Magazin: Változások viharában
Továbbra sincsenek könnyű helyzetben a szállítmányozó cégek: a munkaerőhiány, a változó szabályozások, az átalakuló piac és a nagyon változatos ügyféligények alaposan próbára teszik a szektorban dolgozók kreativitását. Ám ők nem adják fel: elképesztő energiával, tudással, kitartással és ügyességgel lavíroznak, hogy szakmailag mindent kihozzanak vállalkozásaikból, és ami a legfontosabb: az ügyfelek maximálisan megkapják, amit akarnak. Körképünk a hazai piacvezető szállítmányozási cégek kulisszatitkaiba enged bepillantást.
ADachser SE számára 2018 a rekordok éve volt: a cég jelentősen emelte nettó árbevételét, de küldeményszámban és szállított tömegben is komoly növekedést produkált. Emellett több mint 1500 főt vett fel dolgozni, így munkaerő-bővítésben is hatalmasat lépett előre. A cég sikerének egyik titka a fenntartható növekedésre való törekvés, s ennek a stratégiának fontos részét képezik az iparág problémáira adott válaszok és megoldások is.

Darvasi Árpád
élelmiszer-logisztikai
üzletágvezető
Dachser
– A közúti szállítmányozás és a szerződéses logisztika területein általános gondot jelent a képzett munkaerő hiánya. A Dachsernél folyamatosan képezzük kollégáinkat, s igyekszünk versenyképes bérezéssel és minőségi eszközök biztosításával vonzó munkáltatónak megmaradni. Az Ipar 4.0 szintén tartogat kihívásokat. Ezeknek IT-rendszerünk folyamatos korszerűsítésével és digitális szolgáltatásaink palettájának bővítésével felelünk meg – sorolja a nehézségekre adott válaszokat Darvasi Árpád, a Dachser élelmiszer-logisztikai üzletágvezetője.
A Dachser hamar felismerte az IT jelentőségét a logisztikai folyamatok optimalizálásában: mára a vállalat az iparág egyik technológiai vezetője lett. Kifejlesztették saját online folyamatirányítási rendszerüket, a Dachser eLogisticset, amely egységes platformot és komplex szolgáltatásokat kínál minden üzletágában, emellett minden szolgáltatást egy felületen gyűjt össze a nagyobb felhasználói kényelemért és a könnyebb áttekinthetőségért.
– Az ügyfelek online monitorozhatják a rendeléseiket, a költségeket és a számlázást, a raktárkészleteket, vagy épp a szállítmány útját, mindezt valós időben. A Domino szoftver segítségével az összes közúti szállítmányozási folyamat áttekinthető, a Mikado a raktárlétesítmények folyamatait támogatja, az Othello pedig a légi és tengeri fuvarozás kezelésében nyújt segítséget – mutat rá a rendszer előnyeire Darvasi Árpád.
Teljes körű szolgáltatás földön, vízen, levegőben
A légi, közúti és vízi szállítmányozást is végző Kühne+Nagelnek is folyamatosan reagálnia kell a piac változásaira, amit a cég nemzetközi hálózatára, kapacitásaira, kiváló kapcsolatrendszerére és rugalmasságára támaszkodva kezel.

Lányi Márton
ügyvezető igazgató
Kühne+Nagel
– Változást tud hozni a piacon a szállítmányozott áruféleségek köre is, például az FMCG-iparágban és a gyógyszeriparban, de ügyfeleink elvárásai is alakítják a piacot, hiszen ők azonnali válaszokat várnak. Ezeknek a kihívásoknak proaktív szemléletünkkel igyekszünk megfelelni. Jó példa erre az a nemrég üzembe helyezett sok-sok új, speciális hűtős pótkocsi, amely a Németországban és Franciaországban megnövekedett gyógyszerszállításokat szolgálja ki – hangsúlyozza Lányi Márton ügyvezető igazgató.
A Kühne+Nagel elkötelezett a digitalizáció terén, amit jól mutat online platformjuk, a myKN népszerűsége, amellyel azonnali árajánlat kérhető légi, tengeri és vasúti szállításokra, az adott szállítás egyetlen gombnyomással megrendelhető és nyomon követhető ugyanazon a felületen. A myKN kapcsolatot biztosít a cég munkatársaival, valamint lehetőség van a dokumentumok feltöltésére, cseréjére is, méghozzá a nap 24 órájában.
– Globális, több mint 100 országban működő cégként azon dolgozunk, hogy minél több csatlakozási pontot nyújtsunk ügyfeleinknek, és minél könnyebben kapcsolatba léphessenek velünk – mutat rá az ügyvezető igazgató a cég egyik prioritására. A munkaerőhiányt a Kühne+Nagel is érzi, ám, mint Lányi Márton fogalmaz, világvállalat révén bivalyerős márkáról van szó, és saját kategóriájukban már második éve nyerték el a Randstad cég „Legvonzóbb munkaadó” díját.
Fenntarthatóan a változások közepette
A magyar szállítmányozási piacon több mint 20 éve jelen lévő Schenker Nemzetközi Szállítmányozási és Logisztikai Kft. 130 országban, mintegy 2000 helyszínen nyújt multimodális megoldásokat és személyre szabott szolgáltatásokat, legyen szó akár a szállítmányozási, akár egyedi informatikai igények teljesítéséről.

Niklós Zsuzsanna
értékesítési, tender- és
marketingigazgató DB Schenker
– A folyamatosan növekvő logisztikai piacon egyre nagyobb az igény a digitalizáció fejlődésére, amelyben a DB Schenker élen jár. „E-schenker” felületünk széles körben elismert, a közeljövőben pedig a légi és tengeri üzletágainkban is új fejlesztések várhatóak. Mindezek mellett 2019-ben közútra bocsátottuk önjáró elektromos teherautónkat, az úgynevezett T-podot, amelynek elterjedését követően még hatékonyabban fogjuk majd tudni csökkenteni CO2-lábnyomunkat – mutat rá a fejlődés irányára Niklós Zsuzsanna, a Schenker értékesítési, tender- és marketingigazgatója.
A cég raktárlogisztikai megoldásokkal, valamint vásárok és kiállítások logisztikájával és szállítmányozásával is foglalkozik, s mindezt közel négyszáz dolgozóval, négy magyarországi telephelyen végzi. Ahogy az igazgató fogalmaz, a cég magyar ága Nyugat- és Kelet-Európa összekötő hídja a DB Schenker európai hálózatában, ami az ügyfelek számára rendkívül sok előnnyel jár: közvetlen járatokkal időről időre bővül a palettájuk, rövidülnek a tranzitidők, a kevesebb átrakás miatt pedig csökken az árusérülés veszélye.
Változások örvényében
A több mint 500 éves múltra visszatekintő Gebrüder Weiss 150 saját tulajdonú telephelyével és 1,67 milliárd eurós éves forgalmával Európa vezető szállítmányozási és logisztikai vállalatai közé tartozik. A cég kiemelt jelentőségűnek tartja, hogy ügyfelei számára biztosítani tudja a stabilitást, a szükséges kapacitásokat és a rugalmasságot, ám ez a folyamatos piaci változások mellett nem mindig egyszerű.
– Számos változás történik a szolgáltatói piacon, gyors, tervezetlen lépésre kényszerítve a megbízói oldalt, s ezért jelent nagy előnyt a hosszú távon fenntartható működés. Mivel a munkatársak, a fuvarozó alvállalkozók és a beszállító partnerek szemében rendkívül fontos a versenyképesség megőrzése, a drámai gyorsasággal növekvő költségeket folyamatfejlesztési eszközökkel és ügyfélkörre való tovább terheléssel igyekszünk kompenzálni – mondja Varga Bálint ügyvezető igazgató. Nagy előnyt jelent a digitalizáció adta lehetőségek kihasználása, amelyek segítségével többek közt automatikusan kalkulálható a várható kiszállítási időablak, módosítható az átvételi idő, valós idejű és proaktív státuszok érhetőek el, nem beszélve az elektronikus számlázásról és az intelligens ügyfélportálról. A Gebrüder Weiss a hagyományos raktározás-csomagolás-gyűjtő- és részrakomány, valamint a kamionos áruszállítás mellett gyorsan növekvő házhozszállítási szolgáltatással is rendelkezik.
– Legyen szó bútorról, mosógépről, televízióról vagy fitneszgépről, a GW pro.line home szolgáltatással házhoz szállítjuk a termékeket, és még a kicsomagolásában, valamint a termék működésének ellenőrzésében is segítünk – mutat rá a szolgáltatás előnyeire Varga Bálint.
A legmodernebb technológiával a jövőért
A Waberer’s International Nyrt. a logisztikai-fuvarozási szektorban elérhető összes modern technológiát alkalmazza, ami összhangban van a teljes iparágat érintő kihívásokkal is, például a károsanyag-kibocsájtás csökkentésével, a környezetvédelmi törekvésekkel, a változó üzemanyagárakkal, az új, fenntartható járműtechnológiák felkutatásával, illetve a munkaerőpiaci kérdésekkel. A cég saját fejlesztésű forrásoptimalizálási rendszert épített ki, amely nemcsak a hatékony áruszállításban segít, hanem a több ezer kamionból álló flottájuk fedélzeti adatait is egy helyen tárolja, ami által jobban tervezhetők az útvonalak és a kamionok rakottsága. A Waberer’s nyitott a legújabb technológiákra, ezért gyakran vesznek részt kutatásfejlesztési projektekben. Az iparág jövőjét a jármű- és sofőrkapacitások jobb kihasználtságában látják: tapasztalatuk szerint az útvonal-optimalizációs rendszerek és a blockchain-technológia nagyban segíti mindezt, s a következő évek innovációit ezeknek és az alternatív hajtásláncoknak kell majd vezetnie.
A szektor többi cégéhez hasonlóan a Waberer’s számára is a munkaerőhiány, az üzemanyagárak és a változó szabályozási környezet jelentik a legnagyobb kihívást, emellett a cég kiemelten fontosnak tartja, hogy felkészüljön a Brexitre annak érdekében, hogy az Egyesült Királyság piacán a kilépés után is versenyképesek maradhassanak.
Gyarmati O.
Kapcsolódó cikkeink
Az EU alapvető árucikkek, valamint egészségügyi eszközök felhalmozására tett javaslatot válságok esetére
Az Európai Bizottság javaslatokat mutatott be alapvető szükségleteket kielégítő áruk,…
Tovább olvasom >Megháromszorozza területét a HGL a HelloParks Maglód megaparkban
Újabb 10 ezer négyzetméter területre írt alá bérleti szerződést a…
Tovább olvasom >Nagy István: jó minőségű dinnyével indul a magyar dinnyeszezon
A tavalyihoz képest a dinnyeimport mennyisége 51 százalékkal csökkent, ami…
Tovább olvasom >További cikkeink
Extrém nyár, rekordmeleg: így reagálnak a boltláncok a hőségre
Soha nem mértek még olyan magas hőmérsékletet Budapesten, mint az…
Tovább olvasom >Elkészült a nyugdíjasok élelmiszer-utalványáról szóló rendelet tervezete
Elkészült a nyugdíjasoknak járó, 30 ezer forint értékű élelmiszer-utalványról szóló…
Tovább olvasom >K&H: a tényadatban szereplőnél jóval komolyabb inflációt érzékelnek a középkorúak
A középkorú magyarok inflációs érzete továbbra is messze meghaladja a…
Tovább olvasom >