Vásártúra a világ körül

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 02. 05. 08:00

Cégen és szakmán belül is újra fellángolhatnak a viták: érdemes-e kiállításon, vásáron részt venni, és ha igen, melyiken és hogyan: kiállítóként vagy csak látogatóként. Szűkülő büdzsé mellett nem csupán megőrizni, hanem még erősíteni is kell a piaci jelenlétet. Nehéz döntések előtt áll a szakma – ebben a kérdésben is.Még javában tart a 2008-as év eredményeinek értékelése, a 2009-es üzleti stratégiák kidolgozása, miközben már a cégeknek döntést kell hozniuk – legalább az év első felére –: mely szakmai rendezvényeken képviseltetik majd magukat.

Változó fogyasztás – de merre?
Amellett, hogy nyilvánvalóan tavaly is minden egyes kiállítói vagy látogatói részvétel értékelése megtörtént már, a 2009-re vonatkozó részvételek eldöntésében újra fellángolnak a viták a döntéshozók körében.
Sőt a gazdasági-pénzügyi vál-ság hatására minden eddiginél körültekintőbb, még több piaci információt figyelembe vevő döntéseket kell hozni. Hiszen még a legoptimistább előrejelzések szerint is elhúzódó recesszióra kell számítani, főleg Észak-Amerikában és Európában, még ha országonként eltérő mértékben is.
Bár az elemzők szerint az élelmiszeripar és -kereskedelem nem tartozik a legjobban veszélyeztetett iparágak közé, a fogyasztói szokások – éppen a válság által kikényszerített – változása óhatatlanul érinteni fogja ezeket az ágazatokat is.
Bizonyos fogyasztói trendek érvényesülése azonban továbbra is megjósolható. Így például azok, akik az egészséges életmód, s ezen belül az egészséges táplálkozás hívei, valószínűleg nem változtatnak szokásaikon, és változatlan – esetleg emelkedő – keresletet jelentenek. Kérdés viszont, hogy bővül-e ez a vásárlói kör – a takarékosság szellemében, az erős propaganda ellenére. Nyilvánvalóan az alapvető élelmiszerek beszerzéséről sem mondanak le a fogyasztók, kérdés viszont, hogy hajlandók-e valamivel többet áldozni új termékekre.

Menni vagy nem menni?
A vásárok és rendezvények vonatkozásában így nem csupán magának a részvételnek a vonatkozásában kell döntést hozni, hanem abban is, hogy milyen termékekkel érdemes ott megjelenni. Sőt a gyártóknak az idei fejlesztési, innovációs elképzeléseiket is újra kell gondolni, sokkal gondosabban kiválasztva a célországot és a megcélzott beszerzői, vásárlói kört.
Hiszen – a kiállítások, vásárok vonatkozásában – az is nagy kérdés, hogy milyen lesz a látogatottság. Milyen stratégiát terveznek a kis- és nagykereskedők erre az évre? Maradnak-e a bevált beszállítói körnél – s akkor minek látogatnának el a számukra is nem kevés költséggel járó kiállításokra? Mindezeken túlmenően idén még erősebben felmerül majd a kérdés, hogy a kapcsolatépítésben, kapcsolattartásban, a konkrét értékesítésben milyen szerepet lehet szánni az internetnek, a direkt marketingnek.
Végül, de nem utolsósorban a döntéshozatalban változatlanul fontos szempont a presztízs, az imázs megőrzése. Egy-egy tekintélyes, nagy presztízsű kiállításon való részvétel – vagy onnan való elmaradás – sokat nyom a latban a cég piaci pozícióinak, üzleti erősségének megítélésében.
Ezekre a kérdésekre, szempon-tokra természetesen minden cégnek magának kell megadni a választ, s meghozni a számára legelőnyösebbnek tűnő döntést.
Mostani összeállításunkban – a tavalyi jelentősebb vásárok értékelésével, és a 2009-es rendezvények újdonságainak felvonultatásával – megpróbálunk Önöknek olyan háttér-információkat csokorba gyűjteni, amelyek reményeink szerint segítséget nyújtanak a döntéshozatalban.

Sikerekkel zárták 2008-at Párizsban és Budapesten
Miközben mind a makrogazdaságot, mind az embereket erősen sokkolta a pénzügyi válság és az annak nyomán bekövetkezett csőd- vagy csőd közeli helyzet, Párizsban rekordokat döntögetett az élelmiszerszakma nagy seregszemléje. Október 19–22. között a SIAL 8 csarnokában a világ 104 országából 5500 kiállító volt jelen (4 százalékkal több, mint 2006-ban), 215 ezer bruttó négyzetméteren fogadva a látogatókat. A kiállítószám növekedése önmagában még nem csoda, a részvételről a döntést még jóval a válság kirobbanása előtt kellett a cégeknek meghozni. A látogatószám növekedése azonban optimizmussal tölthette el a kiállítókat. 145 ezer szakmai látogató kereste fel a SIAL-t, akiknek 55 százaléka külföldről érkezett. Jelentős mértékben nőtt az USA-ból, Kanadából, Brazíliából és Oroszországból érkezett látogatók száma. Az érdeklődésbe nyilvánvalóan belejátszott az is, hogy páros években a SIAL az egyetlen olyan nagy kiállítás, amelyen az élelmiszeripar gyártóinak, kereskedőinek színe-java 19 szakcsoportban vonultatja fel kínálatának valamennyi újdonságát.
Sikeresnek értékelték a vásárszervezők azt a kezdeményezést is, hogy a SIAL-lal egy időben rendezett In Food kiállítással „átjárhatóságot” valósítottak meg. Így már most bejelentették, hogy 2010-ben még szorosabb együttműködésben rendezik meg a két kiállítást.
Novemberben Magyarországon tetőfokán volt a válsághangulat, ám az IFE Foodapest kiállításon ez talán csak annyiban érződött, hogy a szakmabeliek óvatosabban nyilatkoztak partnereik felé. Mind a kiállítószámban, mind a látogatószámban jelentős növekedés volt tapasztalható. Legközelebb 2010-ben rendezik meg a kiállítást.

2009 az innováció jegyében
A tavaly év végén megnyilvánuló optimista jelek ellenére, a recesszió elhúzódásának egyre egyértelműbb jóslatai a vásárszervezőket arra ösztönözték, hogy még körültekintőbben alakítsák ki, és tegyék vonzóvá a 2009-es szakmai rendezvényeket.
Jó eséllyel számíthatnak népszerűségre azok a vásárok, amelyeket csak 2-3 évente rendeznek meg.
A piaci kereslet-kínálat minden rezgésére figyelve a londoni IFE szervezői, új tartalmat adva a kiállítás nevét takaró mozaikszónak, új szlogent alkottak: Innovation For Everyone. Az angol és nemzetközi élelmiszerpiac e jelentős londoni szakvására idén március 15–18. között tehát az innovációkra helyezi a hangsúlyt, mint a legfőbb eszközre a mindennapi piaci pozíciók megőrzéséhez. A vásárra eddig mintegy 1300 kiállító foglalt standot, a világ 50 országából – és a jelentkezési határidő még nem zárult le.
Ha kiállítóként már nem is, de látogatóként még érdemes figyelembe venni a gasztronómiai trendek iránt érdeklődőknek a SIRHA kiállítást Lyonban. 120 országból 2000 kiállító az előzetes jelzések szerint közel 600 új, innovatív termékkel jelenik meg a vásáron. A SIRHA erősségét jelentik a nagy presztízsértékű szakmai programok és bemutatók. Mintegy 6000 séf sereglik Lyonba a világ minden részéből, hogy prezentálja tudását, illetve bemutassa a kiállító cégek termékeinek gyakorlati felhasználását. A gasztronómiai szakma két nagy jelentőségű versenyének fináléját is itt rendezik. A szakácsok közül a nemzeti döntők legjobbjai a Bocudse d’Or, a cukrászok közül a kontinentális elődöntök legjobbjai pedig a World Pastry Cup keretében mérik össze tudásukat.
Az árubiztonság új megoldásainak széles kínálatával találkozhatnak majd az EuroCIS látogatói február 10–12. között, Düsseldorfban. Emellett az EuroCIS fókuszában a bolti pénztárak rendszerének további korszerűsítése áll.
A gasztronómia, szállodaipar és közétkeztetés G+H szakvásárát kétévente rendezik meg a csehországi Brünnben, együtt a minden évben jelentkező Vinexpóval, amelyek régiónkból jelentős számú kiállítót és látogatót vonzanak minden alkalommal.
A düsseldorfi ProWein szakvásár a nemzetközi bor- és szeszesital-piac legjelentősebb vására, így az ágazat trendjeit figyelemmel kísérni szándékozók számára már most be kell írni a naptárba a március 29–31. időpontot.
A Messe Düsseldorf ma már Németországon kívül is szervez vásárokat, így Moszkvában, Sanghajban, Szingapúrban, Mumbaiban, Sao Paolóban is.
Május 22–24. között új kiállítás debütál Budapesten, a Syma csarnokban. Az 50+ kiállítás és Ezüstmajális, ahogy neve is utal rá, az ötvenen túli korosztály speciális igényeit kielégíteni kívánó kiállítókat igyekszik összegyűjteni minden kategóriában: a divattól az egészségmegőrzésen át a nagyon fontos táplálkozási szokásokig.
A tervek elkészítésénél már most érdemes gondolni néhány II. félévi szakkiállításra is.
2009. szeptember 22–25. között megújult környezetben várja a HUNGEXPO Zrt. 4 egymással szoros kölcsönhatásban lévő ipari ágazat képviselőit: a nyomdaipari szakembereket, a csomagolóipart és szállítmányozást, a marketingkommunikációs szakmát és a környezetvédelmi iparágat képviselő cégeket. Egy időben rendezik meg a Budatranspack, Printexpo, Promotion és Ökotech kiállításokat. Az élelmiszer-ágazatnak pedig mind a négy iparághoz van kötődése.
Megfontolásra érdemes a 3 évenként megrendezésre kerülő IBA (sütő- és édesipari vásár) is Düsseldorfban október 3–9. között, a Messe München szervezésében.
Ismét lesz Igeho Bázelben, november 21–25. között, amely a hotel- és cateringágazatban érdekeltek jelentős szakmai találkozóhelye.
Lovas Katalin

Kapcsolódó cikkeink