Az OTC- és gyógyhatású termékek piacára erőteljesen rányomta bélyegét az elmúlt időszak
Az OTC- és gyógyhatású termékek piacára erőteljesen rányomta bélyegét az elmúlt időszak, új termékkategóriák jelentek meg, illetve már meglévők kerültek még inkább előtérbe. A szegmens szárnyalása folyamatos, annak ellenére, hogy a szinte minden kategóriát érintő alapanyaghiány ezt a területet sem kímélte, ami főként a termékek csomagolásában hozott kisebb-nagyobb változásokat.
Dancza Dániel, az Egis Gyógyszergyár Zrt. OTC- és patikai üzletágvezetője azt tapasztalja, hogy a gyógyszereladásokat nagyban befolyásolta és befolyásolja a mai napig a COVID, annak egészségügyi hatásai (tünetei és kezelése), az arra adott kormányzati reakciók, mint például a lezárások, illetve az emberi szokások változása, többek között az otthoni munkavégzés.
– Az elmúlt időszakban a vény nélküli piac dinamikusan növekedett, az Egis a piac felett tudott nőni, így piacvezető termékeinkkel az értéket tekintve sikerült tovább növelnünk piacrészesedésünket – avat be a szakember.
A vény nélküli termékek meghatározó csatornájaként a gyógyszertárakat említi, kiemelve, hogy jellemzően csak egy szűk termékkör tud értékelhető eladásokat felmutatni a patikán kívül.
Zákány-Mercz Krisztina, a Kulcspatikák Zrt. kereskedelmi vezetője arról számol be, hogy a világgazdasági tényezők miatt jelenleg a gyártóknál kialakult áruhiányok korát éljük.
– A csomagolóanyag- (papír) és alapanyaghiány miatt jellemző készlethiányokat igyekszünk a lehető legjobban „orvosolni”, kezelni az ellátásban, a vásárlók felé és az akcióink szervezésében is. Az alapanyagárak emelkedése miatt a gyártók egyik hónapról a másikra is komoly áremelkedéseket eszközölnek, ezeket szintén folyamatosan le kell követnünk – fejti ki Zákány-Mercz Krisztina.
Meglátása szerint a csomagolóanyagok, főleg a papír terén jelentkező hiány hozza magával a változtatásokat a csomagolástechnikában. A csomagolások egyszerűsödnek (eltűnnek a „dobozban doboz” jellegű megoldások), és sok esetben már maga a papírdoboz is eltűnik, helyette a műanyag csomagolóanyagok és megoldások kerülnek előtérbe. Az érintett termékek árai ezzel együtt természetesen jelentősen nőnek – tudtuk meg a kereskedelmi vezetőtől.
Az étrend-kiegészítők forgalma a Rossmann-nál folyamatos növekedésben van, igaz a növekedés üteme az elmúlt két évhez, azaz a COVID időszakához képest lelassult.
– Bár a vírus továbbra is velünk van, már nem annyira hangsúlyos, mint korábban. Annyit mindenesetre megtanított nekünk a pandémia, hogy az immunrendszerünket erősíteni kell, jobb a megelőzés, mint a betegség, és ezen a téren sokkal tudatosabbak lettünk. Megjelentek vegán irányzatok, illetve szerves alapanyagokból álló termékek, melyek iránt a kereslet folyamatosan növekszik – nyilatkozza Mezei Gyöngyvér, a Rossmann Magyarország Kft. kategóriamenedzsere.
Zabán Ferenc, a dm Kft. szortimentmenedzsere arról informál, hogy a vény nélkül kapható gyógyszerek egy marginális részt hasítanak ki vállalatuk Pharma forgalmából. Az étrend-kiegészítők adják ennek a kategóriának a tetemes részét.
– A COVID kezdete óta ezen termékek forgalma drasztikus növekedést produkált. A vásárlóknál egyértelműen fókuszba került az egészségmegőrzés és a prevenció. Főleg az immunerősítő termékek piaca szárnyalt, de minden más alkategória is nagyon szépen teljesített – mondja Zabán Ferenc, a dm Kft. szortimentmenedzsere.
