Van nálatok Chief Happiness Officer?
Boldogság Vezérigazgató… Hmm… Ízlelgetjük a szót, először talán kicsit mosolygunk is. Létezik ez a pozíció egyáltalán? Igény persze lenne… elkelne nálunk is egy a cégnél.
Nem kérdés, tudjuk, hogy a boldog dolgozó a hatékony dolgozó. Milliókat költünk arra, hogy megértsük, mit szeretne, miért választ minket vagy éppen mást – legyen szó a különböző iparágak szakemberekért folytatott versenyéről vagy a közvetlen konkurenciánkkal való ádáz küzdelemről a legjobbakért. És persze milliókba kerül az is, ha nem értjük őt, vagy más esetleg nálunk jobban érti.
A világ összes meghatározó tanácsadócége végez a témában kutatásokat, ellát bennünket adatokkal, információkkal, közreműködik a tervek felállításában és nyomon követésében is. Mégis picit bizonytalanok vagyunk, hogy valójában mi is kell a dolgozónak? Emlékeztek még Mel Gibsonra a „Mi kell a nőnek” című filmből? És most nem gender diversity szempontjából közelítem meg a témát, de vonzó az a filmből ismert helyzet, amikor egyszerűen csak hallhatjuk, amit kollégáink gondolnak, és így kendőzetlenül megismerhetjük, hogy mit is szeretnének.
Az elmúlt évek gazdasági, technológiai, társadalmi változásai számos kihívást állítottak elénk – bizonyos szektorokban, szakértői pozíciókban égetően kevés a munkaerő. A kereslet növekedésével emelkednek a bérek, a fluktuáció növekedésével a bérköltségen túl az egyéb, a munkaerő bevonására és megtartására szánt költségek is. A különböző kalkulációs modellek mindenki számára elérhetőek. Egy átlagfizetéssel bíró alkalmazott elvesztése hozzávetőlegesen 700 000 forintba kerül a cégünknek Magyarországon. Ezer fő és tizenöt százalékos fluktuáció esetén több mint 100 millió forintról beszélünk évente. Ez azért már finanszírozná egy Boldogság Igazgató bérét, ugye?
Boldogság Igazgató? De most komolyan, szükségünk van rá? Ki ő, mit csinál, és hol helyezkedik el a szervezetben?
Vakarjuk a fejünket – annyi minden történt az elmúlt évek során. Van Talent Aquisiton Leaderünk (Tehetség Akvizíciós Vezető) – aki nemcsak az üres pozíciók betöltésével, de a cég hosszú távú, átfogó üzleti és HR-stratégiájának megfelelő vezetők és szakemberek beazonosításával, bevonásával foglalkozik –, elismerve, hogy ezek a tehetségek hatalmas szerepet játszanak a vállalat jövőbeni sikerében. Van kommunikációs szakértőnk, aki az Employer Brandünket (Munkáltatói Márka) építi a potenciális munkavállalók felé involváló és releváns üzeneteken keresztül. Kiemelkedő szerepük van a Chief Diversity Officereknek, akik a sokszínűségért és ennek elfogadásáért dolgoznak, objektív módon pozitív hatást gyakorolva cég üzleti eredményeire. A közelmúltban megjelenő Campus Activation Managerek pedig már az egyetemi padokban kapcsolatot építenek a jövő munkavállalóival.
És igen, vannak Chief Happiness Officerek is. A pozíció létrejöttét pedig nem egy, a cégek közötti „ki lesz a legboldogabb munkahely” verseny indította el, hanem az a száraz üzleti tény, hogy a produktivitás növelése általános kihívásként jelenik meg napjaink világgazdaságában. McKinsey szerint a világ cégeinek több mint fele proaktív módon foglalkozik a termelékenység növelésének kérdésével, míg az INSEAD számai alapján tíz társaság közül kilencnél a termelékenység fokozása lesz a legfontosabb prioritás a következő három-öt évben.
És hogy kell-e Boldogság Manager? Boldognak lenni kemény munka. Nekünk magunknak is. Szakemberek szerint az emberi agy úgy van programozva, hogy elménk inkább a rosszra, mint a jóra fordítja a mentális összpontosítás és a megismerés energiáit. Gondolataink automatikusan a kihívásokra, a bosszúságokra, a fenyegetésekre és a félelmekre összpontosítanak. Az életünkben levő jók felidézése és értékelése pedig erőfeszítéseket igényel. Időnként le kell ülnünk, és leltárt kell készítenünk.
Felsővezetői tanácsadóként sűrűn beszélgetek gyakorlott és elismert menedzserekkel arról, hogy mi az, ami boldoggá teszi őket a munkahelyükön, mikor éreztek igazi örömet jelenlegi vagy korábbi pozíciójukban? Fel tudják-e sorolni, hogy mire büszkék, mi újat hoztak létre, mit tanultak, mit tettek jobbá az elmúlt időszakban, és mi az, amiből még többet szeretnének… Mert ha magunkkal tisztában vagyunk, akkor könnyebben leszünk vezetőként Boldogság Nagykövetek is.
Mert véleményem szerint, szükségünk lehet Chief Happiness Officerre, de még inkább Happiness Leaderekre. Akik a kollégákkal való minden interakció során biztosítják a pozitív dolgozói élményt, az alkotás szabadságát, a közös tettek valódi eredményességét és az elismerés felemelő érzését.
Sokan olvasták, de most mégis álljon itt ismét, amit Yuval Noah Harari ír a Homo Deusban: „Elvégre mit akarnak az emberek? Nem termelni. Boldogok akarnak lenni. A termelés is fontos, mert ez szolgáltatja a boldogság anyagi bázisát. De a termelés csupán eszköz, nem cél.” //
Kapcsolódó cikkeink
K&H: a magyar vállalatok késéssel, de követik a globális AI-alkalmazási trendeket
A cikk a Trade magazin 2024/10. lapszámában olvasható. – Magyarországon…
Tovább olvasom >K&H: Jönnek a digitális ikrek, de mik is azok?
A digitális ikrek egy olyan fejlett technológia olyan, amely lehetővé…
Tovább olvasom >Ott az otthon, ahol a szívünk
Bár az európai háztartásoknak továbbra is vannak nehézségeik, enyhülni látszik…
Tovább olvasom >További cikkeink
A magyar élelmiszeripar jövője: fenntartható innováció
A mai fogyasztó egyre tudatosabb, egészség- és környezettudatossággal közelít az…
Tovább olvasom >Lánchíd Klub októberi exkluzív: Magas vásárlóerő mellett is vannak kihívások: a belga piac, közelről
Szautner Péter, a FrieslandCampina nemzetközi vezérigazgatója a Lánchíd Klub októberi találkozóján a…
Tovább olvasom >A vártakon túl
A cikk a Trade magazin 2024/11. lapszámában olvasható. Minden évben…
Tovább olvasom >