Magazin: Velünk vagy nélkülünk

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2019. 03. 08. 07:10

A franchise magyarországi népszerűsége – és ennek megfelelően piaca is – nagy tempóban nő. Körképünkben a szegmens néhány meghatározó képviselője mondja el, miben látja e sikeres üzleti modell értékét, mit tesz a minőség fenntartásáért és kapcsolata mennyire rugalmas partnereivel.

A Magyar Franchise Szövetség főtitkára, dr. Mandel Katalin szerint a gazdasági környezet 2018-ban kiváló volt a franchise szektor növekedéshez.

dr. Mandel Katalin
főtitkár
Magyar Franchise Szövetség

– A hazai piacon magukat franchise-nak mondó hálózatok hozzávetőlegesen 25-30 százaléka tagja szövetségünknek – mondja el a szakember. – A szövetségbe való belépéshez a franchise-szerződésnek, valamint a dokumentációnak az etikai kódexben foglaltaknak kell megfelelnie. A belépők egy ellenőrzési folyamaton mennek át, valamint azok a hálózatok, amelyek nem felelnek meg az elvárásoknak, kizárásra kerülnek. Tagjaink a franchise etikai kódexet használják, ezt csatolják a szerződésekhez. Ha mindemellett még külön törvény is vonatkozna a franchise-ra, az inkább akadályozná a szektor növekedését.

A szövetség rendszeresen tart oktatásokat, szervez franchise-akadémiát, klubdélutánokat, kerekasztal-beszélgetéseket. A tagok közötti információcserére számos lehetőség nyílik.

 

 

Ezer érv

Maczelka Márk
kommunikációs vezető
SPAR

– Egyre többen veszik észre Magyarországon is a franchise rendszerű vállalkozás előnyeit – véli Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője. – Átadói oldalról gyors tőkebevonást, terjeszkedést tesz lehetővé, az átvevő pedig egy kipróbált, bejáratott üzleti modellt kaphat, aktív szakmai támogatással az indulásnál. A törvényi környezet a gazdasági környezethez hasonlóan folyamatosan változik, egy franchise-rendszer sikerességét az mutatja meg, hogy milyen gyorsan tud alkalmazkodni hozzá.

dr. Zlinszky János
igazgatósági tag
BENU Magyarország

– A franchise-rendszerben való működés haszna direkt és kézzelfogható – húzza alá dr. Zlinszky János, a BENU Magyarország Zrt. igazgatósági tagja –, az összefogott beszerzés és központosított marketing, valamint a működési költségek csökkenése magasabb eredményt biztosít. A Benu az átvevők által befizetett franchise-díjak többszörösét tudja profit formájában biztosítani a partnereinek, nem is csoda, hogy a – jelenleg – 120 átvevőnk között még nem akadt kilépő. Természetesen a hálózat állandó bővülésének köszönhetően a mi költségeink is folyamatosan „kopnak”.

 

Lencsés Sándor
franchise és concept
üzletág igazgató
Fornetti Group

– A franchise-piac bővülése leginkább a gazdaság élénkülésének és az előnyös vállalkozói mikrohiteleknek tudható be – állítja Lencsés Sándor, a Fornetti Group Magyarországi franchise és concept üzletág igazgatója. – Ezek révén egyre többen mernek vállalkozni, befektetni, terjeszkedni. A franchise működési forma biztonságot kínál; a bejáratott üzleti modell miatt a megtérülés és a haszon jól tervezhető. Az átvevő készen kapja a műszaki, technológiai, ügyviteli és marketingkoncepciót. Ezek a kompakt megoldások biztonságérzetet és sikerélményt adnak, ami nemcsak az átvevőket ösztönzi az új üzletek nyitására, hanem az ő sikerüket látva másokat is. Mivel több országban is működtetünk franchise rendszert, rálátásunk van a törvényi szabályozások sokszínűségére. Vannak például olyan országok, ahol a versenyhivatal rendkívül szigorúan kezeli a termékakciózás körülményeit és annak kommunikációját – a magyar jogszabályok például ebben a szegmensben kedvezőbbek. Nyilván egy szigorúbb franchise szabályrendszer – mint például a rögzíthető franchise fogyasztói ár – jelentős mértékben segítené a munkánkat.

Batki Attila
franchise-igazgató
Norbi Update Lowcarb

– Annak ellenére, hogy nincs teljes vállalkozói függetlenség – szögezi le Batki Attila, a Norbi Update Lowcarb Zrt. franchise-igazgatója –, rengeteg előnye van a fran­chise-rendszerhez való csatlakozásnak: a vállalkozás lényegesen kisebb tőkebefektetéssel használhat egy a piacon már bevezetett és elismert márkanevet, és segítséget kap mind üzlete megnyitásában, mind az üzemeltetésben. Úgy vélem, a törvényi környezet esetleges hiányosságai nem tudják lassítani a franchise terjedésének folyamatát, mert a hazai diszpozitív jogszabályi környezet biztosítja, hogy a felek még a partnerség kezdetén minden olyan lényeges kérdésben meg tudjanak állapodni, ami későbbi jogviszonyukat tartalmában meghatározza. A franchise-hálózatok tagjai – beleértve a rendszergazdát is – az eredményes működésben érdekeltek, ami biztosíthatja a szerződésben rögzített kötelezettségek teljesítését.

 

 

Win-win szituáció

– A franchise mint működési modell, győztes-győztes helyzetet teremt az átadó és az átvevő között – állapítja meg Tóth Kálmán, a Patika Management Kft. programigazgatója. – Egy franchise-hoz csatlakozva az átvevők olyan üzleti lehetőségekhez jutnak, amit önállóan nem tudnának megvalósítani, illetve csak olyan költségek árán, ami a működésüket ellehetetlenítené. Magyarországon a franchise mint üzleti együttműködési forma nem kellően széles körben ismert, és nincsenek évtizedekre visszamenő tapasztalatok. A magyar törvényi környezet sem szabályozza részletesen a franchise-együttműködések tartalmát, módját, formáját. Ennek következtében nincs egységes működés, melyet minden franchise-gazda kötelezően követne, ezzel nehezebbé téve az átvevők számára a különböző franchise-rendszerek közti döntést és tisztánlátást.

Halászi Attila
kereskedelmi igazgató
Herbaház/Bennovum

– Az üzletekkel rendelkező tulajdonosok egyik része nem szeretne lánchoz tartozni – érvel Halászi Attila a Herbaház/Bennovum Kft. kereskedelmi igazgatója –, mert attól fél, hogy elveszíti önállóságát, nevét, identitását, és a csatlakozás sok kötelezettséggel jár. A másik része látja a közös üzletben azt a lehetőséget, ahol tudja élvezni egy kvázi beszerzési, kereskedelmi társulás előnyeit: jobb árak, fajlagosan alacsonyabb marketingköltségek, központilag szervezett akciók, stratégia, egyéb szakmai segítség. Az új partnereknek kidolgozott „induló csomagunk” a szerződésektől az üzletberendezésig és a választékig mindenre választ ad, a későbbi partnergondozás pedig emeli a kapcsolat szakmai színvonalát is.

Molnár Ramóna
stratégiai menedzser
BioHair Franchise Központ

– A franchise-rendszerben való működés nagyobb biztonságot ad az átvevő számára egy független egyéni vállalkozás elindításánál – emeli ki Molnár Ramóna, a BioHair Franchise Központ stratégiai menedzsere is. – A „járt úton” való haladás mérsékli a kockázatokat, a kidolgozott üzleti modell hamarabb sikerre viszi az új vállalkozást. A franchise-gazda szemszögéből tekintve pedig – aki a saját ötletét kidolgozta, elindította, sikerek és kudarcok nyomán tökéletesítette a koncepciót – az üzleti modell továbbadása lehetőséget teremt a gyors terjeszkedésre, a márkaismertség kialakítására.

Riffer Károly, a BITE bakery café franchise operatív igazgatója a vendéglátás területét vizsgálja:

Riffer Károly
operatív igazgató
BITE bakery café

– A szegmens 2010 után nagyot változott. Megjelentek olyan termékek és szolgáltatások, amelyek külföldön voltak elérhetők, de kifejlődtek saját fejlesztésű magyar koncepciók is. Ugyanebben az időben piaci igény is keletkezett a minőségre, és elhagytuk az olyanokat, mint a sokáig kedvelt csalamádés hamburger. A sok jó koncepció hamar helyet talált magának, és felkeltette a befektetők figyelmét. Azóta az iparágban folyamatos az áfa csökkentése, ami ösztönzi a fogyasztást és egyre jobb üzleti lehetőségeket kínál.

 

Know-how átadás és minőség-ellenőrzés

– A hálózatoknál a betanítás és a partnerek folyamatos képzése állandó kihívás – hangsúlyozza dr. Mandel Katalin –, egyre többen alkalmazzák az e-learninget a hálózatban dolgozók oktatására. Minden franchise-hálózatnál ellenőrzik a partnerek tevékenységét saját szakemberekkel, illetve mystery shopping eszközeivel.

– Speciális terület a gyógyszertáraké – mutat rá dr. Zlinszky János –, a BENU-hoz olyan vállalkozások csatlakoznak, amelyek nem a semmiből épülnek és a területükhöz jól értő munkatársakat foglalkoztatnak. Így a partnereink szakmai működési feltételeibe nem is kívánunk beleavatkozni. A meglévő vállalkozásokat azonban integrálni kell a hálózatba ezért már a viszonylag rövid felkészítési folyamat során, a belépőképzéssel párhuzamosan franchise-látogatók és merchandiserek keresik fel az üzleteket. A látogatások később is havi 2-3 alkalommal történnek.

– Szerencsésnek mondhatjuk magunkat – mondja Tóth Kálmán –, hiszen az újabb átvevők anyavállalatunk, a Hungaropharma Zrt. értékesítési csapatának „szűrője” után csatlakozhatnak a modellhez, így mi olyan érdeklődőkkel tárgyalunk, akik valamilyen szintű információval rendelkeznek már a franchise-modellel kapcsolatosan. A minőségbiztosítási követelmények betartásának ellenőrzése patikalátogatói csapatunk feladata, amely a konzultatív látogatások során az esetlegesen feltárt hiányosságokat jelzi a partnereknek. Mindemellett minőségbiztosítási vezetőként is gyógyszerész kollégát alkalmazunk, aki segít betartani a hatóságok és az ISO 9001/2015 szabvány előírásait.

– A legfőbb kihívást a sütőiparban az információk megfelelő átadása jelenti – véli Lencsés Sándor. – Ennek gördülékenységéért a Fornetti saját, dedikált bolttechnológiai szaktanácsadó csapatot működtet, amely rendszeresen, többnapos oktatást tart az átvevőknek. Emellett az információk átadásának útját ugyanúgy folyamatosan fejlesztjük, modernizáljuk. Boltjainkat folyamatosan, személyes látogatással ellenőrizzük; ez a kereskedelmi képviselőink munkakörének egyik legfontosabb feladata. A látogatásokról feljegyzéseket készítünk, és az összegyűjtött tapasztalatokat akár több szinten (tulajdonos, felső és középvezetői, bolti) is meg tudjuk osztani.

 

Konzultáció és kontroll

– A know-how átadása a SPAR-nál már az üzlet kialakítása során elkezdődik – elemez Maczelka Márk –, és egy dedikált értékesítési tanácsadó segítségével folyamatosan segítjük partnereink munkáját, ebbe beletartozik a minőségbiztosítási tanácsadás is a partnercég részére.

– A know-how átadásnál az egységes gondolkodás elérése, a „mindset changing” az, ami a legtöbb odafigyelést igényli – állítja Halászi Attila –. Minél hamarabb tudunk közösen gondolkodni, annál hamarabb lesz mindkét fél részére sikeresnek mondható az együttműködés. Az edukáció hosszú távon fenntartható gazdasági és szakmai kapcsolatot tud létrehozni – a Herbaház partnereinek az együttműködésben üzletileg és szakmailag is nyertesnek kell érezniük magukat.

Pólus András
ügyvezető
Crown Foods

– Titkos vásárlói rendszert, audit rendszert és dolgozói vizsgarendszert működtetünk – emeli ki Pólus András, a Crown Foods Kft. ügyvezetője. – Az a tapasztalatunk, hogy a követelmények betartása sokszor a motiváltságon vagy a sztenderdek ismeretének hiányán akad el, ezért igyekszünk ezeken a pontokon ellenőrizni a rendszert. A BITE bakery partnerei az első lépésektől fogva személyes segítséget kapnak az ingatlan kiválasztásától az üzlet létesítéséig és működtetéséig; a know-how átadását a szabályzatainkban írásos formában kapják meg.

– Azoknak a szerződött vállalkozásoknak, amelyeknek az előképzettsége nem ilyen irányú vagy nem megfelelő, nehezebb átadni a know-how-t – értékel Batki Attila –, például a sikeres lokális marketing fogásait. Erre felkészülve a Norbi Update rengeteg saját tréninget-képzést hozott létre. Megteremtettünk egy olyan saját audit rendszert, amely biztosítja mind a vállalkozás, mind a rendszergazda részére a minőségbiztosítási folyamatok és követelmények megfelelő működését.

– Az együttműködés során a BioHair az aktuális szabályokat mint sztenderdeket adja ki, és betartásukat kötelezővé teszi – fejti ki Molnár Ramóna. – A követelmények, sztenderdek betartását egyrészt központi ellenőrzéssel, másrészt próbavásárlók alkalmazásával végezzük. Az eredményeket tesztlapon pontozzuk, majd visszacsatolást adunk a partnernek.

 

Rugalmas vagy kőbe vésett

Az amerikai szaksajtó tanúsága szerint a nagy fran­chise-gazdák stratégiájának is része lehet a szerződési feltételek – legtöbbször időleges – módosítása, enyhítése bizonyos célok elérése érdekében. Kíváncsiak voltunk, a magyar profik milyen esetekben tudják elképzelni az aktuális követelmények megváltoztatását.

 

 

– Valóban vannak speciális esetek – erősíti meg dr. Zlinszky János is –, amikor a cégstratégia felülírja a feltételeket – például kisebb városokban, vagy ahol korábban csak más konkurens láncok voltak jelen. Ez többnyire a vásárlószámra és az elvárt forgalomra vonatkozik, de a multiunit partnerekkel is személyre szabott szerződéseket kötünk.

– A feltételeken kizárólag akkor változtatunk, ha a hálózat versenyképességét kívánjuk biztosítani ezzel – szögezi le Batki Attila is.

– A csatlakozási feltételek megváltoztatására még nem volt szükség az üzletek nyitása során – mondja el Pólus András. – Nyitottak vagyunk minden termékkel kapcsolatos ötletre, szívesen veszünk új receptötleteket partnereinktől (a Big Mac ötlete is egy franchise partnertől érkezett a McDonaldshoz), de csak akkor építjük be a kínálatba, ha mind technológiailag, mind üzletileg illeszkedik a kínálatunkhoz.

– Az átadásnál és a partnerkapcsolat kezdeti szakaszában a már meglévő rendszerek harmonizációja a legkritikusabb része az együttműködésnek – véli Halászi Attila. – Egy már meglévő kereskedelmi egységnél a kasszarendszer, a készletnyilvántartás, a rendelés integrációja lehet például olyan pont, ahol a saját rendszert nem lehet ráerőltetni a partnerre.

Molnár Ramóna szerint a rugalmasság alapvető szükséglet. Ez nem a feltételek könnyítését jelenti, sokkal inkább azok – valamint a minőségi kritériumok – súlyozását. A feltételek esetleges változásai az adott időszak prioritásaitól függnek.

– Partnereinkkel azonos irányelvek alapján kötünk szerződést – húzza alá Maczelka Márk –, fontos, hogy minden partner egy kiszámítható szabályrendszer alapján tervezhessen, gazdálkodhasson. Hasonló Lencsés Sándor álláspontja is:– Sokrétű és sokszínű, ugyanakkor egységes és oszthatatlan rendszert üzemeltetünk, így nem lenne életszerű, ha egyedi feltételrendszereket működtetnénk.

Ipacs Tamás

Kapcsolódó cikkeink