Vevőközpontú megoldások – a kereskedelem jövője
Igazi shopper marketing oázisra bukkant Mike Anthony. A Marks&Spencer üzlet ugyanis tele van vevőcentrikus ötletekkel, amik közül biztos több beépül majd a jövő élelmiszer kereskedelmébe.
Új dolgok kipróbálása
Mike Anthony, Consumer, Shopper, Retail Expert (fogyasztói, vásárlói és kiskereskedelmi szakértő) az M&S bolt bemutatója a világ számos részén látogatott már üzleteket, sokat tapasztalt szakember. Leginkább az bosszantja, ha a fél világot átutazva más nyelven és más márkaneveken, de ugyanazokkal az unalmas in-store klisékkel találkozik, mint bárhol. Viszont ha a következőkben leírtakhoz hasonló boltokba kerül, shopper marketing mennyországban érzi magát.
A Marks & Spencer (M&S) prémium jellegű áruház, választékának többsége sajátmárkás, már ez a kettősség is a koncepció különlegességét mutatja. A szerző azt is leszögezi, hogy ez a bolt sem tökéletes, de szeretnivaló a sok-sok okos ötlet, a régi és új ötvözete, mind vevőcentrikus módon megvalósítva. Ez a kereskedő igazán meg akarja hódítani a vásárlók szívét, eszét és persze pénztárcáját. Ez a kereskedő felismerte, hogy a kereskedelem jövője sokkal többet jelent a polcokra kihelyezett termékeknél, az akcióknál és az árengedménynél.
Az első benyomás
Fontos, hogy amint belépünk egy boltba, ne rögtön az ár üzenetek ugorjanak a vásárlókra, mert akkor azonnal át is állnak akciókereső, spórolós üzemmódban. Ebben az üzletben viszont szinte ordít, hogy friss, finom, izgalmas az étel.
Vevőközpontú üzenetek
A látvány mellett a táblák és üzenetek is megérintenek. Érdemes tanulmányozni ezt a narancs kihelyezést. Nagy betűkkel a facsarásra biztat, azonnal a zamatos, frissen facsart narancslét megidézve kiemel egy lehetséges fogyasztási alkalmat. A kisebb betűk pedig tovább vezetnek, azt javasolva, hogy a narancslét akár egy finom salátaöntethez is felhasználhatjuk. Így változhat egy unalmas citrusféle eladása egy étvágygerjesztő kalanddá és vacsora inspirációvá, amihez természetesen további termékek vásárlása szükséges.
Másodlagos és keresztkategóriás kihelyezések
Az összetartozó termékek inspiratív, együttes kihelyezése egyértelműen vásárlásra ösztönöz. Így van ez az itt látható bor és sajt, BBQ tűzgyújtó és a steak szeletek vagy éppen a kávé és a keksz együttes kirakásával. De volt még mustár és sonka, chips és mártogató, majonéz és tészta páros is.
Vásárlói nyelvezetű edukáció
A lenyűgöző sajtkínálat ízkavalkádjában egy egyszerű, de megkapó és érthető tájékoztató segít kiválasztani, ami a vásárlónak a legjobb választás lehet. Semmi túlbonyolítás, eredetről, vagy a tehenek masszírozásáról, csak az ízek bemutatása egyszerűen, érthetően, a vásárlók nyelvén. Két kérdésre ad választ ez a tábla: Melyik fog nekem ízleni? és Miért vegyek egynél többet?
Fenntarthatóság szükséges a jövő boltjához
Mindenkinek fontos a fenntarthatóság, a kereskedelem sem lehet kivétel. Fenntartható működést segít elő a csomagolásmentes termékek kínálata, az ömlesztett önkiszolgáló tartályok használata saját tartós csomagolásban vagy a bolt által biztosított papírzacskóban. Újrahasznosító gyűjtőhelyek is kihelyzésre kerültek, ahova az otthon már nem használható csomagolóanyagokat tehetik be a vásárlók. Az eladótérben pedig tábla hirdeti, hogy a teljes M&S működése karbonsemleges.
És még sok más ötlet
A grillcsirkés pult az illatokkal és a friss bagette kihelyezéssel az európai nyaralásokat idézi és azonnali vásárlásra ösztönöz. A látványpékség. A sushi bár. Bizony, minden ízlésnek megfelel ez a bolt. Persze vannak hibák, ez az üzlet sem tökéletes. Esztétika, zsúfoltság, egymást kitakaró táblák, túl sok display, ami akadályozza a haladást, de ez már egy másik történet.
A tanulság
Itt az idő, hogy az élelmiszer kiskereskedelem és a márkagyártók sokkal több innovatív, vevőközpontú újdonságot próbáljanak ki. Nem elég néhány új képernyőt kihelyezni vagy még több árkommunikációt használni, hanem tényleg meg kell nyerni, be kell vonni a vásárlókat. Nem ezt a példát kell lemásolni és betenni egy sushi bárt, hanem az adott vásárlóközönség szívéhez kell közel férkőzni, véli Mike Anthony.
Kapcsolódó cikkeink
A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >