Vasárnapi boltbezárás helyett több hazai élelmiszer forgalmazására köteleznék a romániai áruházakat
Elvetette a nagyáruházak vasárnapi zárva tartásáról szóló kezdeményezést a román képviselőház szakbizottsága, ellenben több hazai friss élelmiszer forgalmazására kötelezné a kereskedelmi láncokat – közölte kedden Nini Sapunaru, a mezőgazdasági bizottság elnöke.
A sajtó által szupermarket-törvénynek nevezett tervezet a 2009 óta érvényes élelmiszer-forgalmazási törvényt módosítaná.
Az eredeti kezdeményezés a településeken kívülre, azok határtól legalább öt kilométeres távolságra száműzte volna a 800 négyzetméternyi eladóteret meghaladó, élelmiszert (is) forgalmazó áruházakat, ugyanakkor nyitvatartásukat munkanapokon 8-22, szombaton pedig 8-14 óra közé korlátozta volna, előírva azt is, hogy vasárnap nem nyithatnak ki.
Ezeket a megkötéseket a szakbizottság törölte a tervezetből, helyettük más rendelkezéseket javasolt a hazai termelők és kiskereskedők piaci érvényesülésének segítésére.
A tervezet – az uniós korlátozások miatt – nem azt írja elő, hogy a szupermarketeknek a román termékeket kell előnyben részesíteniük, hanem azt szabja meg, hogy a friss élelmiszerek legalább 51 százalékát úgynevezett rövid beszerzési láncon keresztül kell az áruházak polcaira juttatni. A húsárun fel kell majd tüntetni a származási országot, a feldolgozott hústermékeken pedig a Romániából származó nyersanyag arányát.
A jogszabály a kormányra bízná, hogy a végrehajtási rendeletben termékcsoportonként megszabja, mi tekinthető rövid beszerzési láncnak és azt is lehetővé teszi, hogy a téli időszakban, amikor a román termelők nem tudnak megfelelő mennyiségű friss zöldséget és gyümölcsöt szállítani, átmenetileg felfüggessze egyes cikkelyek hatályát.
A szupermarket-törvényt az évi kétmillió eurót meghaladó forgalmú kereskedőkre alkalmaznák.
A román mezőgazdasági miniszter által is támogatott törvénytervezetet valamennyi parlamenti frakció képviselői megszavazták a szakbizottságban, és várhatóan néhány napon belül a bukaresti képviselőház plénuma is elfogadja. (Baranyi László, MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Tavaly kilenc százalékkal nőtt a Lidl forgalma Romániában
A Lidl Romania 2024-ben erőteljes növekedést könyvelhetett el: az üzletlánc…
Tovább olvasom >Belép a román piacra a REWE drogériahálózata, a BIPA
Belép a román piacra a REWE drogériahálózata, a BIPA –…
Tovább olvasom >Táblás KitKat csokoládékat dob piacra a Nestlé Romániában
A Nestlé új, 99 grammos KitKat táblás csokoládékat vezetett be…
Tovább olvasom >További cikkeink
Az euróövezetben és az Európai Unióban havi összevetésben csökkentek, éves szinten nőttek a termelői árak áprilisban
Az euróövezetben és az Európai Unióban (EU) havi összevetésben csökkentek,…
Tovább olvasom >Beperelte a Sheint a Tudatos Vásárlók Egyesülete: sötét trükkökkel manipulálják a vásárlókat
A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) több európai fogyasztóvédelmi szervezettel közösen…
Tovább olvasom >Óvatos optimizmus a turizmusban: májusban javult a konjunktúra, de még mindig mínuszban az ágazat
2025 májusában enyhe javulásról számoltak be a turisztikai vállalkozások: a…
Tovább olvasom >