Vásárlói kutatás a POPAI-tól
A vásárlás helye, a vásárlói szokások, az eladáshelyi kommunikáció hatékonysága és mérhetősége évek óta foglalkoztatja az iparág szereplőit. A POP/POS- vagy újabban az At Retail szakma nemzetközi szervezete, a POPAI is kiemelt figyelmet szentel a területnek. Kutatási eredményeivel a kereskedelem, a márkagyártók, a POP-tervezők és -gyártók számára lehetővé teszi a vásárlók jobb megértését, valamint betekintést nyújt a jól működő és a fejlesztendő területekre.
A POPAI-t 1936-ban alapították az USA-ban, elsősorban POP-gyártók és -tervezők (eredetileg Point of Purchase Association International néven, mai neve: The Global Association for Marketing at Retail). A közel 80 éve működő szervezet célja, hogy nemzetközi hátteret biztosítson az in-store iparágnak, összefogja a kereskedelmi, a márkagyártók és a POP-gyártók érdekeit.
A 2010-es évektől a POPAI Észak-Amerika új lendülettel több nagyszabású kutatássorozatot kezdett el, az iparág méreteit és tulajdonságait felmérő vizsgálatoktól kezdve a vásárlási kutatásokig.
Shoppertanulmányok
2012-ben az észak-amerikai szupermarket-vásárlók preferenciáit feltáró Shopper Engagement Study, majd 2014-ben a hipermarket-csatornára fókuszáló Mass Merchant Channel Study látott napvilágot. A megegyező módszertan miatt a két tanulmány adatainak összehasonlításából is számos következtetést vontak le. Mindkét alkalommal be- és kijárati kérdőíves megkérdezést és szemkamerás vizsgálatokat is alkalmaztak.
2014-ben az USA 26 nagyvárosában 3 tipikus, nagy területű üzletláncban vizsgálták a hipermarket-vásárlókat. Minden egyes üzletben displayauditot is végeztek, vagyis felmérték az adott helyen éppen kihelyezett displayek számát és típusát.
Felértékelődik
az eladás helye
A vásárlás előkészítésére vonatkozó kérdésekből kiderült, hogy egyre kevesebben írnak bevásárlólistát (2012-ben 36%, 2014-ben 15%), és a digitális lista nem váltotta ki a hagyományos felsorolást (2012-ben 3%, 2014-ben 5%). Legtöbben továbbra is fejben gondolják át, mit is fognak venni (2012-ben 48%, 2014-ben 47%). A vásárlók növekvő hányada, a megkérdezettek harmada pedig egyáltalán nem készül fel a vásárlásra (2012-ben 13%, 2014-ben 34%).
A vásárlás megtervezésében több médium is jelentős szerepet játszik. Míg 2012-ben egyértelműen az akciós újságok (2012-ben 32%, 2014-ben 18%) és az elektronikusan kiküldött információ (2012-ben 30%, 2014-ben 9%) dominált, addig 2014-re a médiumokat mellőzők aránya növekedett (2012-ben 55%, 2014-ben 62%).
Logikus következménye az előbbi két trendnek, hogy a vásárlás helyén hozott döntések száma növekedett, az eladáshelyi kommunikáció szerepe felerősödött. Hosszabb időtávot vizsgálva, a POPAI kutatási archívumában megtalálható eredmények alapján a boltban meghozott döntések aránya folyamatosan növekszik (1986-ban 66%, 1995-ben 70%, 2012-ben 76%, 2014-ben 82%).
A hölgyek az átlagnál is jobban támaszkodnak a vásárlás helyén szerzett benyomásokra, hiszen 2012-ben 72%, 2014-ben 82% az eladás helyén döntött a kosárba kerülő termékekről. Ugyanez az érték a férfiak esetén 2012-ben 71%, 2014-ben 76%.
Döntéshozatal
Az átlagos amerikai hipermarket-vásárló 7 terméket tervez vásárolni, és körülbelül 40 dollárt szándékozik elkölteni, amihez pluszban 15 dollár impulzvásárlást engedélyez magának.
Vásárlás közben egyre többen használják az okostelefonjukat. Bár legtöbben csak telefonálnak (2012-ben 8%, 2014-ben 21%), néhányan már vásárlással kapcsolatosan is mobiloznak (2012-ben 8%, 2014-ben 15%). A 15 százalékból 5% azért hívott valakit, hogy a vásárlási döntésben segítsen, 4% digitális bevásárlólistát használt, 2% a kereskedő honlapját nézte meg, 2% a kereskedő mobilalkalmazását használta.
Vásárlási hatékonyság
A legtöbb vásárló az elsődleges kihelyezésekről vásárol, hiszen ott egyben látja a teljes kínálatot, ami a hipermarket-vásárlónak különösen fontos. Növekszik azonban a displayről megvásárolt termékek aránya, a megkérdezettek válaszai alapján 2012-ben a megvásárolt termékek 5 százaléka, 2014-en 16 százaléka került másodlagos kihelyezésről a kosarakba. A 16% nagy része, 74 százaléka gondolavégről, 15 százaléka a sorok közt elhelyezett displayről, 8 százaléka padlódisplayről és 2 százaléka oldalt elhelyezett kihelyezésről származott.
A legkönnyebben a szénsavas üdítőitalok közül tudnak választani az amerikai vásárlók, legnehezebben a kozmetikai és technikai részlegen boldogulnak. Ezeken az osztályokon azonban hatékonyabbak a másodlagos kihelyezések. A displayek átlagosan 1,5-ös forgalomemelési indexszel rendelkeznek az elsődleges kihelyezésekhez képest, de elemeknél ez az érték 17,4, dekorkozmetikánál 14,7, fogkrémnél 7,1. Élelmiszerben az édességdisplayek vezetnek átlagos 4,1-es indexszel.
A fősoron kihelyezett displayek aránytalanul nagyobb figyelmet kapnak még az ugyanott található gondolavégekhez képest is, hiszen a vevőáramlást megakasztó főutcai szigetes kihelyezések elkerülhetetlenek.
Szemkamera-adatok
A vásárlók 25 fokkal lefele néznek, általában az alulról számolt negyedik polcra. Különböző polcmagasságoknál is elmondható, hogy a középső sorra és az alá néznek a legtöbben.
A nézési sorrend kategória- és elrendezésfüggő, a polc átrendezésével ugyanis megváltozik a nézésmintázat. Különböző kiszerelési nagyságú termékek például elvonják a figyelmet középről.
Az egy-egy kategóriára fordított idő nem arányos az ott megvásárolt termékek számával. A szezonális kihelyezéseknél időznek a legtöbbet, nézelődnek az emberek, de kevesebb cikket tesznek a kosarukba. A tejtermékeknél, a pékárunál és a sós snackeknél töltenek még az átlagosnál hosszabb időt az amerikai vásárlók.
Az is megállapítható, hogy egyes kategóriákban (édesség, pékáru, szeletes termékek) kevés terméket fognak meg, inkább nézelődnek a vásárlók, és viszonylag kevesebb darab termék kerül a kosarukba.
Ezzel szemben, bár a tejtermék, sós snack és a szénsavas üdítőital kategóriákban is kevés terméket fognak meg a vásárlók, mégis sok cikket tesznek be a kosarukba.
Csak bizonyos kategóriákban – rágcsálnivalók, kávé, tea – mondható el, hogy a sok megfogott termék sok vásárlást generált.
Általánosságban (56 százalék) megállapítható, hogy ha a vásárló megfogott egy terméket egy kategóriában, akkor vásárol is valamit a kategóriából. A kézbe fogott termékek harmada megvásárlásra is kerül.
Az alaposan megnézett termékek a csomagolt sajt, a szénsavas üdítő és a csomagolt kenyér kategóriában kosárba is kerülnek. De vannak olyan kategóriák – csomagolt gyümölcsrágcsák, édességek, tisztítószerek és tészták –, ahol az alapos megnézés nem vezet szükségszerűen vásárláshoz.
(Folytatjuk)
Kátai I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Fidelity Outlook 2025: Új utakon a részvények
Így 2025 felé közeledve kijelenthetjük, hogy a makro- és monetáris…
Tovább olvasom >ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >Felkészülten keresik a legjobb akciókat a vásárlók – EY karácsonyi felmérés
A vásárlók többsége kifejezetten keresi és várja az ünnepi leárazásokat…
Tovább olvasom >