Vészek borzolják a baromfit

Szerző: Szalai László Dátum: 2025. 10. 01. 17:49
🎧 Hallgasd a cikket:

Az Európa-, sőt, immár világszerte tapasztalható baromfivészek miatt az élőcsirke-ellátottság stabilitása lett az idei év kulcskérdése a szárnyashúsok piacán. Ráadásul az a furcsa helyzet állt elő, hogy az árrésstop miatt sok esetben jobban megéri exportálni, mint itthon eladni, ami tovább növelheti a nyomást a keresleti oldalon. Hiába nő az igény az egészség vagy a kényelem terén hozzáadott értékekkel rendelkező termékek iránt, a piaci szereplőknél a hatékonysági intézkedések élveznek elsőséget.

A cikk a Trade magazin 2025/10. lapszámában olvasható.

A hiányról és a magas árakról szól még mindig a szárnyasok piaca – e két jelenség egymásból következik.

A tavalyi évben kitört madárinfluenza-járvány az utóbbi 10 év legsúlyosabb kitörése volt Lengyelországban, ahol a szülőpártelepek is nagyban érintettek voltak. Újratelepítésük és termelésük visszaállítása hosszabb időt, legalább 9 hónapot vesz igénybe. A kór ráadásul megjelent Brazíliában is (történelmében először), ami az onnan érkező nyers termékek azonnali tiltását jelentette az EU országaiban.

Ha ez még nem lenne elég, Lengyelországban egy másik baromfikór, a Newcastle-betegség is jelen van, amit nagyon nehezen tudnak megállítani. Az ősz beköszönte pedig hagyományosan a madárinfluenza kiújulásának ideje, ami nem sok jót vetít előre az év hátralévő részére.

Mellfilé-dominancia

Lippai Attila
kereskedelmi igazgató
Master Good
Cégcsoport

– A belföldi piacot a 2024-es év első felében a defláció, valamint a hatósági árak kivezetése utáni visszarendeződés jellemezte, míg a második félévben már egyre inkább kirajzolódtak az európai piacok nehézségei belföldön is. Emiatt azóta is hatalmas nyomás érződik a keresleti oldalon, mindenki igyekszik biztosítani a stabil működéshez szükséges alapanyag-ellátottságot, függetlenül attól, hogy vágóhídi vagy kiskereskedelmi oldalról figyeljük az eseményeket – elemzi a kialakult helyzetet Lippai Attila, a Master Good Cégcsoport kereskedelmi igazgatója. – Az árrésstop bevezetése komoly turbulenciát okozott a piaci szereplők számára, különösen annak fényében, hogy a januári referenciahónap a kiskereskedelmi láncok között hatalmas árversenyt eredményezett.

A kategória erősen mellfilévezérelt, ez az évek óta kategóriaelső termék időközben a magyar lakosság első számú fehérjeforrásává vált. Ezért a Master Goodnál a mellfilé dominanciájára, sőt, esetleges tovább erősödésére számítanak a következő hónapokban – figyelembe véve azt is, hogy az árrésstop november végéig biztosan garantálja az alacsony árakat.

Hazai ki, import be?

Iványi Levente
ügyvezető
Pro-Duck

A szárnyaspiac hosszú távú kilátásai a jelenlegi problémák ellenére nem rosszak. Különböző kutatások szerint hosszabb távon a baromfihús lesz a leggyorsabban növekvő húsféle a világban, és a piac legalább 47%-át fogja kitenni 5 év múlva. A mennyiségi növekedés elsősorban a fejlődő országokban várható, míg Európában és Észak-Amerikában a húsfogyasztás csökkenése miatt lassúbb lehet a bővülés, tudjuk meg Iványi Leventétől, a Pro-Duck Kft. ügyvezetőjétől, aki a hazai piaci helyzetről szólva megállapítja: az árrésstop bevezetése jelentős kihívást okoz az értéklánc valamennyi résztvevőjének.

