Válságban a magyar tejipar: drámai veszteségek és növekvő költségek
2023-ban a magyar tejipar jelentős kihívásokkal nézett szembe, és ez komoly veszteségeket eredményezett több nagy tejfeldolgozó cég számára. Az Alföldi Tej Kft. adózott eredménye egy év alatt -1,4 milliárd forintról -3,2 milliárd forintra romlott, míg a Sole-Mizo Zrt. eredménye 2,7 milliárd forintról 136 millió forintra csökkent, bár itt legalább pozitív a végső szám.

A szektor költségei még mindig 40-50%-kal magasabbak, mint a koronavírus-járvány előtt
Az elmúlt évek során a tejágazat egyik válságból a másikba esett, ami a vállalatok tartalékainak kiürülését eredményezte. Koller Attila, a Tej Terméktanács társelnöke szerint a költségek egy év alatt megduplázódtak, ami a termékek árainak drasztikus emelkedéséhez vezetett, és ez jelentős fogyasztáscsökkenést okozott – írja az Agrárszektor friss cikkében.
A tejipar kiemelkedően energiaigényes, és az energiaárak növekedése mellett a csomagolás és fuvarozás költségei is emelkedtek, ahogy a nyerstej ára és a bérköltségek is. A szektor költségei még mindig 40-50%-kal magasabbak, mint a koronavírus-járvány előtt. Ezek a növekvő költségek és a piaci változások súlyos nyomást helyeznek a hazai tejfeldolgozókra.
Harcz Zoltán, a Tej Terméktanács ügyvezető igazgatója rámutatott néhány kereskedelempolitikai kérdésre, amelyek hátrányosan érintik a hazai tejipart. Ilyen például a nettó beszerzési ár alatti értékesítés lehetősége, vagy az, hogy a hazai termékek helyett importált dobozos UHT tejek kerülnek nagyobb számban a polcokra. Harcz szerint szükség lenne az ilyen jellegű politikák felülvizsgálatára és az illetékes hatóságok aktívabb beavatkozására, különösen a növényi alapú termékek reklámozását illetően.
Az évek során felhalmozódott problémák és a jelenlegi piaci körülmények között a magyar tejipar előtt álló kihívások megoldása kulcsfontosságú lesz a további fenntarthatóság és versenyképesség szempontjából. A helyes kereskedelempolitikai eszközök és hatékony piaci stratégiák kidolgozása nélkülözhetetlen a továbbiakban.
Kapcsolódó cikkeink
Csökkenő árbevétel mellett is javuló eredmények: nehéz év után stabilizálódik az Alföldi Tej Kft.
Lélegzethez jutott az Alföldi Tej Kft. 2024-ben: bár a vállalat…
Tovább olvasom >Közel másfélszeresére nőtt a teljes tejpor értékesítési ára a nemzetközi piacon
A nyerstej termelői ára nemzeti valutában kifejezve 2025 áprilisában az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Újra jön a Strandok Éjszakája
Idén tizenhatodik alkalommal rendezik meg a Magyar Fürdőszövetség kezdeményezésére a…
Tovább olvasom >Lassan elfogynak a sarki kisboltok: 22 ezer bolt tűnt el négy év alatt
2024 végére több mint 5200 kiskereskedelmi üzlet szűnt meg Magyarországon…
Tovább olvasom >A gyártástól az üzletekig az SAP megoldására fűzi fel ékszereit a Pandora
A technológia által kínált legjobb lehetőségeket szeretné használni üzlete fellendítésére…
Tovább olvasom >