Válságban a magyar tejipar: drámai veszteségek és növekvő költségek
2023-ban a magyar tejipar jelentős kihívásokkal nézett szembe, és ez komoly veszteségeket eredményezett több nagy tejfeldolgozó cég számára. Az Alföldi Tej Kft. adózott eredménye egy év alatt -1,4 milliárd forintról -3,2 milliárd forintra romlott, míg a Sole-Mizo Zrt. eredménye 2,7 milliárd forintról 136 millió forintra csökkent, bár itt legalább pozitív a végső szám.
Az elmúlt évek során a tejágazat egyik válságból a másikba esett, ami a vállalatok tartalékainak kiürülését eredményezte. Koller Attila, a Tej Terméktanács társelnöke szerint a költségek egy év alatt megduplázódtak, ami a termékek árainak drasztikus emelkedéséhez vezetett, és ez jelentős fogyasztáscsökkenést okozott – írja az Agrárszektor friss cikkében.
A tejipar kiemelkedően energiaigényes, és az energiaárak növekedése mellett a csomagolás és fuvarozás költségei is emelkedtek, ahogy a nyerstej ára és a bérköltségek is. A szektor költségei még mindig 40-50%-kal magasabbak, mint a koronavírus-járvány előtt. Ezek a növekvő költségek és a piaci változások súlyos nyomást helyeznek a hazai tejfeldolgozókra.
Harcz Zoltán, a Tej Terméktanács ügyvezető igazgatója rámutatott néhány kereskedelempolitikai kérdésre, amelyek hátrányosan érintik a hazai tejipart. Ilyen például a nettó beszerzési ár alatti értékesítés lehetősége, vagy az, hogy a hazai termékek helyett importált dobozos UHT tejek kerülnek nagyobb számban a polcokra. Harcz szerint szükség lenne az ilyen jellegű politikák felülvizsgálatára és az illetékes hatóságok aktívabb beavatkozására, különösen a növényi alapú termékek reklámozását illetően.
Az évek során felhalmozódott problémák és a jelenlegi piaci körülmények között a magyar tejipar előtt álló kihívások megoldása kulcsfontosságú lesz a további fenntarthatóság és versenyképesség szempontjából. A helyes kereskedelempolitikai eszközök és hatékony piaci stratégiák kidolgozása nélkülözhetetlen a továbbiakban.
Kapcsolódó cikkeink
Partnerséget kötött a Danone és az Ajinomoto a tejipar karbonkibocsátásának csökkentésére
A Danone és az Ajinomoto élelmiszeripari vállalatok stratégiai partnerségi megállapodást…
Tovább olvasom >A nyerstej kiviteli ára 19 százalékkal volt magasabb a termelői átlagárnál
Az AKI PÁIR adatai szerint Magyarországon a nyerstej országos termelői…
Tovább olvasom >Ismét átfogó kutatást végzett a Tej Terméktanács
A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács célkitűzése, hogy több magyar…
Tovább olvasom >További cikkeink
Még mindig sok a gond az üvegvisszaváltási rendszerrel
Az év elején hivatalosan bevezetett üvegvisszaváltási rendszer nyáron lépett igazán…
Tovább olvasom >VisitHungary: rekordszámokkal ünnepli Magyarország a Turizmus világnapját
Az ENSZ Turisztikai Világszervezetének (UN Tourism) kezdeményezésére a turisztikai ágazat…
Tovább olvasom >Az emberek fenntarthatósága a legfontosabb
A frissáruk piacán már az is kihívás, hogy ne „dögöljünk…
Tovább olvasom >