– Tekintettel arra, hogy ez az intézkedés a költségek emelkedését nem korlátozza, így kulcskérdés a hatékonyság javítása, amihez beruházások szükségesek – emeli ki Iványi Levente. – Rövid távon azt tapasztaljuk, hogy exportálni a terméket sokszor kedvezőbb áron lehet, mint belföldi piacon értékesíteni. Természetesen belföldi piacainkat meg kívánjuk tartani, ezért fokozni kell az együttműködést a kereskedelmi partnereinkkel. Amennyiben azonban az árrésstop sokáig fennmarad, az a bizonytalan minőségű importtermékek magyar piacon való megjelenését is jelentheti, illetve az ellátás bizonytalanságát is eredményezheti, mert a belföldi rendelések nagysága a külföldi beszállítók szállító képességétől függhet.

A stabilizálódás jelei

Hurtony Sándor
ügyvezető
HURRA Trade

Az élő állat sajátossága, hogy a nevelési ciklusa jóval hosszabb, mint a csirke esetében, a madárinfluenza miatt pedig ez egyre kiszámíthatatlanabbá vált, húzza alá Hurtony Sándor, a HURRA Trade Kft. ügyvezetője, aki hozzáteszi:

– Emiatt a termelők tömegesen álltak át a jóval nagyobb forgási sebességgel rendelkező broiler csirke tartására, aminek az ipari feldolgozása is sokkal könnyebben automatizálható.

Tapasztalatai szerint a csirkehús iránt egyre nagyobb a kereslet, azon belül is a mellfilé a legnépszerűbb termék. A pulykahús iránt a kereslet visszaesett, igaz, a kínálat is arányosan csökkent. A csomagolt termékek kedveltsége folyamatosan növekszik. A legfontosabb értékesítési csatornák továbbra is a nemzetközi áruházláncok piacai. Az árak kizárólag felfelé mozogtak az elmúlt időszakban.

Bukovenszki Beáta
belkereskedelmi
osztályvezető
Gallicoop

2024 a pulykafeldolgozás területén is kihívásokkal teli év volt, ugyanakkor a piac­stabilizálódás jelei már láthatók.

– A kereslet az árrésstopban szereplő termékek irányába tolódott, vállalatunk termékei közül ez a pulykapárizsi esetében jelentkezett – mondja Bukovenszki Beáta, a Gallicoop Zrt. belkereskedelmi osztályvezetője. – 2025 eddig kiegyensúlyozottabb, a fogyasztói bizalom lassan, de érezhetően erősödik, különösen az év közepétől. Cégünk optimistán tekint az év végi időszakra.

Az elmúlt időszakban Bukovenszki Beáta szerint jól látható, hogy a vásárlók preferenciái tovább finomodtak: nő az érdeklődés a magasabb feldolgozottságú, gyorsan elkészíthető termékek iránt, legyen szó fűszerezett, szeletelt vagy panírozott pulykatermékekről.

Kockázva, csíkozva, marinádozva

Az élőcsirke-ellátottság az idei év várható eredményének a kulcsa, szögezi le Lippai Attila. A Master Good Cégcsoport ebből a szempontból szerencsés helyzetben van, hiszen évről évre sikerrel vesszük fel a harcot a pandémiával, így a szükséges alapanyag egész évben rendelkezésre áll.

– Nem tapasztalunk szignifikáns eltérést a szortimentben a termékek arányában – jegyzi meg a kereskedelmi igazgató. – Nemrégiben, az infláció megugrásának éveiben jelentősen nőtt ugyan az igény a legolcsóbb termékek (farhát, belszervek, levescsomagok) iránt, de azóta ez a trend megállni látszik, és ismét a hagyományosabb termékek (mellfilé, combalkatrészek) felé fordulnak vevőink.

Ezt jelzi a drágább márkacsaládjaik iránti stabil kereslet is: a Tanyasi remekül teljesít, a GMO-mentes szortiment hónapról hónapra sorra dönti az eladási rekordokat, és a BBQ-szezon is kiváló számokat produkál, sorolja Lippai Attila. Vagyis, bár az „árharcos” termékek iránt továbbra is jelentős igény mutatkozik, ám igenis létezik, sőt, erősödik azon vásárlói réteg, amely hajlandó áldozni a kényelmi termékek oltárán.

A friss csirkehús alapvetően kevés lehetőséget biztosít az innovációra, legfeljebb a csomagolástechnológia és a kényelmi szempontok alapján lehet újdonságokról beszámolni.

– Előbbi esetben a multik piacán a tálcás és kisvákuumos termékek előretörése látható a pultos „lédig” termékek kárára, míg az utóbbi kérdésben már jelentősebb volt az elmozdulás. A jól megszokott termékpalettán túl a kockázott, csíkozott mellfilék, combfilék, illetve a marinádozott termékek bővülő ízvilága várja a főzni-grillezni vágyó, kényelmi termékek szerelmeseit – mondja a Master Good kereskedelmi igazgatója.

A csomagolt termékek kedveltsége folyamatosan növekszik

Keresik a márkát

Az idei év eddig kedvező értékesítési számokat hozott a Pro-Duck számára. A vásárlók egyre szélesebb rétege ismeri meg és keresi a boltok polcain termékeiket.

– Bár a kereskedelmi márkák térnyerése természetesen kihat a teljes piacra, de mi a márkánk forgalmazásánál azt tapasztaljuk, hogy a növekvő kereskedelmi megrendelések mellett is rendre készletnélküliség van a boltok polcain – állapítja meg Iványi Levente. – Ez azt jelenti számunkra, hogy a vásárló meg tudja különböztetni a boltokban forgalmazott márkákat. Szortimentünkből növekszik a „kukoricás csirke” termékünk kedveltsége egészben és részekre bontva is.

Mivel azt látják, hogy a fogyasztók egyre jelentősebb része fókuszál az egészségesebb húsfogyasztásra, ezért a cég innovációival a jövőben igyekszik minél inkább kielégíteni ezeket az igényeket, változatlanul magas minőségben.

– Mi abban hiszünk, hogy vásárlókat, fogyasztókat egyre célzottabban kell megkeresnünk, így a digitális marketing különféle eszközeit kívánjuk igénybe venni a figyelemfelkeltésre – emeli ki az ügyvezető. Kereskedelmi partnereinkkel készek vagyunk együttműködni a számos területen, valamint tovább folytatjuk a kóstoltatásainkat is.

Gépesítés a hatékonyság érdekében

A HURRA Trade legnépszerűbb termékei a különböző konyhák számára előkészített csirkemellfilék és a pulykamellszeletek. A mellfilé jelentős drágulása okán a comb­filék iránti kereslet is megnőtt.

– Idei évben a gépesítésen volt a legnagyobb hangsúly, és ezen az úton is szeretnénk tovább haladni – beszél terveikről Hurtony Sándor. – Új csomagológépeket helyeztünk üzembe, valamint új kalibráló sort és nagyobb teljesítményű gépeket is beüzemeltünk.

A cég számára a legjobb reklám a minőség, és igyekeznek a folyamatosan növekvő kereslettel lépést tartani.

– Számunkra a nemzetközi élelmiszeripari kiállításokon való megjelenés a legfontosabb – zárja gondolatait az ügyvezető.

Szponzorált illusztráció

Reflektorban a kényelem

A Gallicoop termékkínálatából az elmúlt időszakban a kényelmi pulykatermékek – például a marinádozott grilltermékek és a percek alatt megsüthető grillkolbászok – teljesítettek kiemelkedően, különösen a nyári grillszezonban.

– Innovációinkat két fő szempont vezérli – húzza alá Bukovenszki Beáta. – Az egyik az egészségtudatosság, ami magas fehérjetartalmú, alacsony zsírtartalmú termékek fejlesztésében ölt testek, a másik pedig a kényelem, ami időmegtakarítást kínáló, gyorsan elkészíthető formátumok bevezetésére sarkall minket. Az idei év fókuszában a kényelmi termékek fejlesztése, valamint a fűszerezett, pulykahúsalapú street food termékek megjelenése áll.

A Gallicoop marketingtevékenységében egyaránt jelen vannak ATL- (pl. TV, rádió, outdoor) és BTL- (pl. online kampányok, instore promóciók, PR) eszközök.

– Az év végi szezonban a receptvideós tartalmak, valamint a digitális kampányok (pl. közösségi média, YouTube) kerülnek előtérbe – tájékoztat a belkereskedelmi osztályvezető. – Emellett fontos szerepet kapnak a fesztiválokon és tematikus rendezvényeken való márkamegjelenések is.

 

Ünnepekkor választjuk a kacsát és a libát

A friss húsok közül messze a csirkehús a legnépszerűbb a magyar háztartások körében, mind a vásárlók számát, mind a mennyiséget tekintve. A pulyka-, a kacsa- és a libahús volumene jelentősen elmarad a csirkéétől, a pulykát azonban egyes vásárlói csoportok egész évben választják alternatívaként, a kacsa- és libahús pedig az ünnepi alkalmakkor kerül az asztalokra.

Vendégszerző:
Nábelek Fruzsina
data analyst team lead
YouGov

A csirke után a pulyka a második legnépszerűbb baromfi a magyar vásárlók körében, az elmúlt egy évben a vásárlók átlagosan körülbelül 4,5-5 kiló pulykahúst vittek haza, alkalmanként kb. 1 kilogrammot. A pulykahús népszerűsége azonban némileg csökkent az elmúlt időszakban: míg a korábbi években a magyar háztartások több mint felébe került pulyka, az elmúlt egy évben ez az arány 50% alá csökkent.

A pulykahús átlagára 2022–2023-hoz képest mérséklődött, a tavalyi év folyamán azonban folyamatosan nőtt, különösen az utolsó negyedévben. Ezzel párhuzamosan a vásárolt mennyiség is csökkent, és az ünnepi időszakban 13%-kal maradt el az előző év azonos időszakától.

A csirke és pulykahússal ellentétben a harmadik legnépszerűbb baromfi, a kacsa, elsősorban az ünnepi alkalmakkor kerül az asztalra. Az elmúlt egy évben a háztartások körülbelül 40%-a vásárolt kacsát a boltokban, átlagosan évente 3-4-szer, alkalmanként körülbelül másfél kilogrammot. 2024-ben az éves mennyiség több mint harmadát a karácsonyi időszakban és húsvétkor vitték haza a boltokból.

A baromfihúsok közül a liba továbbra is szezonális termék, a magyar háztartások általában a Márton-napi időszakban választják: az elmúlt években a volumen felét az év utolsó hónapjaiban vitték haza a vásárlók. A liba népszerűsége jelentősen kisebb, mint a többi baromfihúsé, csupán a háztartások 7%-a vásárolta az elmúlt egy évben, átlagosan évente egyszer-kétszer vették.

A pulyka-, a kacsa- és a libahús átlagára negyedévenként (Ft)

Forrás: YouGov Shopper Panel

Kik vásárolják az egyéb baromfihúsokat?

Míg a csirkehús minden háztartásban gyakran vásárolt termék, demográfiai profilja hasonló, mint a háztartások összességének, addig az egyéb baromfihúsok felülreprezentáltak a nyugdíjasok és az idősebb, gyerektelen háztartások között. A pulykahús, bár az átlagnál alacsonyabb arányban, de előfordul a családos háztartásokban is, a kacsa- és libahúst kevésbé vásárolják.

Jellemző emellett, hogy kacsa- és libahúst inkább a nagyobb településeken és Budapesten vásárolnak a háztartások.

Kapcsolódó cikkeink