Védjegyek – és ami mögöttük van

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 05. 30. 08:00

Minőségbiztosítási rendszerek eddig is voltak, ám a fogyasztóknak a közelmúlt élelmiszer-biztonsági botrányai után még több garanciára van szükségük. Erre alkalmasak a tanúsító védjegyek, amelyek üzenete az egyenletes, kiváló minőség és az ellenőrzöttség – sőt, bizonyos esetekben a magyar eredet. A védjegyes termékek ezzel megkülönböztetik magukat a többiektől, egy növekvő számú célcsoportra hatva.Az FVM Magyar Közösségi Agrármarketing Centrum (AMC) Kht. immár kilenc éve működteti sikeresen a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegy programot, tudtuk meg Dobrotka Zsuzsától, a marketingkommunikációs csoport vezetőjétől. Pályázni – az európai uniós csatlakozás óta – olyan Magyarországon forgalomba hozott termékekkel lehet, amelyek legalább egy tulajdonságukban kiemelkednek a többi hasonló, itthon előállított termék közül, és az unióban forgalmazott kiváló minősítésű termékekkel is összemérhetők.
Ma már 61 vállalat mintegy 273 termékén található meg a megkülönböztető védjegy.
A Kiváló Magyar Élelmiszer védjegy „ernyő” jellegű márkaként tanúsítja a termék piaci átlag feletti minőségét, és egységes arculati megjelenést biztosít a védjegy használatára jogosult termékek számára. A fogyasztók biztonsága érdekében a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegyet viselő termékek folyamatosan ellenőrzöttek.
A védjegytulajdonosok között megtalálhatók kisebb volumenű gyártók különleges élelmiszerei, ugyanakkor a nemzetközileg ismert cégek termékei is. A garantált minőségű élelmiszerek között a hús­ipari és a hűtőipari termékek képviseltetik magukat a legnagyobb számban, de a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegy megtalálható a tej-, tartósító-, édes-, sütőipari termékeken, a legtöbb magyarországi ásványvízen, számtalan pálinkán, szeszes italon, továbbá friss zöldségeken és gyümölcsön is.
Az Agrármarketing Centrum nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a közösségi marketingalapból a védjegyet népszerűsítő reklám- és marketingakciókat bonyolítson le.

Még több értékelési szint: emelt garancia
Hazai és nemzetközi piacon versenyképes, kiemelkedő minőségű, környezetkímélő eljárással gyártott – ezek a kritériumai az idén tizedszer meghirdett Magyar Termék Nagydíj® pályázati rendszernek. Kiírói, az Industorg Kft., a Tüv-Süd Kermi Kft., a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, a Mehib Zrt., az Eximbank Zrt. és a Terc Kft., 13 témakörben várják a pályázó termékeket és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatásokat.
Mint Kiss Károlynétól, a Magyar Termék pályázati rendszer ügyvivőjétől megtudtuk, a nagydíj egy szigorú audit utáni minősítést testesít meg.
A Magyar Termék Nagydíj Pályázaton Elismert Termék minősítő címet a kiírók tanácsa által, nem nagydíjas, de magasra értékelt termékek és gyártóik kapják, amelyet elismerő oklevél és egyedi plakett tanúsít.
Az elmúlt kilenc esztendőben díjazott 313 pályázat több mint 1000 terméket tartalmazott. A díjazottak közül 120 pályázat büszkélkedhet Magyar Termék Nagydíj®-jal.

Három évre szól a Szívbarát védjegy
A „Szívre egészséges tápanyag-összetételű élelmiszer” tanúsító védjegy pályáztatását immár lassan 10 éve folyamatosan végzi az Egészséges Magyarországért Egyesület az Egészségügyi Minisztérium megbízásából. A Nemzeti Népegészségügyi Programban megfogalmazott táplálkozási prevenciós alapelvek alapján az egyesület elsődleges célja, hogy a lakosság minél nagyobb részéhez eljuttassa a Szívbarát táplálkozással kapcsolatos alapvető információkat, ezzel járulva hozzá a táplálkozástudatos magatartás kialakításához.
– A védjegy meghirdetése, vagyis 1998 novembere óta 18 gyártó 35 terméke rendelkezett vagy még mindig rendelkezik a Szívbarát logó használati jogával – tudtuk meg Kovács Ildikó dietetikustól, a program igazgatójától. Jelenleg 17 védjegyes élelmiszerük van.
A Szívbarát tanúsító védjegy megmutatja, hogy a különböző élelmiszerek közül melyek közelítik meg bizonyos határokon belül az ideálisnak tartott tápanyag-összetételt, illetve valamely összetételi jellemzőjük alapján melyek minősíthetők szívre kedvező tápanyag-összetételűnek.


Fél év előszoba
Tavaly februárban jött létre tizenhárom magyar cég részvételével a Magyar Termék Kht. Mint Sajcz Lászlótól, a tagfelvételi bizottság elnökétől megtudtuk, azzal a céllal, hogy közös pénzalap összeadásával, központi kommunikációval segítsenek visszaállítani a magyar munkaerő és a magyar termékek becsületét.
Mint hangsúlyozta, évek óta erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy a magyar termelői, vállalkozói réteget összefogják, és a magyar termékek védelme érdekében közösen lépjenek fel.
A felvételi eljárás kétlépcsős, az első lépésben a cég átesik egy szigorú vizsgálaton. Az elbírálást szakértők végzik, a döntés azonban közös, mert kollektív felelősségvállalást jelent a tagság. A pozitív döntés után a pályázó előbb pártoló taggá válhat féléves próbaidőre: ekkor indul el a termékvizsgálat. Ha a termék megfelel a szigorú előírásoknak, akkor kaphatja meg a védjegyhasználati engedélyt, és egyben pártoló tag helyett az alapítókkal egyenrangú partner lehet. A kht. célja, hogy a magyar termelők minél szélesebb rétege csatlakozzon a tavaly elindított mozgalomhoz.
A közös büdzsé jelenleg 100 millió forint. A továbbiakban minden részt vevő cég a Magyar Termék emblémát viselő termékek forgalmának 0,5 százalékát fordítja a közös kiadásokra.
Cz. P.

Kapcsolódó cikkeink