Vásárlók a COVID-19 után

Szerző: Trademagazin Dátum: 2020. 04. 15. 21:14

Egyszer vége lesz, újranyitnak a túlélő boltok, vendéglátóhelyek. A vásárlók azonban mások lesznek. Megmarad a félelem, a gyanakvás, ezért minden érintésmentes megoldás népszerű marad, legyen szó fizetésről, önkiszolgáló kioszkról vagy készpénzmentességről.

A megnövekedett online rendelések kiszállítása is kihívás

A nem létfontosságú cikkeket forgalmazó üzletek világszerte bezártak vagy elnéptelenedtek, nem találkoztak vásárlóikkal az utóbbi hetekben. A napi cikkeket forgalmazó boltokba is fedett arcú, vírustól rettegő, maszkos vevők szinte zombiként pakolják be a kosaraikat. A vásárlási élményt egyre inkább az online biztosítja.

Nem csak az a kérdés, hogy meddig tart a vírus időszak, hanem az is, hogy milyen mélyen ivódik be a vásárlók pszichéjébe, döntéseibe. Minél hosszabb ideig tart a félelem, annál erősebb a kihatása.

Kihívások on- és offline

A boltok nagy része zárva. Akik nyitva tartanak, korlátozzák a vásárlók számát, a nyitvatartási időt, az elérhető kategóriákat. Az online kereskedők a rendelések teljesítésével, kiszállításával küszködnek. A mindkét fronton aktív kereskedőknek minden energiáját leköti a hatékony működtetés. A zárva táblák mögött azonban sokan már az újranyitás lehetőségeit tervezik, átrendezést, koncepció vagy dizájn váltást, digitális fejlesztéseket, valódi omnichannel fellépést terveznek. Aki legjobban eltalálja a járvány utáni vásárlók preferenciáit, nagy sikerre számíthat.

A kevesebb több

Bár a visszafogott igények a járvány utáni időszakban intenzív keresletként jelentkeznek majd, mégis a korlátozások és a válság meggondolt fogyasztásra szorítja a vásárlókat.

– Az elzártságban sokan felismerik, hogy a kevesebb is elég, kevesebbet fognak vásárolni. Ráadásul több kategóriában egy hónap forgalom már visszahozhatatlanul elveszett. Az emberek recesszióra készülnek, tartanak a munkájuk elvesztésétől. Ugyanakkor az elszigeteltségből ki akarnak törni, így valószínűleg a bárok és éttermek állnak majd talpra először – mondja Thomai Serdari, a New York University’s Stern School of Business luxus marketing és branding professzora.

Bezárt boltok világszerte

Tisztaság, fertőtlenítés és ezek láttatása

Előtérbe kerül a takarítás, a rendszeres fertőtlenítés, akár a beépített, automatikus megoldások, amik látványosan biztosítják a vírus és baktérium mentesítést, a tisztaság érzetet. A legújabb kutatások szerint az USA vásárlók 87%-a előnybe részesíti az érintés nélküli és az önkiszolgáló megoldásokat vásárlásai során. Sokan nem akarnak hozzáérni az érintő képernyőhöz és olyan eszközökhöz, amit mások megérinthettek előttük, ezért érdemes fertőtlenítő kendő kirakása vagy a hangvezérlés biztosítása. A korlátozások alatt bevezetett drive-tru, pickup, autós és egyéb áruátvételi formák valószínűleg töretlen népszerűségnek örvendenek majd. Ezek a megoldások elűzhetik a félelmet, megnyugtathatják a vevőket, így ismét élmény és örömforrás lehet majd a vásárlás.

Karanténban is megszólít a márka

A boltok zárva tartása idején is keresni kell a fogyasztókkal a kapcsolatot, élnie kell a márkának. Egyre több példát látunk világszerte, hogy élő online koncerteket, esportokat, amatőr alkotások megjelenését, kvíz játékot, online stílus tanácsadást, jótékony aktivitást és hasonló bevonó kezdeményezéseket indítanak el a márkák.

Legfőbb érték az egészség

A fenntarthatóság továbbra is fontos marad, az egyre tudatosabb vásárlók elvárják a komplex felelősségvállalást kedvenc márkáiktól és boltjaiktól egyaránt. Legyen jó a testnek, léleknek, környezetnek, az előállítóknak, forgalmazóknak és a fogyasztóknak, a termék és a teljes folyamat.

A wellness kategóriák továbbra is nagy kedveltségre, növekvő érdeklődésre számíthatnak, a mindennapi luxus és jól lét zálogai.

Az éttermek állhatnak talpra először

Címkék: ,

Kapcsolódó cikkeink