Verseny az idővel

Szerző: Budai Klára Dátum: 2024. 10. 02. 11:27

A hatékony árukiszállítási stratégiák kidolgozása nemcsak a költségek optimalizálása miatt lényeges, hanem azért is, mert közvetlen hatással van az ügyfélélményre, és ezáltal a vállalat piaci pozíciójára. Az automatizáció, az innovatív szállítási megoldások, valamint a fenntarthatósági szempontok egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a modern e-kereskedelmi logisztikában, ami új irányvonalakat és gyakorlatokat teremt az ágazatban.

A cikk a Trade magazin 2024/10. lapszámában olvasható.

Az e-kereskedelem térnyerése jelentős átalakulásokat hoz az áruszállítási iparágban, különösen a logisztikai vállalkozások számára. Az online vásárlások gyors ütemű növekedése drasztikusan megemelte a szállítási volumeneket, ami súlyos nyomást gyakorol a cégekre. Fejlettebb eljárásokat kell kidolgozniuk, amelyek lehetővé teszik a megbízható és gyors kiszállítást, hogy megfeleljenek az elvárásoknak. A csomagautomaták megszaporodása például lehetőséget biztosít a vásárlóknak, hogy rugalmasan, a saját időbeosztásukhoz igazítva vehessék át a csomagjaikat.

Az informatikai fejlesztések, mint a járatoptimalizáló szoftverek és a mesterséges intelligencia használata, egyre kedveltebbé válnak, mivel ezek a technológiák nagymértékben növelik a folyamatok hatékonyságát. Nemcsak az időtényező pontos előrejelzésében segítenek, hanem abban is, hogy a mind inkább digitalizálódó világban a logisztikai szolgáltatók jobban alkalmazkodjanak a változó életmódbeli igényekhez, úgymint a home office elterjedéséhez.

Az e-kereskedelem globális szintű bővülése miatt a hazai piacon is élesedik a verseny, különösen a kínai csomagok megsokasodó volumene következtében.

A rugalmasság és a pontos szállítási időablakok iránti igény a B2C üzletágban egyre hangsúlyosabbá válik

Innovatív időszak

Panyi Mihály
csomaglogisztikai
technológia és termékmenedzsment
igazgató
Magyar Posta

A Magyar Posta a közúti szállításban széles palettával rendelkezik, a tehergépjárművektől kezdve az elektromos kerékpárokon át, sokféle eszköz színesíti flottájukat.

– Mi rendelkezünk hazánkban a legnagyobb elektromos flottával. Ezen felül futárjaink az ország legmodernebb depohálózatából indulnak el minden reggel és térnek vissza a nap végén. Az MPL+ projekt keretében 2023 decemberére logisztikai üzemeinket automatizált, óránként akár 3000 csomag feldolgozására is képes szállítópályákkal szereltük fel, országszerte 17 helyszínen – újságolja Panyi Mihály, a Magyar Posta Zrt. csomaglogisztikai technológia és termékmenedzsment igazgatója.

Az elosztási csatornákat illetően terjedelmes a választék, hiszen a klasszikus házhoz szállítás mellett a csomagok feladhatóak és átvehetők a több mint 3000 MPL PostaPont egyikén.

– A folyamatos automatizációval a produktivitásunk is javul, illetve az idei évben elkezdünk bevezetni egy járatoptimalizálási rendszert, ami szintén elengedhetetlen az ökológiai lábnyom csökkentéséhez. Végül, de nem utolsósorban, jövő évtől a meglévő csomagautomata-hálózatunkat napelemes kontingenssel szeretnénk bővíteni – emeli ki a szakember.

Mint mondja, a Magyar Posta innovatív szakaszában van, ahol a fejlődés a mindennapok része. Ez főleg új applikációk, új portálok megjelenésében és az értesítésben mutatkozik majd meg. A fizetési módok terén is lesznek újítások, illetve a környezetbarát megoldások esetében is terveznek előrelépéseket.

Optimalizált módszer

A FoxPost futárai a legapróbb részletekig kimunkált kiszállítási folyamattal dolgoznak, hogy a csomagok automatába helyezése a legkímélőbb és leggyorsabb legyen.

Bengyel Ádám
vezérigazgató
FoxPost

– A FoxPost elsősorban a csomagponti, ezen belül a csomagautomatás szállításra specializálódott, de házhoz szállítást is végez. Rendszerünkön keresztül magánszemélyek és üzleti partnerek egyaránt könnyedén adhatnak fel csomagot, illetve egyedi visszáru-stratégiánk is van. A környezettudatosságra, a fenntartható utolsó kilométeres szállításra törekszünk, ezért az egész struktúrát erre optimalizáltan alakítottuk ki. Nemzetközi szabványoknak megfelelő méréseink alapján tudjuk, hogy a csomagautomatás szállítás negyedannyi károsanyag-kibocsátást okoz, mint a házhoz szállítás – jelzi Bengyel Ádám Nándor, a FoxPost Zrt. vezérigazgatója és társalapítója.

Számos átalakítást hajtottak végre, hogy szolgáltatásuk alkalmas legyen a használtáru-cikkek eladására specializálódott marketplace-ekkel történő együttműködésre is.

– Hálózatfejlesztési kollégáink kifejezetten figyelnek arra, hogy automatáinkat olyan helyszínekre telepítsük, ahol az emberek egyébként is közlekednek. A következő év legfontosabb fejlesztése, hogy a Packetával közös, több mint 3000 db csomagautomatából és közel 2000 csomagpontból álló hálózatunkat egységesen üzemeltessük és fejlesszük tovább. Elektromos flottánkat is bővítjük, célunk, hogy Budapesten teljesen karbonsemlegesen szállítsunk a közeljövőben – vetíti előre Bengyel Ádám Nándor.

Szoftveres támogatás

A Packeta Hungary számos modern technológiát alkalmaz az áruszállítás pontosságának növelése érdekében. Az automatikus rendszerek, folyamatosan frissülő nyomkövetési platformok és a fejlett logisztikai szoftverek mind előidézik a szállítási folyamat optimalizálását.

Kovács Gábor
értékesítési és
marketingigazgató
Packeta Hungary

– Adatgyűjtéssel és elemzéssel javítjuk a szolgáltatásainkat, emellett a csomagponti hálózatunk fejlesztésére is nagy hangsúlyt fektetünk – tájékoztat Kovács Gábor, a Packeta Hungary Kft. értékesítési és marketingigazgatója, aki arról is informál, hogy széles körű palettát kínálnak mind üzleti, mind magánszemélyeknek.

A házhoz szállítás mellett fő területük a csomagponti kiszállítás, amely magas lefedettségével nagy rugalmasságot és kényelmet nyújt a vásárlóknak. Csomagpontjaik országszerte megtalálhatók, így mindenki kiválaszthatja a számára legkényelmesebb átvételi helyet. Magyarországon kívül további 33 országba szállítanak, ezzel támogatva a nemzetközi piacokra lépő e-kereskedőket.

A fenntarthatóság és a környezetvédelem kiemelt fontosságú a Packeta Hungary számára, amelyet a napelemmel működtetett Z-BOX csomagautomaták is alátámasztanak.

– Célunk, hogy még több csomagpontot hozzunk létre országszerte, és növeljük az ügyfelek részére elérhető átvételi lehetőségek számát. Megállás nélkül fejlesztjük az adatgyűjtési és elemzési rendszereinket, hogy még jobban megértsük az ügyfélelvárásokat és gyorsan reagáljunk a változásokra – ad betekintést Kovács Gábor.

Változást hozó szelek

A megrendelők egyre inkább ragaszkodnak az érintésmentes átvételhez, a kiszámíthatósághoz, a valós idejű nyomon követéshez, valamint az SMS-értesítésekhez és a futár közvetlen elérhetőségéhez. A rugalmasság és a pontos szállítási időablakok iránti igény a B2C üzletágban egyre hangsúlyosabbá válik.

A csomagautomaták és csomagpontok iránti kereslet látványos erősödést mutat, miközben a házhoz szállítás piaci részesedése mérséklődik. Ez a trend annak tudható be, hogy a vevők egyre inkább a kényelmes és költséghatékony megközelítéseket keresik, különösen a házhoz szállítás emelkedő költségei miatt. A legfrissebb kutatások szerint 2023 decemberében az online vásárlók 29%-a választotta a csomagautomatás átvételt, míg 2024-re ez az arány 38%-ra nőtt, miközben a házhoz szállítást preferálók aránya 59%-ról 49%-ra esett vissza.

2024 januárjától kezdődően minden kiscsomagos szállításnál kötelező az MPL-t is felajánlani. Ez az új előírás különösen az egyedi fejlesztésű webáruházaknak jelenthet kihívást, mivel az új integrációk erőforrás-igényesek lehetnek. Azok számára azonban, akik már korábban is integrált szállítási mechanizmusokat használtak, kevésbé jelent nehézséget.

A postatörvény által előírt adatvédelmi követelmények is érzékelhető változásokat hoznak, mivel a személyes adatok biztonságos kezelése kifejezett adatvédelmi stratégiát igényel. Ez újabb adminisztratív terheket ró a cégekre, akiknek ezért új protokollokat kell bevezetniük.

Kicsitől a legnagyobbig

A GLS Hungary szolgáltatásai között megtalálható a házhoz szállítás, mint a legnépszerűbb szállítási opció mellett az átadópontos kézbesítés is. Több mint 1850 GLS-automatát üzemeltetnek, ami jelenleg a legnagyobb csomagautomata-hálózat Magyarországon.

Balázs Attila
ügyvezető igazgató
GLS Hungary

– Stratégiánk részeként folyamatosan bővítjük a hálózatot a nagyvárosokban és vidéken is, hogy a vidéken élő ügyfeleknek is elérhetőek legyenek a rugalmas csomagkézbesítési megoldásaink. Ezen felül közel 1100 GLS CsomagPontunk áll rendelkezésre országszerte, amelyeket előszeretettel választanak az online térben, és fontos részét képezik átfogó portfóliónknak. Már elérhető a 24 órás kiszállítással működő GLS XXL szolgáltatásunk is, amelynek keretében a kiscsomag-logisztikai kereteket meghaladó, akár 80 kg tömegű küldeményeket is vállalunk, ugyanazon minőségi garanciákkal – avat be Balázs Attila, a GLS Hungary ügyvezető igazgatója.

Az Alsónémediben lévő központi szortírozó üzemük kapacitását úgy alakították ki, hogy képes legyen kezelni az év legforgalmasabb időszakaiban beérkező volumeneket is.

– Az elektromos járműflottánk bővítése is kulcsfontosságú része fenntarthatósági stratégiánknak. Jelenleg több mint 300-at üzemeltetünk országszerte. Budapesten és néhány nagyvárosban használunk úgynevezett teherbicikliket és elektromos robogókat, amelyek praktikusságuk mellett a céljainkkal is egybevágnak – ismerteti Balázs Attila.

Gyarapodó automaták

Varga László
értékesítési és marketingigazgató
DPD Hungary

A DPD Hungary Kft. korszerű elosztóközpontja csomagszállítási láncuk lelke. A teljesen automatizált szalagrendszeren óránként több mint tízezer csomag halad át, ezzel támogatva a gazdaságos és gyors szortírozást. Az adatszállítást modern informatikai hálózatuk biztosítja, amely által nyomon követhetők a küldemények, és információval szolgálnak a csomag életciklusáról.

– Belföldi és nemzetközi lefedettségünk révén prémium megoldásokkal és digitalizációs technológiákkal támogatjuk ügyfeleinket. Alapszolgáltatásaink közé tartoznak a háztól házig történő szállítások, időgarantált másnapi kézbesítéssel és 1 órás időablakkal. Országszerte több mint 800 csomagponttal és csaknem 200 csomagautomatával kínálunk sokrétű kézbesítési módozatokat. Helyi szinten is hozzájárulunk a Geopost céljához, hogy a fenntartható szállítás nemzetközi referenciájává váljunk 2030-ra. Stratégiánk alapeleme a járműflotta kibocsátásának visszaszorítása, elsősorban elektromos járművek használatával, mára pedig már több magyarországi nagyvárosban jelen vagyunk 100%-ban elektromos változatokkal – fogalmazza Varga László, a DPD Hungary Kft. értékesítési és marketingigazgatója.

A második félév fókusza csomagautomatáik számának növelése, melyhez beszerzési projektjük jelenleg is zajlik. Az a szándékuk, hogy év végéig 480 db automata gondoskodjon az átvételi és feladási lehetőségről.

Fenntarthatósági törekvések

Az áruszállítás eredményességének és pontosságának növelése érdekében a DHL számos korszerű technológiát alkalmaz. Az online nyomon követés és a valós idejű követési rendszerek (real-time T&T) biztosítják, hogy az áruk mozgását állandóan figyelemmel lehessen kísérni. A sofőröknek kifejlesztett okostelefonos alkalmazások és az okosmatricák használata javítja a szállítási folyamatok pontosságát. A vállalat saját fejlesztésű TMS (Transportation Management System) rendszere optimalizált útvonaltervezéssel támogatja a teljesítmény növelését. Emellett globális szinten több mint 70 000 munkatársat képeztek ki GoGreen specialistának, akik a fenntarthatósági célok elérésében vállalnak kulcsszerepet.

Szabó Árpád
business development
manager
DHL Supply Chain
Magyarország

– Szolgáltatásaink közé tartozik a háztól házig szállítás, amely időkapus és választható kézbesítési lehetőségekkel szavatolja a maximális rugalmasságot. Globálisan több mint 26 ezer alternatív üzemanyag hajtású járművet üzemeltetünk – világít rá Szabó Árpád, a DHL Supply Chain Magyarország business development managere.

A fenntartható és környezetbarát gyakorlatok fontos funkciót töltenek be áruszállítási tevékenységeikben. Elektromos kamionjaik saját töltőállomásokkal és napelemekkel működnek, jelentősen csökkentve ökológiai lábnyomukat. Emellett alternatív üzemanyagokat, például LNG-t, CNG-t, HVO-t és elektromos energiát használnak. A papírmentes működés előmozdítására e-számlákat és elektronikus dokumentumkezelési rendszereket vezettek be.

Teher alatt nő…

Az elmúlt években a COVID, a gazdasági visszaesés és az infláció hatására a szállítási szegmens erőteljes változásokon ment keresztül. A járvány idején a csomagküldés iránti kereslet robbanásszerűen megnőtt, ami komoly logisztikai kihívásokat hozott, míg a recesszió a vásárlóerő csökkenéséhez és a hazai webáruházak forgalmának visszaeséséhez vezetett.

A fenntarthatósági követelmények és a környezetvédelmi előírások egyre nagyobb terhet jelentenek a vállalatok számára. A szállítmányozóknak innovatív megoldásokat kell bevezetniük, hogy megőrizzék a versenyképességüket. Az üzemanyagárak emelkedése és a munkaerőhiány, különösen a képzett futárok hiánya, nehezíti a szektor működését. Az itthoni szereplőknek ugyancsak kihívást jelent a nemzetközi piacokon tapasztalható konszolidáció és az új játékosok megjelenése.

A pontos kommunikáció és a szállítási folyamatok átláthatósága kiemelten fontossá vált, különösen, amikor több érintett is részt vesz a folyamatban, ami megnehezíti a pontos érkezési idő meghatározását. Egyre lényegesebb a szállítás minősége, hiszen ez a vásárlási élmény alapvető részévé vált.

A megrendelők egyre inkább ragaszkodnak az érintésmentes átvételhez, a kiszámíthatósághoz, a valós idejű nyomon követéshez

Javítás és bővítés

Schmidt Dániel
chief strategy officer
Boxy

A Boxy Logisztikai Zrt. fulfillment ügyfelei számára gyakorlatilag a teljes belföldi és nemzetközi szállítási paletta elérhető. Az összes ismert belföldi futárszolgálattal szerződésben állnak, a DPD-vel pedig kiemelt stratégiai együttműködést kötöttek. Házhoz szállítás, fixpontok és csomagautomaták mellett raklapos és nagyméretű áruk szállítását is meg tudják valósítani. Ezen felül több alternatíva is rendelkezésre áll európai és tengerentúli csomagküldéshez.

– A fenntarthatóság irányába tett törekvéseink a legkorszerűbb BREEAM minősítésű ingatlannal kezdődnek. A flottánk a legkorszerűbb típusokat tartalmazza, ezek a járattervezés miatt mindig a legoptimálisabb útvonalon futnak, nincsenek felesleges kilométerek. A raktári parkolóban több elektromos töltőállomás is található, így munkavállalóink nyugodtan érkezhetnek zöld rendszámú autóikkal a munkahelyükre. A rendelések csomagolása során a kartonok minden esetben újrahasznosíthatók, de használt kartonokat is alkalmazunk. A csomagon belül pedig vagy biológiailag lebomló térkitöltőket vagy kartonhulladékból, saját helyben előállított térkitöltőket használunk – tudjuk meg Schmidt Dánieltől, a Boxy Logisztikai Zrt. chief strategy officerétől.

A közeljövőben meglévő B2B és B2C képességek és kapacitások fejlesztésén, javításán dolgoznak, másrészt vizsgálják annak relevanciáját, hogy szolgáltatásaikat kiterjesszék az élelmiszer-kezelés irányába is.

Raklapon, gazdaságosan

A Palletwaysnél nagy hangsúlyt fektetnek a küldemények nyomon követhetőségére. Saját fejlesztésű, felhőalapú rendszerük által mindenki információt kaphat a küldeményéről. Az árukat vonalkódos címkékkel látják el, amelyeket kollégáik minden egyes közbenső állomáson beolvasnak, hogy az érdekelt felek a szükséges információkkal rendelkezzenek.

Balatonyi Balázs
magyarországi hálózati
értékesítési vezető
Palletways

– A hatékonyságunkat növelő egyéb technológiák közé tartoznak a kézbesítés becsült idejéről szóló értesítések, amelyeknek köszönhetően a címzettek láthatják, hogy a raklapjuk pontosan mikor érkezik meg – közli Balatonyi Balázs, a Palletways magyarországi hálózatának értékesítési vezetője.

Felhívja a figyelmet arra, hogy a gyűjtőfuvarozás, mint logisztikai koncepció önmagában is a fenntarthatóság egyik legfontosabb szempontja, mivel a szállítmányok nem közvetlenül a feladótól jutnak el a címzetthez, hanem közbenső átrakóállomásokon keresztül. Ily módon a küldemények a lehető legnagyobb távolságon, úgynevezett gerinchálózati útvonalakon kerülnek összevonásra, ezáltal a küldeményenkénti szén-dioxid-kibocsátás és költségek mértéke is alacsonyabb lesz.

– Európai hálózatunkban számos különböző fenntarthatósági gyakorlatot alkalmazunk a szén-dioxid-kibocsátás minimalizálására. Az elektromos járművek, az energiatakarékossági intézkedések és a faültetési programok mind segítenek csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátásunkat – vázolja Balatonyi Balázs.

Úttörő technológiák

A DODO házon belül fejlesztett platformjába integrálta az adatelemzést, a gépi tanulást és a valós idejű nyomon követést az útvonalak és ütemezések optimalizálása céljából.

Lukáš Gold
ügyvezető igazgató
DODO Magyarország

– Ez lehetővé teszi számunkra a keresleti minták előrejelzését, a szállítási idők minimalizálását, és biztosítja szolgáltatásaink kivételes pontosságát. Ezenkívül platformunk valós idejű frissítésekkel garantál teljes körű átláthatóságot – részletezi Lukáš Gold, a DODO Magyarország ügyvezető igazgatója.

A DODO-nál aznapi és másnapi 2 és 4 órás időablakos szállítást kínálnak, emellett igény szerint friss ételek esetében express lehetőségeket is biztosítanak.

Adatvezérelt platformjuk optimalizálja az útvonalakat az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében.

– A jövőt tekintve a DODO arra összpontosít, hogy szélesítse technológiai megoldásainak tárházát és bővítse működését. Befektetünk a mesterséges intelligenciába és a gépi tanulásba, hogy javítsuk a szállítás optimalizálását és a prediktív elemzést. Ezenkívül tervezzük környezetbarát gépkocsiparkunk bővítését, valamint új innovációk, például a dróntechnológia feltérképezését – nyilatkozza Lukáš Gold. //

 

Egyesítette erőit a Packeta és a FoxPost

Lezárult az ügylet, mellyel Magyarország legnagyobb személyes csomagátadásipont-hálózata jött létre, amely több mint 2700 csomagautomatát és 1800 csomagátvételi pontot kínál az ügyfelek számára. A FoxPost Packetához való csatlakozásával a két cég magas színvonalú szolgáltatásai egyesülnek, létrehozva Magyarország legnagyobb csomagautomata-hálózatát.

Az egyesülést követően a FoxPost hozzáférést kap a Packetával együttműködő több mint 40 000 webshophoz, valamint a Packeta határokon átnyúló üzleti lehetőségeihez. A létrejött új, közös szervezet határozottan elkötelezett hálózatának továbbfejlesztése és bővítése mellett, amely az év végére meghaladja Magyarországon az 5000 átvételi pontot, több mint 3000 csomagautomatával.

– Ez a fúzió nemzetközi mércével is jelentős startup-sikertörténet. Az egyesüléssel Magyarország vezető csomagautomata-szolgáltatója jön létre, amely képes lépést tartani az egyre növekvő piaci igényekkel, javuló szolgáltatási minőség mellett. Ezzel a lépéssel páratlan innovációs potenciál született: elkötelezettek vagyunk amellett, hogy mind a FoxPost, mind a Packeta legjobb gyakorlatait megőrizve olyan vállalatot építsünk, amely több, mint a részek összege. Hálásak vagyunk mindenkinek – befektetőknek, jelenlegi és volt munkatársainknak, partnereinknek és legfőképp felhasználóinknak –, aki az elmúlt 10 év alatt hozzájárult ehhez a sikerhez – mondta el Bengyel Ádám, a FoxPost alapítója.

– A magyar piacot kulcsfontosságúnak tartjuk portfóliónkban, ezért örülök, hogy ez az akvizíció lehetővé teszi számunkra, hogy még jobb szolgáltatást biztosítsunk ügyfeleink számára. A FoxPost jelentős szereplő a csomagautomata-piacon, 1500 automatával, csak az elmúlt évben közel 10 millió csomagot szállított magyar ügyfeleknek. A magas ügyfél-elégedettség és az erős márka révén a FoxPost kiválóan kiegészíti a Packetát, és segíti hálózatunk megerősítését és bővítését a csomagautomaták terén, amelyek egyre népszerűbbek a magyar ügyfelek körében – nyilatkozta Erich Čomor, a Packeta Csoport vezérigazgatója.

A felhasználók a Packeta nemzetközi hálózatának előnyeit nemcsak Csehországban és Szlovákiában, hanem a legtöbb európai piacon élvezhetik. A magyar webáruházak azonnal használhatják Európa legnagyobb csomagátvételi hálózatát, miközben a cseh és szlovák vásárlók, valamint az e-kereskedelmi szereplők hozzáférést kapnak Magyarország legnépszerűbb csomagterminál-hálózatához. //

 

Kapacitástöbbszöröző beruházás

A Magyar Posta újabb mérföldkőhöz érkezett: az ügyfelei hatékonyabb és modern kiszolgálása érdekében Budapesten nagy kapacitású, automatizált logisztikai központot építtet.

A cél továbbra is egyértelmű: digitális, 21. századi és a megváltozott vásárlási szokásoknak megfelelő ügyfélközpontú szolgáltatás nyújtása az ország minden egyes pontján. Ennek az elvárásnak tesz maradéktalanul eleget az új beruházás, amely a meglévő országos csomaglogisztikai hálózat központi feldolgozóüzeme lesz, és amelyet a tervek szerint 2026 év elején vesz birtokba a Magyar Posta.

A megközelítőleg 25 ezer négyzetméter összterületű, a legkorszerűbb megoldásokkal felszerelt létesítmény Budapesten, Ecser Nyugati Ipari parkjában zöldmezős beruházás keretében 8,3 hektár területen épül, óránként több mint 30 000 db csomagküldemény feldolgozására lesz képes. Hatékonyabb módon tudja majd támogatni a Posta központi régiójának, valamint országos csomaglogisztikai hálózatának működését, az ott dolgozó munkatársaknak pedig modern, korszerű eszközökkel felszerelt munkakörnyezetet biztosít. //

Kapcsolódó cikkeink