Vissza a gyökerekhez, avagy a kemény diszkontok reneszánsza
Elérkezett az idő a kemény diszkont formátum átalakítására Európában. A nyerő stratégia azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy vissza kellene fordítani az idő kerekét, és lemásolni a századfordulón a saját márkákkal rendkívül sikeres Aldi és Lidl koncepcióját. Éppen ellenkezőleg: az újfajta, sallangmentes formátum épülhet a nemzeti és helyi márkákra.

Mere üzlet Litvániában – Fotó: Sebastian Rennack
Első pillantásra a modell nem tűnik kézenfekvőnek. Az európai fogyasztói kutatások azt mutatják, hogy a vásárlók az értéket keresik, és a korábbiaknál gyakrabban nyúlnak a sajátmárkás termékekhez. A sajátmárkás termékek részesedése az értékforgalomból Európa-szerte a márkás termékek rovására növekszik. A PLMA adatai szerint a sajátmárkás termékek 2023-ban az európai élelmiszerpiac 38,5%-át tették ki, ami 1,5 százalékpontos növekedést jelent a 2022-es 37%-hoz képest. A kiskereskedők a pénzügyi célok elérése érdekében a márkás választékot – különösen a hűtést nem igénylő árucikkek körében – tételenként csökkentik a választékot. Ennek eredményeképpen a polcokon megtalálhatók kategóriákban kevesebb a cikkelemek száma és általában a márkák szenvedik el a legnagyobb veszteséget.
Az új koncepció nem az A-márkákról és a kategóriák éllovasairól szól. A globális márkák nagyágyúi ragaszkodhatnak saját, ám kevésbé ismert kis és közepes méretű nemzeti márkagyártóikhoz, akik viszont gyakran képtelenek felvenni a versenyt a nemzetközi kiskereskedelmi óriások értékesítési volumenével, nem is beszélve a különleges ár-érték arány iránti igényekről. Eközben az alternatív kiskereskedelmi szegmensek, például a regionális hálózatok és a független kiskereskedők egyre kevésbé vonzóak. Évről évre piaci részesedést veszítenek: vagy beolvadnak a nagyobb versenytársakba, vagy teljesen kiszorulnak a piacról.
Az orosz Torgservis profitálhat ebből a folyamatból. A vállalat az elmúlt hónapokban újbóli európai piacralépésén dolgozott: Belgiumban és Spanyolországban a Mere és a My Price bannerek alatt kezdett újra működni. A Mere Achilles-sarka Nyugat-Európából való 2022-es kivonulásakor az orosz forrásból származó választék volt. Az elmúlt évben a kiskereskedő azon dolgozott, hogy átszervezze ellátási láncát: az orosz termékek ma már szinte egyáltalán nem jelennek meg a boltokban. Helyettük főként márkás termékek kerültek forgalomba, amelyek közül sok másod- és harmadvonalbeli nemzeti gyártóktól származik.
Míg az ukrajnai háború kitörése előtt a Torgservisnek csak Európa legkevésbé tehetős részein jósoltak sikert, a két éve tartó rekord magas infláció talán kedvezőbbé tette az ultraalacsony költségű formátum kilátásait. Amint az Eurostat nemrégiben közzétett adataiból kiderül, a közelmúltban az átlagon felüli vásárlóerővel rendelkező európai gazdaságokban csökkent a legnagyobb mértékben a vásárlóerő-paritás (PPP), a relatív életszínvonal mérőszáma. Európa legnagyobb gazdaságában, Németországban a PPP-index 2021 és 2023 között 3,4%-kal 115-re csökkent (az EU-27 100-as indexéhez képest). Franciaországban ugyanebben az időszakban az index 1,9%-kal 101-re, míg Hollandiában és Belgiumban 0,8%-kal 130-ra, illetve 2,5%-kal 117-re mérséklődött.
Nem valószínű, hogy a piacon már befutott diszkontóriások konkurenciát jelentenének, a Lidl vagy az Aldi várhatóan nem lép be ebbe a piaci szegmensbe. Úgy tűnik, hogy az Aldi Süd felismerte a szupermarket szegmensben való felfelé ívelő fejlődése során megnyíló piaci rést. A diszkont a múlt év közepén kezdte tesztelni „Einfach gut” („Egyszerűen jó”) ernyőmárkáját, amely árban a jelenlegi belépőszintű termékei szintje alatt helyezkedik el, nagyobb marketingtámogatást a kategóriák ugyanakkor nem kaptak és jelentős bevezetésekre sem került sor. A jelenlegi gazdasági visszaesés haszonélvezői végső soron a Torgservis és más feltörekvő, alacsony árakat kínáló láncok – például a lengyel Vollmart – lehetnek , akiknek lehetőségük nyílik ennek az eddig kiaknázatlan piaci résnek a meghódítására.
Kapcsolódó cikkeink
Több a kérdés, mint a válasz: mit árulnak el valójában az Eurostat friss fogyasztási adatai Magyarországról?
Megjelentek az Eurostat 2024-es fogyasztási és gazdasági statisztikái, és ahogy…
Tovább olvasom >Európai terjeszkedésre készül a 7-Eleven
Stratégiai terjeszkedésre készül Európában a világ legnagyobb kényelmi üzletlánca, a…
Tovább olvasom >Májusban lassult az éves infláció az euróövezetben és az EU-ban
Az euróövezetben és az Európai Unióban is lassult az éves…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >