Változatos tisztítószer-eloszlás a háztartásokban
A háztartási tisztítószerek elterjedtsége viszonylag magas: a családok 83 százaléka vásárolt a kategóriából 2010 első 10 hónapjában. Azonban az egyes szegmensek súlya nagy szóródást mutat: a leginkább elterjedt termékek az általános tisztítószerek, de még ezek is csupán a háztartások alig felében találhatóak meg – derül ki a GfK Hungária háztartások napi fogyasztásicikk-vásárlását monitorozó ConsumerScan felmérés adataiból.
Az általános tisztítószerek után népszerűségben a WC-tisztító blokkok következnek, majd jelentős lemaradással a súrolószerek, a folyékony WC-tisztítók és a vízkőoldók. A többi szegmensbe tartozó terméket a háztartásoknak kevesebb mint ötöde vásárolt a vizsgált időszakban.
A tavasz beköszöntével a tisztítószerek összesített forgalma nem emelkedik jelentős mértékben, de egyes kisebb, speciális termékkategóriáknál a telet lezáró nagytakarítás kiugró értékesítést hoz. Ilyenek az üvegtisztítók, a szőnyeg- és bútortisztítók, de a sütőt és a lefolyókat is többet takarítják ilyenkor a háztartásokban.
Az egyes tisztítószer-szegmensek „tipikus” vásárlójára is érdemes egy pillantást vetni: míg általánosságban igaz, hogy – elsősorban a család és a ház méretei okán – a településeken, illetve kisvárosban élő, legalább 3 fős háztartások a nagy tisztítószer-vásárlók, akadnak ettől eltérő képet mutató kategóriák is. A bútortisztítók például inkább a fiatalabb, kisebb létszámú háztartásokban találhatóak meg az átlagnál nagyobb mértékben, míg a lefolyótisztítók piacán a főváros is hangsúlyos szerephez jut.
A márkagyártók számára jó hír, hogy a kereskedelmi márkák súlya ebben a kategóriában jelentősen elmarad a fogyasztási cikkek átlagától, a 20 százalékot sem éri el. n
Az egyes tisztítószer-szegmensek elter-
jedtsége a magyar háztartások körében
2010 első 10 hónapjában (vásárló háztartá-
sok aránya az összes háztartáson belül, %)
Szegmens Elterjedtség
Összes háztartási tisztítószer 83
Általános tisztítószer 49
WC-blokk 43
Súrolószer 30
Folyékony WC-tisztító 29
Vízkőoldó 23
Üvegtisztító 18
Lefolyótisztító 13
Konyhai tisztítószer 11
Fürdőszobai tisztítószer 10
Bútortisztító, -ápoló 9
Padlótisztító 7
Szőnyegtisztító 6
Sütőtisztító 6
Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >