Magazin: Változások viharában
Továbbra sincsenek könnyű helyzetben a szállítmányozó cégek: a munkaerőhiány, a változó szabályozások, az átalakuló piac és a nagyon változatos ügyféligények alaposan próbára teszik a szektorban dolgozók kreativitását. Ám ők nem adják fel: elképesztő energiával, tudással, kitartással és ügyességgel lavíroznak, hogy szakmailag mindent kihozzanak vállalkozásaikból, és ami a legfontosabb: az ügyfelek maximálisan megkapják, amit akarnak. Körképünk a hazai piacvezető szállítmányozási cégek kulisszatitkaiba enged bepillantást.
ADachser SE számára 2018 a rekordok éve volt: a cég jelentősen emelte nettó árbevételét, de küldeményszámban és szállított tömegben is komoly növekedést produkált. Emellett több mint 1500 főt vett fel dolgozni, így munkaerő-bővítésben is hatalmasat lépett előre. A cég sikerének egyik titka a fenntartható növekedésre való törekvés, s ennek a stratégiának fontos részét képezik az iparág problémáira adott válaszok és megoldások is.
– A közúti szállítmányozás és a szerződéses logisztika területein általános gondot jelent a képzett munkaerő hiánya. A Dachsernél folyamatosan képezzük kollégáinkat, s igyekszünk versenyképes bérezéssel és minőségi eszközök biztosításával vonzó munkáltatónak megmaradni. Az Ipar 4.0 szintén tartogat kihívásokat. Ezeknek IT-rendszerünk folyamatos korszerűsítésével és digitális szolgáltatásaink palettájának bővítésével felelünk meg – sorolja a nehézségekre adott válaszokat Darvasi Árpád, a Dachser élelmiszer-logisztikai üzletágvezetője.
A Dachser hamar felismerte az IT jelentőségét a logisztikai folyamatok optimalizálásában: mára a vállalat az iparág egyik technológiai vezetője lett. Kifejlesztették saját online folyamatirányítási rendszerüket, a Dachser eLogisticset, amely egységes platformot és komplex szolgáltatásokat kínál minden üzletágában, emellett minden szolgáltatást egy felületen gyűjt össze a nagyobb felhasználói kényelemért és a könnyebb áttekinthetőségért.
– Az ügyfelek online monitorozhatják a rendeléseiket, a költségeket és a számlázást, a raktárkészleteket, vagy épp a szállítmány útját, mindezt valós időben. A Domino szoftver segítségével az összes közúti szállítmányozási folyamat áttekinthető, a Mikado a raktárlétesítmények folyamatait támogatja, az Othello pedig a légi és tengeri fuvarozás kezelésében nyújt segítséget – mutat rá a rendszer előnyeire Darvasi Árpád.
Teljes körű szolgáltatás földön, vízen, levegőben
A légi, közúti és vízi szállítmányozást is végző Kühne+Nagelnek is folyamatosan reagálnia kell a piac változásaira, amit a cég nemzetközi hálózatára, kapacitásaira, kiváló kapcsolatrendszerére és rugalmasságára támaszkodva kezel.
– Változást tud hozni a piacon a szállítmányozott áruféleségek köre is, például az FMCG-iparágban és a gyógyszeriparban, de ügyfeleink elvárásai is alakítják a piacot, hiszen ők azonnali válaszokat várnak. Ezeknek a kihívásoknak proaktív szemléletünkkel igyekszünk megfelelni. Jó példa erre az a nemrég üzembe helyezett sok-sok új, speciális hűtős pótkocsi, amely a Németországban és Franciaországban megnövekedett gyógyszerszállításokat szolgálja ki – hangsúlyozza Lányi Márton ügyvezető igazgató.
A Kühne+Nagel elkötelezett a digitalizáció terén, amit jól mutat online platformjuk, a myKN népszerűsége, amellyel azonnali árajánlat kérhető légi, tengeri és vasúti szállításokra, az adott szállítás egyetlen gombnyomással megrendelhető és nyomon követhető ugyanazon a felületen. A myKN kapcsolatot biztosít a cég munkatársaival, valamint lehetőség van a dokumentumok feltöltésére, cseréjére is, méghozzá a nap 24 órájában.
– Globális, több mint 100 országban működő cégként azon dolgozunk, hogy minél több csatlakozási pontot nyújtsunk ügyfeleinknek, és minél könnyebben kapcsolatba léphessenek velünk – mutat rá az ügyvezető igazgató a cég egyik prioritására. A munkaerőhiányt a Kühne+Nagel is érzi, ám, mint Lányi Márton fogalmaz, világvállalat révén bivalyerős márkáról van szó, és saját kategóriájukban már második éve nyerték el a Randstad cég „Legvonzóbb munkaadó” díját.
Fenntarthatóan a változások közepette
A magyar szállítmányozási piacon több mint 20 éve jelen lévő Schenker Nemzetközi Szállítmányozási és Logisztikai Kft. 130 országban, mintegy 2000 helyszínen nyújt multimodális megoldásokat és személyre szabott szolgáltatásokat, legyen szó akár a szállítmányozási, akár egyedi informatikai igények teljesítéséről.
– A folyamatosan növekvő logisztikai piacon egyre nagyobb az igény a digitalizáció fejlődésére, amelyben a DB Schenker élen jár. „E-schenker” felületünk széles körben elismert, a közeljövőben pedig a légi és tengeri üzletágainkban is új fejlesztések várhatóak. Mindezek mellett 2019-ben közútra bocsátottuk önjáró elektromos teherautónkat, az úgynevezett T-podot, amelynek elterjedését követően még hatékonyabban fogjuk majd tudni csökkenteni CO2-lábnyomunkat – mutat rá a fejlődés irányára Niklós Zsuzsanna, a Schenker értékesítési, tender- és marketingigazgatója.
A cég raktárlogisztikai megoldásokkal, valamint vásárok és kiállítások logisztikájával és szállítmányozásával is foglalkozik, s mindezt közel négyszáz dolgozóval, négy magyarországi telephelyen végzi. Ahogy az igazgató fogalmaz, a cég magyar ága Nyugat- és Kelet-Európa összekötő hídja a DB Schenker európai hálózatában, ami az ügyfelek számára rendkívül sok előnnyel jár: közvetlen járatokkal időről időre bővül a palettájuk, rövidülnek a tranzitidők, a kevesebb átrakás miatt pedig csökken az árusérülés veszélye.
Változások örvényében
A több mint 500 éves múltra visszatekintő Gebrüder Weiss 150 saját tulajdonú telephelyével és 1,67 milliárd eurós éves forgalmával Európa vezető szállítmányozási és logisztikai vállalatai közé tartozik. A cég kiemelt jelentőségűnek tartja, hogy ügyfelei számára biztosítani tudja a stabilitást, a szükséges kapacitásokat és a rugalmasságot, ám ez a folyamatos piaci változások mellett nem mindig egyszerű.
– Számos változás történik a szolgáltatói piacon, gyors, tervezetlen lépésre kényszerítve a megbízói oldalt, s ezért jelent nagy előnyt a hosszú távon fenntartható működés. Mivel a munkatársak, a fuvarozó alvállalkozók és a beszállító partnerek szemében rendkívül fontos a versenyképesség megőrzése, a drámai gyorsasággal növekvő költségeket folyamatfejlesztési eszközökkel és ügyfélkörre való tovább terheléssel igyekszünk kompenzálni – mondja Varga Bálint ügyvezető igazgató. Nagy előnyt jelent a digitalizáció adta lehetőségek kihasználása, amelyek segítségével többek közt automatikusan kalkulálható a várható kiszállítási időablak, módosítható az átvételi idő, valós idejű és proaktív státuszok érhetőek el, nem beszélve az elektronikus számlázásról és az intelligens ügyfélportálról. A Gebrüder Weiss a hagyományos raktározás-csomagolás-gyűjtő- és részrakomány, valamint a kamionos áruszállítás mellett gyorsan növekvő házhozszállítási szolgáltatással is rendelkezik.
– Legyen szó bútorról, mosógépről, televízióról vagy fitneszgépről, a GW pro.line home szolgáltatással házhoz szállítjuk a termékeket, és még a kicsomagolásában, valamint a termék működésének ellenőrzésében is segítünk – mutat rá a szolgáltatás előnyeire Varga Bálint.
A legmodernebb technológiával a jövőért
A Waberer’s International Nyrt. a logisztikai-fuvarozási szektorban elérhető összes modern technológiát alkalmazza, ami összhangban van a teljes iparágat érintő kihívásokkal is, például a károsanyag-kibocsájtás csökkentésével, a környezetvédelmi törekvésekkel, a változó üzemanyagárakkal, az új, fenntartható járműtechnológiák felkutatásával, illetve a munkaerőpiaci kérdésekkel. A cég saját fejlesztésű forrásoptimalizálási rendszert épített ki, amely nemcsak a hatékony áruszállításban segít, hanem a több ezer kamionból álló flottájuk fedélzeti adatait is egy helyen tárolja, ami által jobban tervezhetők az útvonalak és a kamionok rakottsága. A Waberer’s nyitott a legújabb technológiákra, ezért gyakran vesznek részt kutatásfejlesztési projektekben. Az iparág jövőjét a jármű- és sofőrkapacitások jobb kihasználtságában látják: tapasztalatuk szerint az útvonal-optimalizációs rendszerek és a blockchain-technológia nagyban segíti mindezt, s a következő évek innovációit ezeknek és az alternatív hajtásláncoknak kell majd vezetnie.
A szektor többi cégéhez hasonlóan a Waberer’s számára is a munkaerőhiány, az üzemanyagárak és a változó szabályozási környezet jelentik a legnagyobb kihívást, emellett a cég kiemelten fontosnak tartja, hogy felkészüljön a Brexitre annak érdekében, hogy az Egyesült Királyság piacán a kilépés után is versenyképesek maradhassanak.
Gyarmati O.
Kapcsolódó cikkeink
CÖF-CÖKA: a multinacionális cégek a kis falvakat is vegyék fel a kiszállítási portfóliójukba
A Civil Összefogás Fórum (CÖF) – Civil Összefogás Közhasznú Alapítvány…
Tovább olvasom >Országos szintre lép a PENNY és a foodora együttműködése
November közepétől a PENNY vásárlói már országos szinten intézhetik akár…
Tovább olvasom >Magyarországon elsőként szerzett uniós fenntarthatósági hitelesítést a HelloParks Fót csarnoka
A Futureal-csoporthoz tartozó ipari ingatlanfejlesztő HelloParks FT1-es raktárcsarnoka megfelel az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >A kézműves vagy a Temu jelző lesz a fa alatt? – felmérést készített a Meska magyar kézműves oldal
A Meska online kézműves piactér felmérése szerint az emberek közel…
Tovább olvasom >