Válságban a magyar tejipar: drámai veszteségek és növekvő költségek
2023-ban a magyar tejipar jelentős kihívásokkal nézett szembe, és ez komoly veszteségeket eredményezett több nagy tejfeldolgozó cég számára. Az Alföldi Tej Kft. adózott eredménye egy év alatt -1,4 milliárd forintról -3,2 milliárd forintra romlott, míg a Sole-Mizo Zrt. eredménye 2,7 milliárd forintról 136 millió forintra csökkent, bár itt legalább pozitív a végső szám.

A szektor költségei még mindig 40-50%-kal magasabbak, mint a koronavírus-járvány előtt
Az elmúlt évek során a tejágazat egyik válságból a másikba esett, ami a vállalatok tartalékainak kiürülését eredményezte. Koller Attila, a Tej Terméktanács társelnöke szerint a költségek egy év alatt megduplázódtak, ami a termékek árainak drasztikus emelkedéséhez vezetett, és ez jelentős fogyasztáscsökkenést okozott – írja az Agrárszektor friss cikkében.
A tejipar kiemelkedően energiaigényes, és az energiaárak növekedése mellett a csomagolás és fuvarozás költségei is emelkedtek, ahogy a nyerstej ára és a bérköltségek is. A szektor költségei még mindig 40-50%-kal magasabbak, mint a koronavírus-járvány előtt. Ezek a növekvő költségek és a piaci változások súlyos nyomást helyeznek a hazai tejfeldolgozókra.
Harcz Zoltán, a Tej Terméktanács ügyvezető igazgatója rámutatott néhány kereskedelempolitikai kérdésre, amelyek hátrányosan érintik a hazai tejipart. Ilyen például a nettó beszerzési ár alatti értékesítés lehetősége, vagy az, hogy a hazai termékek helyett importált dobozos UHT tejek kerülnek nagyobb számban a polcokra. Harcz szerint szükség lenne az ilyen jellegű politikák felülvizsgálatára és az illetékes hatóságok aktívabb beavatkozására, különösen a növényi alapú termékek reklámozását illetően.
Az évek során felhalmozódott problémák és a jelenlegi piaci körülmények között a magyar tejipar előtt álló kihívások megoldása kulcsfontosságú lesz a további fenntarthatóság és versenyképesség szempontjából. A helyes kereskedelempolitikai eszközök és hatékony piaci stratégiák kidolgozása nélkülözhetetlen a továbbiakban.
Kapcsolódó cikkeink
IDEAAL™: Versenyképes fehérjekészítmény hazai szereplőktől
Egy közös kutatásfejlesztési projekt, három szereplő, egy egyedülálló tejfehérje-készítmény –…
Tovább olvasom >Kiváló minőségű tejtermékek minden napra
A Sole-Mizo Zrt. neve egyet jelent a minőséggel és tradícióval.…
Tovább olvasom >Országos kampányt indított a Tej Terméktanács a trappista sajt népszerűsítésére
A Tej Terméktanács országos marketingkampányt indított a hazai előállítású trappista…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI Elemzés: EU-s források nélkül csak döcögne a hazai gazdaság
Idén május 1-én ünnepeljük uniós csatlakozásunk 21. évfordulóját. EU-s tagságunknak…
Tovább olvasom >Csökkentette az élelmiszerárakat az árrésstop és az online Árfigyelő bővítése
2025 áprilisában csökkent az infláció és az élelmiszerárak növekedési üteme…
Tovább olvasom >NGM: mindig fellépünk az indokolatlan áremelés ellen, a következő hónapokban tovább csökkenhet az infláció
Áprilisban az infláció mértéke 4,2 százalékra, míg az élelmiszerinflációé 5,4…
Tovább olvasom >