Viszlát Aldi ár!
Az árvezető szerep 2024-ben némiképp túlértékelt. A rekord magas infláció közepette a fogyasztói kutatások Európa-szerte azt sugallják, hogy a kiskereskedőknek az olcsóságban kell élen járniuk ahhoz, hogy sikeresek legyenek. Emiatt aztán nem múlik el hét anélkül, hogy valamely kiskereskedő szórólapja ne a “legjobb árakat” hirdetné, és a kosarak összehasonlítása hétköznapos. Most különösen a diszkontok üzleti modelljének ereje mutatkozik meg. A brit Aldi példája azonban jól mutatja, mennyire önmagáért való és miként veszíthet vonzerejéből a vásárlók szemében az „alacsony” ár, ha egy kiskereskedő kizárólag arra fókuszál.
A Kantar Nagy-Britanniára (GB) vonatkozó legfrissebb élelmiszerpiaci részesedési adatai meglepőek. A piackutató szerint az április 10-ig tartó 12 hétben az árvezető Aldi lassabban növekedett, mint bármelyik másik nagy brit élelmiszer-kiskereskedő. A piaci részesedés a három hónappal ezelőtti 10,1%-ról 0,3 százalékponttal 9,8%-ra csökkent. A csatorna versenytársa, a Lidl ezzel szemben ugyanebben az időszakban 0,2 százalékponttal 7,8%-ra tudta növelni részesedését a brit FMCG-piacon. Tekintettel arra, hogy a Lidl az elmúlt egy évben mindössze néhány üzletet nyitott a szigetországban, az Aldi pedig több tucat új lokációt helyezett el a brit térképen, joggal feltételezhető, hogy a Lidl növekedése főként azonos értékesítési területeken keletkezett. Ez az egyetlen olyan fejlemény, amely fejtörést okozhat az Aldi központjában, ugyanis a Which? fogyasztóvédelmi szervezet szerint a német keménydiszkont-modell megalkotója januárban és februárban jóval a Lidl előtt járt kosaraik összehasonlításában, amelyek 72 népszerű élelmiszerterméket tartalmaznak. A polci árak vonatkozásában az Aldi UK egyértelműen árvezető a piacon és a Tesco „Aldi Price Match” kampányának nyomán már szinte valamennyi élelmiszerlánc elkezdte árait az Aldiéhoz hangolni.
A jelenség oka egyszerű lehet: az Egyesült Királyságban úgy tűnik, az Aldi polci ára már nem igazán számít. A Tesco exkluzív Clubcard árai, a Lidl Lidl Plus alkalmazása, a Sainsbury Nectar árai és az Asda Rewards programja mind elmozdultak a hagyományosan mindenki számára árengedményt biztosító megközelítéstől. A polci árak immár pusztán hivatkozási alapul szolgálnak azon kiváltságokkal nem rendelkező vásárlók számára, akik még nem „csatlakoztak a klubhoz”. Az Aldi nem kínál semminemű digitális hűségprogramot, még kevésbé személyre szabott kedvezményeket.
Az Aldinak erősebb ellenszélre kell felkészülnie. A közeljövőben egy élelmiszerkereskedő pénzügyi ereje ugyanis nem a termékértékesítésből származó nyereségből fog származni, hanem abból, hogy képes lesz-e új digitális bevételi forrásokat és a partnercégekkel kialakított ökoszisztémát kiaknázni. Kézenfekvő első lépés lehet e felé a retail média, mint a hűségprogramokból származó vásárlói adatok platformja. A piacvezető Tesco már elindult ezen az úton, és más kiskereskedők is követik példáját.
Az Aldi üzleti modellje hagyományosan az egyszerűségre összpontosít: magát elsősorban a tisztességes, alacsony árakkal és a minőségbe vetett bizalommal különbözteti meg, amivel elismerésre méltóan alakította a német és a nemzetközi kiskereskedelmi környezetet. Az Aldi Süd in-store kommunikációját Németországban még mindig az „Aldi ár” témája uralja, immár 1913 óta, amikor is az első németországi üzlet megnyitott Essen városában, amely a mai napig az Aldi Nord székhelye.
A történelmi gyökerekkel rendelkező cégek pedig időnként meghagyják az első lépés előnyét az agilisabb versenytársaknak.
Az Aldi a „mindennap alacsony ár” (EDLP) stratégia folytatásával akár el is riaszthatja jelenlegi vásárlóinak egy részét. Míg más kiskereskedők erőteljesebb lokalizációra és személyre szabásra készülnek, az Aldi úgy tűnik, hogy az ellenkező irányba, a szabványosítás felé halad. A diszkontcég a beszerzési szinergiákat úgy kívánja kihasználni, hogy a beszerzési feladatok egy részét a két Aldi közös salzburgi központjába csoportosítja át. Nem biztos, hogy e lépés előnyös a helyi adott nemzeti piaci keretek közötti működés szempontjából – akár az Egyesült Királyságban is.
A polci árral vezető szerepre törekvés „a la Aldi” nem életképes ötlet, legalábbis az Egyesült Királyságban. Mivel az árpercepció egyre inkább egyéni, a piaci részesedés építésének új eszközét a vásárlási célhoz igazított, egyéni, digitális árak jelentik. Ez a trend az Aldira is vonatkozik és ezt érdemes magáévá tenni ahhoz, hogy megérkezzen végre a digitális korba.
Kapcsolódó cikkeink
A Lidl vásárlóinak köszönhetően közel 24 millió forintnyi adományt kapnak a rászoruló
Két hét alatt 15,5 millió forint értékű élelmiszeradomány-utalvány és közel…
Tovább olvasom >Megnyílt az ország legnagyobb ALDI áruháza
Magyarország legnagyobb alapterületű ALDI áruháza nyílt meg a mai napon…
Tovább olvasom >AI-jelölést szeretnének a fogyasztók az élelmiszercímkéken
Egy friss felmérés szerint a fogyasztók 83%-a úgy véli, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új AI alapú tervezőeszközzel segíti az amerikai kereskedőket az Alibaba
Az Alibaba International bevezette a kis- és középvállalkozások igényeire szabva…
Tovább olvasom >Jézus volt az első kommunikátor
Kőszegi András márkatanácsadó volt a Futuretalks Krozsó Szilviával podcastsorozatunk legutóbbi…
Tovább olvasom >