Balogh Judit, a Herbaházat üzemeltető Bennovum Kft. marketingvezetője az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy egyre nyilvánvalóbb a fogyasztók számára, hogy a szervezet működéséhez szükséges ásványi anyagokat, nyomelemeket, vitaminokat mind nehezebb a tömegtermeléssel előállított élelmiszerekből kinyerni, még változatos étrend mellett is.
– Kis- és nagykereskedelmi vállalatként az alacsonyabb árfekvésű termékek iránti igény fokozódása mellett a kényelmi szempontok előretörését érzékeljük, ami megnyilvánul a logisztikai szolgáltatások minősége és gyorsasága, valamint az online vásárlással kapcsolatos fogyasztói elvárások és vásárlási élmény terén – fejti ki Balogh Judit.
Egyre lényegesebb szempont az ár
Mezei Gyöngyvér úgy látja, az immunrendszer erősödése mellett a „szépség” kategóriában is nőtt a kereslet (kollagén), illetve továbbra is hangsúlyosak az idegrendszert nyugtató készítmények, ahol már az egyre fiatalabb korosztályt is megcélzó termékek jelentek meg a piacon (például a Valeriana Chill).
– A vásárlók egyre tudatosabbak és a megfelelő ár-érték arányú termékeket keresik – teszi hozzá a Rossmann Magyarország Kft. kategóriamenedzsere.
Zabán Ferenc mindezek mellett az emésztés kategória előretörését is érzékeli.
– A vásárlókra jellemző a márkahűség, de véleményem szerint a következő időszakban ebben a kategóriában is előtérbe kerülhet a hasonló összetételű, de olcsóbb termékek irányába való elmozdulás. Erre a rendkívül széles kínálatunk, valamint az erős saját márkás termékeink megfelelő alternatívát tudnak nyújtani – jelzi a dm Kft. szortimentmenedzsere.
A Herbaház – egyéb termékkörök mellett – étrend-kiegészítő és gyógyhatású készítményeket, gyógyfüveket és gyógyteákat forgalmaz. Balogh Judit azt vallja, hogy ezen a területen nagy szerepe van a megelőzésnek és az egészséges táplálkozás és életmód iránti általános igénynek is.
– Ez nem jelenti azt, hogy a természetes táplálékkiegészítők vagy gyógymódok a tünetek megjelenése után ne lennének hatásosak, mindössze azt, hogy igen széles az úgynevezett indikációknak a köre. Több száz igényre, panaszra, tünetre tartunk készítményeket, és ezekkel kapcsolatban a vásárlók rendelkezésére állnak tanácsadó kollégáink az áruházainkban.
Dancza Dánieltől megtudjuk, hogy a nagy, vény nélküli gyógyszerkategóriák közül a megfázásra, az emésztési zavarok kezelésére és a fájdalom csillapítására szolgáló gyógyszerek forgalma növekszik a legdinamikusabban. A fogyasztókat furcsa kettősség jellemzi: nagy részük kevésbé árérzékeny, ugyanakkor igen akcióérzékeny.
– A termékválasztásban nagy szerepe van a (tévé)reklámoknak, a beteg korábbi tapasztalatainak, az aktuális patikai megjelenéseknek és árakcióknak, illetve természetesen a gyógyszerészi ajánlásnak – állapítja meg az Egis Gyógyszergyár Zrt. OTC- és patikai üzletágvezetője.
– A fájdalomcsillapítás speciális terület, a vásárlók nem szívesen váltanak terméket és a legtöbbször azonnali megoldásra van szükség, így e kategóriában a folyamatos ellátás alapszükséglet, így fontos feladatunk – veszi át a szót Zákány-Mercz Krisztina.
– Határozottan a kisebb kiszerelések felé megy a piac, a vásárlók szívesebben vásárolnak kisebb mennyiséget tartalmazó kiszerelést, például csak egy kúrára elegendőt.
Pontos tájékoztatás és edukáció
Az Egisnél a termékfejlesztések kapcsán a nagyobb kiszerelések bevezetése, valamint a csomagolások megújítása van előtérben.
