Vevőközpontú megoldások – a kereskedelem jövője
Igazi shopper marketing oázisra bukkant Mike Anthony. A Marks&Spencer üzlet ugyanis tele van vevőcentrikus ötletekkel, amik közül biztos több beépül majd a jövő élelmiszer kereskedelmébe.
Új dolgok kipróbálása
Mike Anthony, Consumer, Shopper, Retail Expert (fogyasztói, vásárlói és kiskereskedelmi szakértő) az M&S bolt bemutatója a világ számos részén látogatott már üzleteket, sokat tapasztalt szakember. Leginkább az bosszantja, ha a fél világot átutazva más nyelven és más márkaneveken, de ugyanazokkal az unalmas in-store klisékkel találkozik, mint bárhol. Viszont ha a következőkben leírtakhoz hasonló boltokba kerül, shopper marketing mennyországban érzi magát.
A Marks & Spencer (M&S) prémium jellegű áruház, választékának többsége sajátmárkás, már ez a kettősség is a koncepció különlegességét mutatja. A szerző azt is leszögezi, hogy ez a bolt sem tökéletes, de szeretnivaló a sok-sok okos ötlet, a régi és új ötvözete, mind vevőcentrikus módon megvalósítva. Ez a kereskedő igazán meg akarja hódítani a vásárlók szívét, eszét és persze pénztárcáját. Ez a kereskedő felismerte, hogy a kereskedelem jövője sokkal többet jelent a polcokra kihelyezett termékeknél, az akcióknál és az árengedménynél.
Az első benyomás
Fontos, hogy amint belépünk egy boltba, ne rögtön az ár üzenetek ugorjanak a vásárlókra, mert akkor azonnal át is állnak akciókereső, spórolós üzemmódban. Ebben az üzletben viszont szinte ordít, hogy friss, finom, izgalmas az étel.
Vevőközpontú üzenetek
A látvány mellett a táblák és üzenetek is megérintenek. Érdemes tanulmányozni ezt a narancs kihelyezést. Nagy betűkkel a facsarásra biztat, azonnal a zamatos, frissen facsart narancslét megidézve kiemel egy lehetséges fogyasztási alkalmat. A kisebb betűk pedig tovább vezetnek, azt javasolva, hogy a narancslét akár egy finom salátaöntethez is felhasználhatjuk. Így változhat egy unalmas citrusféle eladása egy étvágygerjesztő kalanddá és vacsora inspirációvá, amihez természetesen további termékek vásárlása szükséges.
Másodlagos és keresztkategóriás kihelyezések
Az összetartozó termékek inspiratív, együttes kihelyezése egyértelműen vásárlásra ösztönöz. Így van ez az itt látható bor és sajt, BBQ tűzgyújtó és a steak szeletek vagy éppen a kávé és a keksz együttes kirakásával. De volt még mustár és sonka, chips és mártogató, majonéz és tészta páros is.
Vásárlói nyelvezetű edukáció
A lenyűgöző sajtkínálat ízkavalkádjában egy egyszerű, de megkapó és érthető tájékoztató segít kiválasztani, ami a vásárlónak a legjobb választás lehet. Semmi túlbonyolítás, eredetről, vagy a tehenek masszírozásáról, csak az ízek bemutatása egyszerűen, érthetően, a vásárlók nyelvén. Két kérdésre ad választ ez a tábla: Melyik fog nekem ízleni? és Miért vegyek egynél többet?
Fenntarthatóság szükséges a jövő boltjához
Mindenkinek fontos a fenntarthatóság, a kereskedelem sem lehet kivétel. Fenntartható működést segít elő a csomagolásmentes termékek kínálata, az ömlesztett önkiszolgáló tartályok használata saját tartós csomagolásban vagy a bolt által biztosított papírzacskóban. Újrahasznosító gyűjtőhelyek is kihelyzésre kerültek, ahova az otthon már nem használható csomagolóanyagokat tehetik be a vásárlók. Az eladótérben pedig tábla hirdeti, hogy a teljes M&S működése karbonsemleges.
És még sok más ötlet
A grillcsirkés pult az illatokkal és a friss bagette kihelyezéssel az európai nyaralásokat idézi és azonnali vásárlásra ösztönöz. A látványpékség. A sushi bár. Bizony, minden ízlésnek megfelel ez a bolt. Persze vannak hibák, ez az üzlet sem tökéletes. Esztétika, zsúfoltság, egymást kitakaró táblák, túl sok display, ami akadályozza a haladást, de ez már egy másik történet.
A tanulság
Itt az idő, hogy az élelmiszer kiskereskedelem és a márkagyártók sokkal több innovatív, vevőközpontú újdonságot próbáljanak ki. Nem elég néhány új képernyőt kihelyezni vagy még több árkommunikációt használni, hanem tényleg meg kell nyerni, be kell vonni a vásárlókat. Nem ezt a példát kell lemásolni és betenni egy sushi bárt, hanem az adott vásárlóközönség szívéhez kell közel férkőzni, véli Mike Anthony.
Kapcsolódó cikkeink
AI és fenntarthatóság lehetnek a középvállalatok kitörési pontjai a bizonytalanság idején
A Grant Thornton International Business Report (IBR) legfrissebb adatai szerint…
Tovább olvasom >MLSZKSZ: Új lendületet kap az intermodális és fenntartható közlekedés
Július 31-én megjelent az Energiaügyi Miniszter 18/2025. (VII. 31.) számú…
Tovább olvasom >Megvannak a Fenntarthatóság szimbóluma idei díjazottjai
A Trade magazin hatodszor hirdette meg a Fenntarthatóság szimbóluma pályázatot. A…
Tovább olvasom >További cikkeink
62 700 vásárlás – minden korábbi rekord megdőlt az ALDI Sziget-boltjában
Immár nyolcadik alkalommal települt ki az ALDI a Sziget Fesztiválra…
Tovább olvasom >A Minecraft világa megelevenedik a SPAR áruházaiban
A világ egyik legismertebb és legkedveltebb videojátékának karakterei – köztük…
Tovább olvasom >Agrárminisztérium: a nemzeti kormányra mindig számíthatnak a magyar gazdák
A kormány egyik legfontosabb szövetségesei a magyar gazdák, ezért a…
Tovább olvasom >