Vége a pazarlásnak

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 04. 27. 08:00

A ruházkodásra és utazásra fordított keretek csökkentése után a konyhapénzen
is spórolnia kell a magyar háziasszonyoknak – derül ki a GfK Hungária 2009. évet összegző kutatásaiból.
A válság ésszerűsítésre szoktatta a magyar fogyasztókat. 2009 első felében
még inkább a megvásárolt napi cikk mennyiségét fogták vissza, az év második felében már az olcsóbb termékekre váltás is jellemző. A magyarok fele határozottan
kijelenti, hogy spórolnia kell az élelmiszeren, de a jómódúak is kevesebbet akarnak kidobni, így tudatosabban vásárolnak.

Növekedést a főzéshez, otthoni étkezéshez kapcsolódó kategóriák terén regisztrált
a GfK, ezek közül is kiemelkedik a sajt, tejföl, vaj, vajkrém és a sütőpor. A házi kedvenceket viszont továbbra is kényeztetik, ezt bizonyítja az állateledel dinamikus növekedése. Az alapvető termékek – olaj, margarin, fűszer, tej, tészta – fogyasztása stabil. Az élvezeti cikkekből és a kényelmi árukból azonban kevesebb került a magyar
vásárlók kosarába. Az önkorlátozás jele, hogy csökken a nagybevásárlások aránya és az átlagos kosárérték is.

A csatornaválasztásban egyre népszerűbbek a diszkontok. Még jobban figyelnek
a vásárlók a szórólapokra, amire a kereskedelem a hirdetések számának növelésével válaszolt. Minden harmadik termék promócióban kelt el, csúcstartó a kávé, amelynek 43 százalékát akciósan vették meg a fogyasztók. Nem jellemző a magyar konzumpatriotizmus, így a magyar árut magyar boltból kezdeményezés hatása még nem jelentkezik a kutatási adatokban. Fogyasztásélénkítő intézkedések
esetén először a vásárolt mennyiségek emelkedését prognosztizálja a piackutató.

Kapcsolódó cikkeink