– A vásárlók megszólítására és üzenetátadásra rendkívül rövid idő áll rendelkezésre, ezért próbálunk minél kevesebb, de hangsúlyos üzenetet közvetíteni a rendelkezésre álló csatornákon. A patikákon kívül jellemzően tévéreklám, illetve online hirdetés formájában érjük el a célcsoportot, ezeken a felületeken lehetőség van egy-egy rövid termék „demo” bemutatására is, az officinán belül azonban relevánsabb, épp ezért hangsúlyosabb is a kereskedelmi (pl. árakció) előnyök bemutatása – ismerteti Dancza Dániel.
A betegek, illetve a vásárlók érdekeit szem előtt tartva, a partnereikkel egyeztetve rendszeresen szerveznek árakciókat, melyeket offline (árakciós plakátok, akciós újságos és akciós tévéhirdetések formájában) és online felületeken is hirdetnek.
A Kulcs Patikáknál márkaépítésben komoly szerepet szánnak a jövőben egy saját márkás termékvonal kialakításának. Ezenkívül a kommunikációs csatornáik fejlesztésére fordítanak nagyobb erőforrásokat.
– Expediálóink (patikában kiszolgáló szakszemélyzet: gyógyszerészek, szakasszisztensek) folyamatos tréningeken, képzéseken vesznek részt, hogy minél magasabb szinten tudják tartani ismereteiket. Edukációs céllal a tartalomgyártásunk a honlapunkra, a Facebook-oldalunk élő műsorára, a hírlevélrendszerünkre és a novemberben induló PodCast csatornánkra koncentrál – vetíti előre Zákány-Mercz Krisztina.
Fő fókuszba jövőre a törzsvásárlói programjuk kerül, a Kulcs Kártya Program. A Rossmann polcain az alapvitaminok mellett egyre nagyobb választék jelenik meg a kisebb fogyasztói célcsoportok számára: a fiatalabbak stresszes életmódjára, a bőröregedés kezelésére, a vegetáriánus életmódot folytató fogyasztók vitaminpótlására, a változókori tünetek kezelésére stb.
– Bizonyos bolti másodkihelyezések – melyek akciókhoz kötődnek –, lehetővé teszik számunkra az edukációt. A webshopunkban pedig igyekszünk bővíteni a termékekhez feltöltött információkat – közli Mezei Gyöngyvér.
A dm Kft.-nél az üzletekben dolgozó kolléganőik/kollégáik továbbképzése folyamatosan zajlik, köszönhető ez a belső képzéseiknek, illetve az e-learning anyagaiknak. Ezáltal a vásárlóikat is sokkal professzionálisabban tudják eligazítani ezen a területen. A polcok előtt különböző polccsíkok segítik a tájékozódást, átláthatóbb képet biztosítva.
– A dm-ben a Pharma kategória nagy fókuszt kap, szinte az összes eladásösztönző elemet igénybe vesszük a kategória népszerűsítésére – osztja meg lapunkkal Zabán Ferenc.
A Herbaház kereskedőként arra törekszik, hogy a személyes áruházi és az online vásárlások során ugyanolyan magas szintű kiszolgálást és vásárlási élményt tudjon nyújtani, e kettő kombinációja pedig minden fogyasztói igényt maradéktalanul ki tudjon elégíteni. Ennek szellemében megújítják és kibővítik törzsvásárlói programjukat is, amelybe bekapcsolják webáruházukat. //
Főként értékben tudtak növekedni a nagy OTC-kategóriák
Az OTC-kategóriákra vonatkozó adatok nem teljes Magyarország kiskereskedelmét fedik le. A következőkben a vizsgált piacot bizonyos magyarországi láncok – Auchan, Tesco, SPAR, INTERSPAR, METRO, dm, Rossmann – összesített forgalma jelenti.
Vitaminok és ásványi anyagok
A NielsenIQ által felmért OTC-piac legnagyobb kategóriáját a vitaminok jelentik, amelyek a 2021. augusztus és 2022. július közötti időszakban közel 11 milliárd forint eladást értek el. Ez 5%-os bővülést jelent az előző év azonos periódusához képest. Darabeladásban azonban mérsékelt, 2%-os visszaesést regisztrált a NielsenIQ, ám így is közel 8 millió doboz került a kosarakba.
A darabeladás visszaesése főként a gyártói márkákból származik, amelyek mennyiségi eladása 3%-kal csökkent a vizsgált időszakok között, s csak értékben tudtak növekedni (elsősorban az árszínvonal-emelkedés hatására). A gyártói márkák értékbeli részesedése továbbra is jelentős, 89%, de 1%ponttal gyengült az előző időszakhoz képest. Ezzel szemben a saját márkás termékek értékben 17, darabeladásban másfél százalékkal erősödtek.
A vitaminok közül a C-vitamin rendelkezik a legnagyobb, közel másfél milliárdos árbevétellel a vizsgált időszakban, ami megközelítőleg másfél millió eladott darabot jelent. Szorosan követi őt a C+D-vitamin, valamint a D-vitamin (mindkettő több mint 1 milliárdos bevétellel), több mint 600 ezer és csaknem félmillió darab eladott csomaggal. Mindhárom vitamintípus csökkent értékben és mennyiségben is az előző évhez képest.
Kiszerelések tekintetében a forintban mért eladás felét jelentik az 50–99 darabos készítmények, több mint 20%-ot pedig a 100–499 darabosak, amelyek még dinamikusabban tudtak nőni, mint a piacvezető szegmens.
Étrend-kiegészítők
A másik meghatározó OTC-kategória az étrend-kiegészítő, amely a vitaminnal ellentétben még darabeladásban is erősödött az előző időszakhoz képest. A NielsenIQ adatai szerint a hazai fogyasztók mintegy 8 milliárd forint értékben vásároltak étrend-kiegészítőket, ami mennyiségben körülbelül 3 millió dobozt jelent. A növekedés mértéke az előző periódushoz viszonyítva értékben 14% volt, mennyiségben pedig 7% (a 7 lánc összesített adatai alapján).
Ha a márkákat nézzük, vezető szereppel bírnak a gyártói márkák 97%-os értékbeli részesedéssel, valamint több mint 14%-os értékbeli és 8%-os darabbeli növekedés mellett. A saját márkás termékek forgalma is bővült, 6%-kal értékben és 1%-kal mennyiségben.
A forgalom 37%-a, vagyis 3 milliárd forint az 50–99 darabos kiszerelésekre megy el. Az ennél eggyel kisebb, 30–49 darabos étrend-kiegészítőknél 30%-os értékbeli piaci részesedést és csaknem 2 és fél milliárdos árbevételt regisztráltunk. Mindkét szegmens növekvő tendenciát mutat.
Leginkább kapszula formában szedjük az étrend-kiegészítőket (50%), de a tabletta változat is népszerű (31%), s mindkettő növekedést mutat értékben és darabeladásban is.
Felhasználók szerint a legnagyobb értékben a felnőtteknek készített termékeket vásárolták (95%), de növekedést mutat a gyerek szegmens is, mely értékben 20, darabban pedig 16%-kal bővült.
Ízületi problémák kezelésére szolgáló orális készítmények
Az előző kategóriáktól kisebb, ám annál dinamikusabban fejlődő piac az ízületi problémák kezelését célzó készítményeké.
A NielsenIQ adatai alapján a kategória forgalma meghaladta a 380 millió forintot 2021. augusztus és 2022. július között, ami az előző periódushoz képest 86%-os gyarapodást jelent. Továbbá eladott darabszámban is tudott növekedni, méghozzá több mint 23%-kal (89 ezer darabot értékesítettek).
A növekedést elsősorban az 50–99 darabos szegmens fejlődése hajtja, amely mostanra a piac több mint kétötödét szerezte meg. //
Ez a cikk a Trade magazin 2022.12-01. számában olvasható.
Kapcsolódó cikkeink
Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Több mint 1,2 milliárdos korszerűsítés a székesfehérvári INTERSPAR hipermarketben
A SPAR folyamatosan arra törekszik, hogy áruházai kényelmes körülményeket biztosítsanak…
Tovább olvasom >Mindenkinek a vásárló a fontos – mindig, mindenhol, mindenkor – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
A Business Days harmadik, szerdai napjának délelőttje az elmúlt másfél…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >