Magazin: Velünk vagy nélkülünk
A franchise magyarországi népszerűsége – és ennek megfelelően piaca is – nagy tempóban nő. Körképünkben a szegmens néhány meghatározó képviselője mondja el, miben látja e sikeres üzleti modell értékét, mit tesz a minőség fenntartásáért és kapcsolata mennyire rugalmas partnereivel.
A Magyar Franchise Szövetség főtitkára, dr. Mandel Katalin szerint a gazdasági környezet 2018-ban kiváló volt a franchise szektor növekedéshez.
– A hazai piacon magukat franchise-nak mondó hálózatok hozzávetőlegesen 25-30 százaléka tagja szövetségünknek – mondja el a szakember. – A szövetségbe való belépéshez a franchise-szerződésnek, valamint a dokumentációnak az etikai kódexben foglaltaknak kell megfelelnie. A belépők egy ellenőrzési folyamaton mennek át, valamint azok a hálózatok, amelyek nem felelnek meg az elvárásoknak, kizárásra kerülnek. Tagjaink a franchise etikai kódexet használják, ezt csatolják a szerződésekhez. Ha mindemellett még külön törvény is vonatkozna a franchise-ra, az inkább akadályozná a szektor növekedését.
A szövetség rendszeresen tart oktatásokat, szervez franchise-akadémiát, klubdélutánokat, kerekasztal-beszélgetéseket. A tagok közötti információcserére számos lehetőség nyílik.
Ezer érv
– Egyre többen veszik észre Magyarországon is a franchise rendszerű vállalkozás előnyeit – véli Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője. – Átadói oldalról gyors tőkebevonást, terjeszkedést tesz lehetővé, az átvevő pedig egy kipróbált, bejáratott üzleti modellt kaphat, aktív szakmai támogatással az indulásnál. A törvényi környezet a gazdasági környezethez hasonlóan folyamatosan változik, egy franchise-rendszer sikerességét az mutatja meg, hogy milyen gyorsan tud alkalmazkodni hozzá.
– A franchise-rendszerben való működés haszna direkt és kézzelfogható – húzza alá dr. Zlinszky János, a BENU Magyarország Zrt. igazgatósági tagja –, az összefogott beszerzés és központosított marketing, valamint a működési költségek csökkenése magasabb eredményt biztosít. A Benu az átvevők által befizetett franchise-díjak többszörösét tudja profit formájában biztosítani a partnereinek, nem is csoda, hogy a – jelenleg – 120 átvevőnk között még nem akadt kilépő. Természetesen a hálózat állandó bővülésének köszönhetően a mi költségeink is folyamatosan „kopnak”.
– A franchise-piac bővülése leginkább a gazdaság élénkülésének és az előnyös vállalkozói mikrohiteleknek tudható be – állítja Lencsés Sándor, a Fornetti Group Magyarországi franchise és concept üzletág igazgatója. – Ezek révén egyre többen mernek vállalkozni, befektetni, terjeszkedni. A franchise működési forma biztonságot kínál; a bejáratott üzleti modell miatt a megtérülés és a haszon jól tervezhető. Az átvevő készen kapja a műszaki, technológiai, ügyviteli és marketingkoncepciót. Ezek a kompakt megoldások biztonságérzetet és sikerélményt adnak, ami nemcsak az átvevőket ösztönzi az új üzletek nyitására, hanem az ő sikerüket látva másokat is. Mivel több országban is működtetünk franchise rendszert, rálátásunk van a törvényi szabályozások sokszínűségére. Vannak például olyan országok, ahol a versenyhivatal rendkívül szigorúan kezeli a termékakciózás körülményeit és annak kommunikációját – a magyar jogszabályok például ebben a szegmensben kedvezőbbek. Nyilván egy szigorúbb franchise szabályrendszer – mint például a rögzíthető franchise fogyasztói ár – jelentős mértékben segítené a munkánkat.
– Annak ellenére, hogy nincs teljes vállalkozói függetlenség – szögezi le Batki Attila, a Norbi Update Lowcarb Zrt. franchise-igazgatója –, rengeteg előnye van a franchise-rendszerhez való csatlakozásnak: a vállalkozás lényegesen kisebb tőkebefektetéssel használhat egy a piacon már bevezetett és elismert márkanevet, és segítséget kap mind üzlete megnyitásában, mind az üzemeltetésben. Úgy vélem, a törvényi környezet esetleges hiányosságai nem tudják lassítani a franchise terjedésének folyamatát, mert a hazai diszpozitív jogszabályi környezet biztosítja, hogy a felek még a partnerség kezdetén minden olyan lényeges kérdésben meg tudjanak állapodni, ami későbbi jogviszonyukat tartalmában meghatározza. A franchise-hálózatok tagjai – beleértve a rendszergazdát is – az eredményes működésben érdekeltek, ami biztosíthatja a szerződésben rögzített kötelezettségek teljesítését.
Win-win szituáció
– A franchise mint működési modell, győztes-győztes helyzetet teremt az átadó és az átvevő között – állapítja meg Tóth Kálmán, a Patika Management Kft. programigazgatója. – Egy franchise-hoz csatlakozva az átvevők olyan üzleti lehetőségekhez jutnak, amit önállóan nem tudnának megvalósítani, illetve csak olyan költségek árán, ami a működésüket ellehetetlenítené. Magyarországon a franchise mint üzleti együttműködési forma nem kellően széles körben ismert, és nincsenek évtizedekre visszamenő tapasztalatok. A magyar törvényi környezet sem szabályozza részletesen a franchise-együttműködések tartalmát, módját, formáját. Ennek következtében nincs egységes működés, melyet minden franchise-gazda kötelezően követne, ezzel nehezebbé téve az átvevők számára a különböző franchise-rendszerek közti döntést és tisztánlátást.
– Az üzletekkel rendelkező tulajdonosok egyik része nem szeretne lánchoz tartozni – érvel Halászi Attila a Herbaház/Bennovum Kft. kereskedelmi igazgatója –, mert attól fél, hogy elveszíti önállóságát, nevét, identitását, és a csatlakozás sok kötelezettséggel jár. A másik része látja a közös üzletben azt a lehetőséget, ahol tudja élvezni egy kvázi beszerzési, kereskedelmi társulás előnyeit: jobb árak, fajlagosan alacsonyabb marketingköltségek, központilag szervezett akciók, stratégia, egyéb szakmai segítség. Az új partnereknek kidolgozott „induló csomagunk” a szerződésektől az üzletberendezésig és a választékig mindenre választ ad, a későbbi partnergondozás pedig emeli a kapcsolat szakmai színvonalát is.
– A franchise-rendszerben való működés nagyobb biztonságot ad az átvevő számára egy független egyéni vállalkozás elindításánál – emeli ki Molnár Ramóna, a BioHair Franchise Központ stratégiai menedzsere is. – A „járt úton” való haladás mérsékli a kockázatokat, a kidolgozott üzleti modell hamarabb sikerre viszi az új vállalkozást. A franchise-gazda szemszögéből tekintve pedig – aki a saját ötletét kidolgozta, elindította, sikerek és kudarcok nyomán tökéletesítette a koncepciót – az üzleti modell továbbadása lehetőséget teremt a gyors terjeszkedésre, a márkaismertség kialakítására.
Riffer Károly, a BITE bakery café franchise operatív igazgatója a vendéglátás területét vizsgálja:
– A szegmens 2010 után nagyot változott. Megjelentek olyan termékek és szolgáltatások, amelyek külföldön voltak elérhetők, de kifejlődtek saját fejlesztésű magyar koncepciók is. Ugyanebben az időben piaci igény is keletkezett a minőségre, és elhagytuk az olyanokat, mint a sokáig kedvelt csalamádés hamburger. A sok jó koncepció hamar helyet talált magának, és felkeltette a befektetők figyelmét. Azóta az iparágban folyamatos az áfa csökkentése, ami ösztönzi a fogyasztást és egyre jobb üzleti lehetőségeket kínál.
Know-how átadás és minőség-ellenőrzés
– A hálózatoknál a betanítás és a partnerek folyamatos képzése állandó kihívás – hangsúlyozza dr. Mandel Katalin –, egyre többen alkalmazzák az e-learninget a hálózatban dolgozók oktatására. Minden franchise-hálózatnál ellenőrzik a partnerek tevékenységét saját szakemberekkel, illetve mystery shopping eszközeivel.
– Speciális terület a gyógyszertáraké – mutat rá dr. Zlinszky János –, a BENU-hoz olyan vállalkozások csatlakoznak, amelyek nem a semmiből épülnek és a területükhöz jól értő munkatársakat foglalkoztatnak. Így a partnereink szakmai működési feltételeibe nem is kívánunk beleavatkozni. A meglévő vállalkozásokat azonban integrálni kell a hálózatba ezért már a viszonylag rövid felkészítési folyamat során, a belépőképzéssel párhuzamosan franchise-látogatók és merchandiserek keresik fel az üzleteket. A látogatások később is havi 2-3 alkalommal történnek.
– Szerencsésnek mondhatjuk magunkat – mondja Tóth Kálmán –, hiszen az újabb átvevők anyavállalatunk, a Hungaropharma Zrt. értékesítési csapatának „szűrője” után csatlakozhatnak a modellhez, így mi olyan érdeklődőkkel tárgyalunk, akik valamilyen szintű információval rendelkeznek már a franchise-modellel kapcsolatosan. A minőségbiztosítási követelmények betartásának ellenőrzése patikalátogatói csapatunk feladata, amely a konzultatív látogatások során az esetlegesen feltárt hiányosságokat jelzi a partnereknek. Mindemellett minőségbiztosítási vezetőként is gyógyszerész kollégát alkalmazunk, aki segít betartani a hatóságok és az ISO 9001/2015 szabvány előírásait.
– A legfőbb kihívást a sütőiparban az információk megfelelő átadása jelenti – véli Lencsés Sándor. – Ennek gördülékenységéért a Fornetti saját, dedikált bolttechnológiai szaktanácsadó csapatot működtet, amely rendszeresen, többnapos oktatást tart az átvevőknek. Emellett az információk átadásának útját ugyanúgy folyamatosan fejlesztjük, modernizáljuk. Boltjainkat folyamatosan, személyes látogatással ellenőrizzük; ez a kereskedelmi képviselőink munkakörének egyik legfontosabb feladata. A látogatásokról feljegyzéseket készítünk, és az összegyűjtött tapasztalatokat akár több szinten (tulajdonos, felső és középvezetői, bolti) is meg tudjuk osztani.
Konzultáció és kontroll
– A know-how átadása a SPAR-nál már az üzlet kialakítása során elkezdődik – elemez Maczelka Márk –, és egy dedikált értékesítési tanácsadó segítségével folyamatosan segítjük partnereink munkáját, ebbe beletartozik a minőségbiztosítási tanácsadás is a partnercég részére.
– A know-how átadásnál az egységes gondolkodás elérése, a „mindset changing” az, ami a legtöbb odafigyelést igényli – állítja Halászi Attila –. Minél hamarabb tudunk közösen gondolkodni, annál hamarabb lesz mindkét fél részére sikeresnek mondható az együttműködés. Az edukáció hosszú távon fenntartható gazdasági és szakmai kapcsolatot tud létrehozni – a Herbaház partnereinek az együttműködésben üzletileg és szakmailag is nyertesnek kell érezniük magukat.
– Titkos vásárlói rendszert, audit rendszert és dolgozói vizsgarendszert működtetünk – emeli ki Pólus András, a Crown Foods Kft. ügyvezetője. – Az a tapasztalatunk, hogy a követelmények betartása sokszor a motiváltságon vagy a sztenderdek ismeretének hiányán akad el, ezért igyekszünk ezeken a pontokon ellenőrizni a rendszert. A BITE bakery partnerei az első lépésektől fogva személyes segítséget kapnak az ingatlan kiválasztásától az üzlet létesítéséig és működtetéséig; a know-how átadását a szabályzatainkban írásos formában kapják meg.
– Azoknak a szerződött vállalkozásoknak, amelyeknek az előképzettsége nem ilyen irányú vagy nem megfelelő, nehezebb átadni a know-how-t – értékel Batki Attila –, például a sikeres lokális marketing fogásait. Erre felkészülve a Norbi Update rengeteg saját tréninget-képzést hozott létre. Megteremtettünk egy olyan saját audit rendszert, amely biztosítja mind a vállalkozás, mind a rendszergazda részére a minőségbiztosítási folyamatok és követelmények megfelelő működését.
– Az együttműködés során a BioHair az aktuális szabályokat mint sztenderdeket adja ki, és betartásukat kötelezővé teszi – fejti ki Molnár Ramóna. – A követelmények, sztenderdek betartását egyrészt központi ellenőrzéssel, másrészt próbavásárlók alkalmazásával végezzük. Az eredményeket tesztlapon pontozzuk, majd visszacsatolást adunk a partnernek.
Rugalmas vagy kőbe vésett
Az amerikai szaksajtó tanúsága szerint a nagy franchise-gazdák stratégiájának is része lehet a szerződési feltételek – legtöbbször időleges – módosítása, enyhítése bizonyos célok elérése érdekében. Kíváncsiak voltunk, a magyar profik milyen esetekben tudják elképzelni az aktuális követelmények megváltoztatását.
– Valóban vannak speciális esetek – erősíti meg dr. Zlinszky János is –, amikor a cégstratégia felülírja a feltételeket – például kisebb városokban, vagy ahol korábban csak más konkurens láncok voltak jelen. Ez többnyire a vásárlószámra és az elvárt forgalomra vonatkozik, de a multiunit partnerekkel is személyre szabott szerződéseket kötünk.
– A feltételeken kizárólag akkor változtatunk, ha a hálózat versenyképességét kívánjuk biztosítani ezzel – szögezi le Batki Attila is.
– A csatlakozási feltételek megváltoztatására még nem volt szükség az üzletek nyitása során – mondja el Pólus András. – Nyitottak vagyunk minden termékkel kapcsolatos ötletre, szívesen veszünk új receptötleteket partnereinktől (a Big Mac ötlete is egy franchise partnertől érkezett a McDonaldshoz), de csak akkor építjük be a kínálatba, ha mind technológiailag, mind üzletileg illeszkedik a kínálatunkhoz.
– Az átadásnál és a partnerkapcsolat kezdeti szakaszában a már meglévő rendszerek harmonizációja a legkritikusabb része az együttműködésnek – véli Halászi Attila. – Egy már meglévő kereskedelmi egységnél a kasszarendszer, a készletnyilvántartás, a rendelés integrációja lehet például olyan pont, ahol a saját rendszert nem lehet ráerőltetni a partnerre.
Molnár Ramóna szerint a rugalmasság alapvető szükséglet. Ez nem a feltételek könnyítését jelenti, sokkal inkább azok – valamint a minőségi kritériumok – súlyozását. A feltételek esetleges változásai az adott időszak prioritásaitól függnek.
– Partnereinkkel azonos irányelvek alapján kötünk szerződést – húzza alá Maczelka Márk –, fontos, hogy minden partner egy kiszámítható szabályrendszer alapján tervezhessen, gazdálkodhasson. Hasonló Lencsés Sándor álláspontja is:– Sokrétű és sokszínű, ugyanakkor egységes és oszthatatlan rendszert üzemeltetünk, így nem lenne életszerű, ha egyedi feltételrendszereket működtetnénk.
Ipacs Tamás
Kapcsolódó cikkeink
Több mint 223 tonna élelmiszerrel segít nehéz sorsú embereknek az idei Adni Öröm! karácsonyi adománygyűjtő akció
Több mint 26 ezer csomag jut nehéz sorsú emberekhez karácsony…
Tovább olvasom >Nagynevű borszakértő a SPAR-nál
A SPAR Magyarország termékpalettáján kiemelt helyet kapnak a hazai pincészetek,…
Tovább olvasom >Csúcsmodern péküzemet létesített a SPAR Felső-Ausztriában
Új, korszerű péküzemet nyitott a SPAR Austria az INTERSPAR hipermarketek…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >