen egészségügyi tanácsokat adna a fogyasztóknak.
Az adatvédelem és a fogyasztói jogok kérdése
Az elképzelés egyik fő vitatott pontja az adatvédelem és a fogyasztói jogok kérdése. Míg az MI által támogatott rendszer segíthetne a vásárlóknak egészségesebb döntéseket hozni, sokan aggódnak amiatt, hogy ez túlságosan behatolna a magánéletükbe, és az élelmiszer-vásárlási szokásaik felett ítélkezne.
A vita rávilágít arra a dilemmára, hogy a technológiai fejlődés és az egészségügyi előnyök hogyan egyensúlyozhatók a fogyasztói jogok és az adatvédelem tiszteletben tartásával.
Kapcsolódó cikkeink
Így lett része a hétköznapoknak a mesterséges intelligencia
A mesterséges intelligencia (AI) ma már szinte észrevétlenül vált a…
Tovább olvasom >Új korszak hajnalán: így készülnek a kiadók a „Google Zero” világára
A Google keresőfelületeinek átalakulása, a mesterséges intelligencia térnyerése és a…
Tovább olvasom >Az Albert Heijn a világon elsőként hozta nyilvánosságra metánkibocsátását
Az Albert Heijn holland élelmiszerlánc történelmi lépést tett: 2024-es fenntarthatósági…
Tovább olvasom >További cikkeink
Top 10-es listán a legjobb túrógombóc lelőhelyek
Van egy étel, ami generációkon átívelő kedvenc, egyszerre idézi a…
Tovább olvasom >Visit Hungary: már több mint 10 millió turista érkezett az országba
Idén július 23-án lépte túl a vendégek száma a 10…
Tovább olvasom >K&H: a szolgáltató szektor lendülete némileg ellensúlyozza az ipar akadozását
“A GKI frissen publikált konjunktúraindexe 2 ponttal csökkent a legutóbbi…
Tovább olvasom >