Változatok a tejre
Bár táplálkozásunk egyik alapköve a tej és a tejtermék, a fogyasztók egy része egészségügyi vagy meggyőződésbeli okokból mégis mellőzi étrendjéből. A laktózmentes tejtermékek, illetve a tejhelyettesítő italok fogyasztótábora ma még kicsi, de hajlamos kitartani a bevált márka mellett, és az egyelőre szűk kiskereskedelmi választék miatt meghálálja a törődést.A tejcukorra érzékeny emberek számára nyújtanak megoldást a laktózmentes vagy csökkentett laktóztartalmú tejek, tejtermékek.
– Az érintettek arányáról a lakosságon belül saját kutatással nem rendelkezünk, de nagyon jó becslésnek tartjuk a Dr. Bodánszky Hedvig Laktózérzékenyek könyve című kiadványában említett európai 15 százalékos átlagot – mondja Kuk Titus, a Naszálytej Zrt. vezérigazgató-helyettese.
A Mona Hungary ügyvezetője, Strasser-Kátai Bernadett ennél magasabb számot is el tud képzelni. Az azonban megnehezíti a becslést, hogy a laktózérzékenységben szenvedők nagy része nem tud panaszai kiváltó okáról. Az érintetteknek csak kis hányada, akikben vagy saját felismerés alapján tudatosult, vagy már orvosi diagnózis alapján ismerik állapotukat, kezdi tudatosan keresni a laktózmentes élelmiszereket.
Szétaprózott bolti jelenlét
A Naszálytej Zrt. rendkívül fontosnak tartja ezt a termékkört.
– A kereskedelem mostanában kezd vele megfelelő hangsúllyal foglalkozni, de még egyáltalán nincs helyén kezelve, rengeteg fejlődési lehetőség van benne – hívja fel a figyelmet Kuk Titus. – Néhány üzletlánc éppen csak, hogy törődik vele. Az alternatív csatornák szintén nem kiaknázottak még, igaz, ennek tárgyi feltételei (hűtőpult stb.) is hiányoznak.
A Naszálytej vezérigazgató-helyettese szerint a termékkör egyik legnagyobb problémája, hogy nem koncentráltan, kiemelten jelenik meg,a termékek, hanem a termékfajtákon belül. Így szétaprózódik, szóródik a megjelenés, a potenciális fogyasztók nem, vagy csak nehezen találják meg, veszik észre a teljes választékot.
Hasonló gondolatokat fogalmaz meg a Mona Hungary ügyvezetője is, amikor arról beszél, hogy négy évvel ezelőtt a bevezetés nem csupán fogyasztói oldalról volt nagy kihívás. Partnereiket is rá kellett szoktatnunk arra, hogy olyan kategóriamenedzsmentben gondolkozzanak, amely elválasztja a bio, szója- és más speciális termékeket a többi tejterméktől.
– Azok a láncok, ahol érdemes lenne elindulni ilyen specialitásokkal, egyelőre inkább maguk építik ezt a kategóriát, saját termékekkel vagy importtal – beszél egy másik nehézségről Strasser-Kátai Bernadett. – Így a gyártóknak, forgalmazóknak kell invesztálniuk abba, hogy bővítsék a fogyasztó ismereteit e téren. Ez viszont sokba kerül, lassú folyamat.
Két új termékkel jön a Naszálytej
A Naszálytej Zrt. hamarosan két új laktózmentes termékkel jelenik meg a piacon, amelyek hiánypótlóak lesznek.
– Ezzel a kibővült termékpalettával még közelebb kerülünk ahhoz a célunkhoz, hogy a laktózérzékenyek is változatos formában élvezhessék a csodálatos tejben rejtőző tápértéket – fogalmaz Kuk Titus. – Új termékeink piacra jutásában a kereskedelem támogatására is számítunk.
A cég eladásösztönző kelléktárában a direkt marketingen túl kóstoltatások és szórólapon történő népszerűsítés is szerepel. Dietetikus konferenciákon termékbemutatókat tartanak. A már bevezetett nagyobb volumenű termékeiken is felhívják a laktózérzékenyek figyelmét az új termékekre.
Cukormentes tejtermékeket tesztel a Mona
Nemcsak a laktózérzékenység, hanem más egészségügyi panaszok is gátat szabhatnak a tejtermékfogyasztásnak – például a cukorbetegség.
– A cukor- és zsírmentes, úgynevezett „nullás” termékek iránti fogadókészséget jelenleg teszteljük Fasten tejtermékeinkkel – mondja a Mona Hungary ügyvezetője. – Olyan tejtermékfélékre fókuszálunk eleinte, amelyek a piac általános visszaesése ellenére meg tudták őrizni pozícióikat, vagy növekedni tudtak. Ilyen a joghurt, a sajt és a vaj. Tehát ezekben a kategóriákban indulunk el ezzel a prémium termékkörrel.
A cég speciális tejtermékeit igyekszik tanítva marke-tingelni, a felvilágosítást tűzve zászlójára. Az edukáció bevált eszköze, hogy egészséggel, családdal, szépséggel kapcsolatos rendezvényeken népszerűsítik termékeiket, összekötve e fogalmakkal, szélesítve a célcsoportot nyomtatott média, tv és személyes kóstoltatások, tanácsadás révén.
Joya: szója- után zab- és rizsital
A hazai szójaitalpiac alulfejlettségét mutatja, hogy az egy főre jutó lakossági fogyasztás éves átlaga 4,1 dl, azaz körülbelül 2 pohár ital egész évben (2007-es adat). Ez az érték az EU átlagának pontosan a fele.
– A szójaital, valamint például a rizs- vagy zabital lehetséges alternatívák azok számára, akik vagy valamilyen érzékenységgel rendelkeznek, és emiatt nem fogyaszthatnak tejet – mondja Balog Edina, a Joya márka hazai kizárólagos forgalmazója, a Real Nature Kft. képviseletében –, vagy a saját táplálkozási módjuk az állati fehérje bevitelét nem a tej által kívánja biztosítani, illetve lehetséges, hogy a növényi fehérje bevitelét preferálják.
Mivel a szójaitalok, gurtok és shakek teljes értékű táplálékok, olyankor is fogyaszthatók, amikor a meleg miatt kevesebbet eszünk – tudunk meg kulisszatitkokat Balog Edinától. A legerősebb forgalmú hónapok az április–szeptember közöttiek. A kalciumos szójaital, a natúr gurt és a főzőkrém esetében kevésbé markáns a szezonalitás, mint például az alma-limettás vagy egzotikus italnál. Az alaptermékeket egész évben hasonló mennyiségben fogyasztják a vásárlók, hiszen főzéshez is kiválóan lehet alkalmazni.
A márka támogatásában továbbra is fontosak a rendezvények, kóstoltatások, a közvetlen találkozás a célcsoporttal.
– Hisszük, hogy ha a potenciális fogyasztók megkóstolják, megbarátkoznak az ízzel, és megtudják, hogy hol találhatók meg a termékek a boltokban, az hatással tud lenni az értékesítés növekedésére – mondja Balog Edina. – Mint új disztribútornak, jelenleg a meglévő termékek piaci pozíciójának erősítésére kell koncentrálnunk. Ugyanakkor gyártói oldalon folynak termékfejlesztések a háttérben, ízesített italok és gurt kategóriában, de ezekről konkrétumokat egyelőre nem lehet tudni.
Amit viszont már tudni lehet: az osztrák gyártó szeretné a Joya márkát a szója termékcsalád mellett kiterjeszteni más, növényi alapú termékekre is. Így hamarosan a polcokra kerülhet a Joya bio zabital és a Joya bio rizsital. Ezek ugyanúgy 1 literes kiszerelésben lesznek kaphatók, mint a jelenleg polcon lévő italok.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >A 3,01 literes üdítőspalackok vitája: nem szándékos rendszerkerülés, hanem átmeneti megoldás
A magyar piacon megjelenő, 3,01 literes üdítőspalackok körüli vita kapcsán…
Tovább olvasom >