Válságban a magyar tejipar: drámai veszteségek és növekvő költségek
2023-ban a magyar tejipar jelentős kihívásokkal nézett szembe, és ez komoly veszteségeket eredményezett több nagy tejfeldolgozó cég számára. Az Alföldi Tej Kft. adózott eredménye egy év alatt -1,4 milliárd forintról -3,2 milliárd forintra romlott, míg a Sole-Mizo Zrt. eredménye 2,7 milliárd forintról 136 millió forintra csökkent, bár itt legalább pozitív a végső szám.
Az elmúlt évek során a tejágazat egyik válságból a másikba esett, ami a vállalatok tartalékainak kiürülését eredményezte. Koller Attila, a Tej Terméktanács társelnöke szerint a költségek egy év alatt megduplázódtak, ami a termékek árainak drasztikus emelkedéséhez vezetett, és ez jelentős fogyasztáscsökkenést okozott – írja az Agrárszektor friss cikkében.
A tejipar kiemelkedően energiaigényes, és az energiaárak növekedése mellett a csomagolás és fuvarozás költségei is emelkedtek, ahogy a nyerstej ára és a bérköltségek is. A szektor költségei még mindig 40-50%-kal magasabbak, mint a koronavírus-járvány előtt. Ezek a növekvő költségek és a piaci változások súlyos nyomást helyeznek a hazai tejfeldolgozókra.
Harcz Zoltán, a Tej Terméktanács ügyvezető igazgatója rámutatott néhány kereskedelempolitikai kérdésre, amelyek hátrányosan érintik a hazai tejipart. Ilyen például a nettó beszerzési ár alatti értékesítés lehetősége, vagy az, hogy a hazai termékek helyett importált dobozos UHT tejek kerülnek nagyobb számban a polcokra. Harcz szerint szükség lenne az ilyen jellegű politikák felülvizsgálatára és az illetékes hatóságok aktívabb beavatkozására, különösen a növényi alapú termékek reklámozását illetően.
Az évek során felhalmozódott problémák és a jelenlegi piaci körülmények között a magyar tejipar előtt álló kihívások megoldása kulcsfontosságú lesz a további fenntarthatóság és versenyképesség szempontjából. A helyes kereskedelempolitikai eszközök és hatékony piaci stratégiák kidolgozása nélkülözhetetlen a továbbiakban.
Kapcsolódó cikkeink
Együtt edukál a Tej Terméktanács és a Magyar Tejgazdasági Kísérleti Intézet Kft.
A Tej Terméktanács és a Magyar Tejgazdasági Kísérleti Intézet Kft.…
Tovább olvasom >Lánchíd Klub októberi exkluzív: Magas vásárlóerő mellett is vannak kihívások: a belga piac, közelről
Szautner Péter, a FrieslandCampina nemzetközi vezérigazgatója a Lánchíd Klub októberi találkozóján a…
Tovább olvasom >Agóra-Vízió: A Magyar Termékek iránt a jövőben sem csökken majd a kereslet
Rendkívül sikeres 10. jubileumi konferenciát tartott a Magyar Termék Nonprofit Kft.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >