Versenyelőnyt hoz a minősített termék
Az élelmiszerbiztonság folyamatában a tanúsítványok üzleti előnyhöz juttathatják a cégeket, ha azok vezetői komolyan veszik az auditokat és nem kényszerként élik meg. Az auditok területén újdonság az energetikai tanúsítvány, mely minden 250 főnél nagyobb vállalatok esetében kötelező.
Belső indíttatásból érdemes egy tanúsítás megszerzése mellett dönteni, csak így szavatolható a hosszú távú előny.
– A cég stabilabbá válik számos szempontból, amit a harmadik, pártatlan félévenkénti ellenőrzési gyakorlatának is köszönhet – véli Tánczos Lajos az ÉMI-TÜV SÜD Kft. vezető auditora. – Ellenben, ahol valamely kényszer hatására döntenek a tanúsítás megszerzése mellett, ha nincs mellette vezetőségi elkötelezettség, úgy eredményre se nagyon számítsunk.
Megváltozott szabványok
A vezető auditor meglátása szerint a tanúsítási piac az utóbbi évben csak nagyon kicsit növekszik, ennek oka lehet, hogy a kormányzati pályázatoknál már nem elvárás a rendszertanúsítvány. Szerencsére a nagyvállalatok komoly hangsúlyt fektetnek a minőségbiztosításra.
Ami pedig az újdonságokat illeti, minőségbiztosítás területén az idei évben két szabvány is jelentős változáson esik át. Ez egyik az MSZ EN ISO 9001:2009, a másik az MSZ EN ISO 14001:2005 szabvány. Mindkét szabvány fontos elemeként hangsúlyosabbá válik a vállatok kockázatkezelése, kockázatértékelési szabályozása. Újdonság továbbá a 2012/27-es EU direktíva előírása, mely alapján a nagyvállalatoknak, azaz a 250 főnél nagyobb vállalatoknak kötelező energetikai audit elvégzését írja elő annak érdekében, hogy évente 1,5 százalék energiamegtakarítást érjenek el.
Minőségi információ termékekről
Ahhoz, hogy megfelelő minőségű, megbízható termékeket kínáljanak a kereskedők, figyelniük kell, hogy a termék címkéjén található információk hitelesek, megbízhatóak, és a jogszabálynak megfelelőek legyenek bolti, de webes értékesítés esetén is. Amint arról a Trade Magazin is már korábban írt, tavaly decemberben lépett életbe a 1169/2011 EU rendelet, mely a termékek címkéjén megjelenő információkat, többek között az allergének kiemelését, illetve a tápértéktáblázat formáját szabályozza.
– A rendelet által előírt kötelező tápértékjelölés viszont csak 2016 decemberétől lép életbe, így a továbbiakban is még nagyon sok csomagolásváltásra számíthatunk emiatt – figyelmeztet Bosnyák Júlia, a Brandbank adatminőségért felelős vezetője.
Jogszabály területén szigorodott a húsok eredetének megjelölésére vonatkozó szabályozás. Idén áprilistól az előrecsomagolt, hűtött vagy fagyasztott csirke-, disznó-, birka- és kecskehús csomagolásán fel kell tüntetni az állattartás és a vágás helyét. Bosnyák Júlia szerint, mivel az információ változó lehet, ez a szigorítás a távértékesítést nem érinti.
Ami pedig a webes értékesítés minőségét illeti: fontos az állandó fejlesztés, hogy minden adatot át tudjanak venni, ami a csomagolásokon található, és mindezt olyan formában jelenítsék meg, ami megfelel a jogszabályi előírásoknak. Bosnyák Júlia hangsúlyozta, hogy figyelni kell arra is, hogy az online áruházakban található termékadatok és képek egyezzenek a boltok polcain fellelhetőkkel.
Hiteles adatok
A márkatulajdonos által megadott, hiteles ellenőrzött adatokat közvetíti a GS1 Magyarország SafeBrand megoldása.
– A csatlakozó márkák segítségével egy olyan háttér adatbankot hoztunk létre, mely lehetővé teszi a termékadatok megosztását nemcsak a fogyasztó mobiltelefonjával, hanem webshopokkal is, így biztosítva a hiteles teljes körű termékadatokat az online vásárlóknak – hangsúlyozza Burányi Zsófia, PR és marketing menedzser.
Mobiltelefonon az adatbázis egy ingyenes mobilalkalmazásban ölt testet, melyet regisztráció nélkül lehet használni. Vásárláskor csak le kell olvasni a mobilalkalmazás segítségével a terméken található vonalkódot, és az applikáció azonnal megjeleníti a képernyőn a termékről elérhető információk teljes körét vagy éppen a kapcsolódó termékeket és recepteket, illetve az aktuális akciókat, promóciókat is.
Vass E.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >