Változatok a tejre
Bár táplálkozásunk egyik alapköve a tej és a tejtermék, a fogyasztók egy része egészségügyi vagy meggyőződésbeli okokból mégis mellőzi étrendjéből. A laktózmentes tejtermékek, illetve a tejhelyettesítő italok fogyasztótábora ma még kicsi, de hajlamos kitartani a bevált márka mellett, és az egyelőre szűk kiskereskedelmi választék miatt meghálálja a törődést.A tejcukorra érzékeny emberek számára nyújtanak megoldást a laktózmentes vagy csökkentett laktóztartalmú tejek, tejtermékek.
– Az érintettek arányáról a lakosságon belül saját kutatással nem rendelkezünk, de nagyon jó becslésnek tartjuk a Dr. Bodánszky Hedvig Laktózérzékenyek könyve című kiadványában említett európai 15 százalékos átlagot – mondja Kuk Titus, a Naszálytej Zrt. vezérigazgató-helyettese.
A Mona Hungary ügyvezetője, Strasser-Kátai Bernadett ennél magasabb számot is el tud képzelni. Az azonban megnehezíti a becslést, hogy a laktózérzékenységben szenvedők nagy része nem tud panaszai kiváltó okáról. Az érintetteknek csak kis hányada, akikben vagy saját felismerés alapján tudatosult, vagy már orvosi diagnózis alapján ismerik állapotukat, kezdi tudatosan keresni a laktózmentes élelmiszereket.
Szétaprózott bolti jelenlét
A Naszálytej Zrt. rendkívül fontosnak tartja ezt a termékkört.
– A kereskedelem mostanában kezd vele megfelelő hangsúllyal foglalkozni, de még egyáltalán nincs helyén kezelve, rengeteg fejlődési lehetőség van benne – hívja fel a figyelmet Kuk Titus. – Néhány üzletlánc éppen csak, hogy törődik vele. Az alternatív csatornák szintén nem kiaknázottak még, igaz, ennek tárgyi feltételei (hűtőpult stb.) is hiányoznak.
A Naszálytej vezérigazgató-helyettese szerint a termékkör egyik legnagyobb problémája, hogy nem koncentráltan, kiemelten jelenik meg,a termékek, hanem a termékfajtákon belül. Így szétaprózódik, szóródik a megjelenés, a potenciális fogyasztók nem, vagy csak nehezen találják meg, veszik észre a teljes választékot.
Hasonló gondolatokat fogalmaz meg a Mona Hungary ügyvezetője is, amikor arról beszél, hogy négy évvel ezelőtt a bevezetés nem csupán fogyasztói oldalról volt nagy kihívás. Partnereiket is rá kellett szoktatnunk arra, hogy olyan kategóriamenedzsmentben gondolkozzanak, amely elválasztja a bio, szója- és más speciális termékeket a többi tejterméktől.
– Azok a láncok, ahol érdemes lenne elindulni ilyen specialitásokkal, egyelőre inkább maguk építik ezt a kategóriát, saját termékekkel vagy importtal – beszél egy másik nehézségről Strasser-Kátai Bernadett. – Így a gyártóknak, forgalmazóknak kell invesztálniuk abba, hogy bővítsék a fogyasztó ismereteit e téren. Ez viszont sokba kerül, lassú folyamat.
Két új termékkel jön a Naszálytej
A Naszálytej Zrt. hamarosan két új laktózmentes termékkel jelenik meg a piacon, amelyek hiánypótlóak lesznek.
– Ezzel a kibővült termékpalettával még közelebb kerülünk ahhoz a célunkhoz, hogy a laktózérzékenyek is változatos formában élvezhessék a csodálatos tejben rejtőző tápértéket – fogalmaz Kuk Titus. – Új termékeink piacra jutásában a kereskedelem támogatására is számítunk.
A cég eladásösztönző kelléktárában a direkt marketingen túl kóstoltatások és szórólapon történő népszerűsítés is szerepel. Dietetikus konferenciákon termékbemutatókat tartanak. A már bevezetett nagyobb volumenű termékeiken is felhívják a laktózérzékenyek figyelmét az új termékekre.
Cukormentes tejtermékeket tesztel a Mona
Nemcsak a laktózérzékenység, hanem más egészségügyi panaszok is gátat szabhatnak a tejtermékfogyasztásnak – például a cukorbetegség.
– A cukor- és zsírmentes, úgynevezett „nullás” termékek iránti fogadókészséget jelenleg teszteljük Fasten tejtermékeinkkel – mondja a Mona Hungary ügyvezetője. – Olyan tejtermékfélékre fókuszálunk eleinte, amelyek a piac általános visszaesése ellenére meg tudták őrizni pozícióikat, vagy növekedni tudtak. Ilyen a joghurt, a sajt és a vaj. Tehát ezekben a kategóriákban indulunk el ezzel a prémium termékkörrel.
A cég speciális tejtermékeit igyekszik tanítva marke-tingelni, a felvilágosítást tűzve zászlójára. Az edukáció bevált eszköze, hogy egészséggel, családdal, szépséggel kapcsolatos rendezvényeken népszerűsítik termékeiket, összekötve e fogalmakkal, szélesítve a célcsoportot nyomtatott média, tv és személyes kóstoltatások, tanácsadás révén.
Joya: szója- után zab- és rizsital
A hazai szójaitalpiac alulfejlettségét mutatja, hogy az egy főre jutó lakossági fogyasztás éves átlaga 4,1 dl, azaz körülbelül 2 pohár ital egész évben (2007-es adat). Ez az érték az EU átlagának pontosan a fele.
– A szójaital, valamint például a rizs- vagy zabital lehetséges alternatívák azok számára, akik vagy valamilyen érzékenységgel rendelkeznek, és emiatt nem fogyaszthatnak tejet – mondja Balog Edina, a Joya márka hazai kizárólagos forgalmazója, a Real Nature Kft. képviseletében –, vagy a saját táplálkozási módjuk az állati fehérje bevitelét nem a tej által kívánja biztosítani, illetve lehetséges, hogy a növényi fehérje bevitelét preferálják.
Mivel a szójaitalok, gurtok és shakek teljes értékű táplálékok, olyankor is fogyaszthatók, amikor a meleg miatt kevesebbet eszünk – tudunk meg kulisszatitkokat Balog Edinától. A legerősebb forgalmú hónapok az április–szeptember közöttiek. A kalciumos szójaital, a natúr gurt és a főzőkrém esetében kevésbé markáns a szezonalitás, mint például az alma-limettás vagy egzotikus italnál. Az alaptermékeket egész évben hasonló mennyiségben fogyasztják a vásárlók, hiszen főzéshez is kiválóan lehet alkalmazni.
A márka támogatásában továbbra is fontosak a rendezvények, kóstoltatások, a közvetlen találkozás a célcsoporttal.
– Hisszük, hogy ha a potenciális fogyasztók megkóstolják, megbarátkoznak az ízzel, és megtudják, hogy hol találhatók meg a termékek a boltokban, az hatással tud lenni az értékesítés növekedésére – mondja Balog Edina. – Mint új disztribútornak, jelenleg a meglévő termékek piaci pozíciójának erősítésére kell koncentrálnunk. Ugyanakkor gyártói oldalon folynak termékfejlesztések a háttérben, ízesített italok és gurt kategóriában, de ezekről konkrétumokat egyelőre nem lehet tudni.
Amit viszont már tudni lehet: az osztrák gyártó szeretné a Joya márkát a szója termékcsalád mellett kiterjeszteni más, növényi alapú termékekre is. Így hamarosan a polcokra kerülhet a Joya bio zabital és a Joya bio rizsital. Ezek ugyanúgy 1 literes kiszerelésben lesznek kaphatók, mint a jelenleg polcon lévő italok.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >